Režie:
Stuart RosenbergKamera:
Conrad L. HallHudba:
Lalo SchifrinHrají:
Paul Newman, George Kennedy, J.D. Cannon, Lou Antonio, Robert Drivas, Strother Martin, Jo Van Fleet, Clifton James, Luke Askew, Morgan Woodward, Marc Cavell (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Druhá polovina 60. let byla ve Spojených státech ve znamení rozsáhlých protestů proti establishmentu, které se projevily s určitým časovým odstupem i v hollywoodské filmové produkci. Jedním z prvních takových filmů byl Frajer Luke (premiéra 1. 11. 1967), i když se jeho děj vůbec neodehrává v současnosti, ale na sklonku 40. let. Byl natočen podle stejnojmenného románu Donna Pearce (poprvé vydaného v roce 1966) a jeho hrdinou je vyznamenaný válečný veterán, který je za ničení obecního majetku v opilosti odsouzen na dva roky nucených prací. Nezdolný frajer Luke je ztělesněním svobody a volnosti a jako takový je v nápravném zařízení vysoce nežádoucí. Musí být zkrocen anebo zlikvidován. Luke nakonec raději volí tu druhou možnost... Film je jednou z životních hereckých kreací Paula Newmana, ale i další představitelé tu podávají přesvědčivé a plnokrevné výkony, ať už jsou to spoluvězni (George Kennedy jako Drak, J.D. Cannon jako Kavalír, Lou Antonio jako Koko, Anthony Zerbe jako Pejskař či Dennis Hopper jako Vopičák) nebo jejich hlídači, mezi nimiž vynikají Strother Martin (kapitán) a zejména Morgan Woodward ve výrazné němé roli vrchního dozorce s tmavými brýlemi. Klíčovou postavu Lukeovy nemocné matky Arletty, která figuruje v jediné scéně snímku, vytvořila významná divadelní herečka Jo Van Fleetová (první kandidátka na tuto úlohu Bette Davisová ji odmítla jako příliš malou). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (709)
Padesát lidských duší za hodinu? Louis Cyphre by měl z Tebe, Lukeu, radost.. Na světě existují tři věci, které nelze zlomit. Duch Charlese Emersona Winchestera III. uprostřed korejské žumpy, jakákoliv kost v těle Chucka Norrise a Lucas Jackson. Člověk si tolikrát řekne, proč se na to nevykašle a nezačne používat rozum zamezující "selhání v komunikaci", ale pak vidíte, že on to vlastně nedělá pro sebe, ale pro vás, protože až tady jednou nebude, vy by jste si neměli o čem povídat.. ()
Nadějným aspirantem v kategorii "nejnudnějších úvodních 40 minut v historii filmu" se stává počin Stuarta Rosenberga. Nuda, nuda a zase nuda. Nic jiného jsem si do scény, ve které k Lukeovi přijíždí na návštěvu matka, neříkal. Jestliže je v popisku k filmu zmíněno, že "dny plynou jednotvárně kupředu", tak režisérovi se tyto dny podařilo natočit se zarážející autentičností a já si kvůli tomu musel Frajera Lukea rozdělit na dvě části. Film jsem dokoukal po cca třítýdenní pauze, a to se mi snad ještě nikdy nepodařilo... Po dojemné rozmluvě s rodičem se však atmosféra promění, a začne nejpromakanější prison break v dějinách. Přiznám se, že jsem hrdinovo chování (až na útěky) nechápal, a celá pointa mi došla až pět minut po skončení snímku - asi jsem neměl svůj den - a o to více mne pak odzbrojila. Závěrečná hodina dělá v mých očích z filmu nevyvážený art, a mé pocity jsou tudíž rozporuplné. I tak ale nakonec po těch čtyřech hvězdičkách sáhnu... You´ve been warned. ()
Frajer Luke bol vážne frajer. Škoda, že mi celkom unikli jeho pohnútky, kvôli ktorým sa dostal do väzenia, a to ani nehovorím o tom, že za zničenie parkovacích hodín dostal 2 roky natvrdo. Tomu poviem teda trest. Samotné väzenie tiež nevyzeralo ako klasické väzenie z iných amerických filmov, skôr mi pripomínalo nejaký pracovný tábor, galeje alebo koncentrák (ale zbavený rasového motívu), čiže celkom príjemné oživenie väzenského prostredia. Na filme je najúžasnejšie to, ako ľahko si vedel Luke každého získať, dokonca aj toho najväčšieho tvrďáka, a to všetko len so svojim úsmevom a pevným charakterom. Tak pevným, že ho nedokázalo zlomiť ani mučenie a bitky od bacharov. Oscar Wilde kedysi pekne poznamenal, že základom charakteru je sila vôle. A presne o tom je aj celý film. 85/100 ()
Útěk z vězení- to je v Hollywoodu určitě jedno z nejhojněji využívaných námětů, které by se dalo nazvat skoro sázkou na jistotu. Ovšem Frajer Luke si s touto velkou konkurencí poradil raz dva a svůj status nehynoucí legendy si jednoznačně zaslouží. Samozřejmě hlavní zásluhu má fenomenální Paul Newman, který to ani nemusí hrát, a stejně je to frajer jako blázen. Ostatní herci by klidně mohli běhat po place úplně nahatí a tančit přitom kozáčka, ale přes ten lišácký úsměv a jasně modré oči by si toho stejně nikdo ani nevšiml. Navíc režisér Rosenberg za kamerou diriguje své životní dílo plné touhy po svobodě, přátelství, vytrvalosti a krutosti s takovou jistotou, že už začínám tušit, koho měl Frank Darabont za svůj filmařský vzor. Na Shawshank redemption to sice opravdu nemá, ale i tak je to FAKT SÍLA. ()
Vždy budem mať slabosť pre filmy z väzenského prostredia. Nestarnúca klasika aj dnes dokáže učarovať svoju rýdzosťou a štýlovosťou. Určitý ľudský charakter sa jednoducho nedá zlomiť nech sa deje, čo sa deje a Paul Newman takú osobnosť stvárnil najlepšie ako to len šlo. Ako by mu bola rola napísaná priamo na telo. Snímka je natočená tak s podmanivou väzenskou atmosférou a hlavne emóciami, že sa jeden nestačí diviť. Z filmu dýcha atmosféra doby a človek, hoci vlastne nerád, spoznáva a sympatizuje s odsúdenými, ktorí sa správajú ako obyčajní ľudia v obyčajnom živote. Na to, že sa film odohráva vo väzení dá sa o ňom povedať, že je celkom optimistický, pohodový a chvíľami aj zábavný. Len ma mrzelo, že ku koncu sa z filmu ona pohoda vytráca. ()
Galerie (108)
Photo © Warner Brothers/Seven Arts
Zajímavosti (39)
- Vězeňský tábor byl postaven v Kalifornii podle vzoru toho, kde si kdysi svůj trest odpykával autor knižní předlohy Donn Pearce. (Hans.)
- Hudební téma Lalo Schifrina, kdy Luke (Paul Newman) s vězni asfaltuje silnici, se stalo znělkou zpráv "Eyewitness News" televizní stanice ABC. (FilmFan24)
- Když se George Kennedy (Dragline) dozvěděl o své nominaci na Oscara, investoval spoustu peněz do propagace filmu, protože se obával konkurence snímků jako Bonnie a Clyde (1967) nebo Král Artuš a jeho družina (1967). (classic)
Reklama