Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dva kriminálníci mají v plánu vyloupit klenotnictví na Václavském náměstí. Jejich promyšlená akce se však zkomplikuje střelbou a společně s řidičem Burianem (Z. Kryzánek) prchají. S ním se poté lupiči rozdělí a přesednou do jiného vozu, který byl záměrně poškozen. Neovladatelné auto se zřítí ze svahu a z lupičů přežije pouze jeden (J. Tříska). Toho také policie dopadne v nedaleké chatě. V jednu chvíli s ním však je pouze kriminalista Málek (S. Matyáš) a po pokusu přemoci policistu je lupič nešťastně zastřelen vlastní zbraní. Málek z toho má značné problémy, neboť bez tohoto svědka nemůžou kriminalisté potvrdit, zdali nebyl komplicem kriminálníků také klenotník Litera (J. Adamíra). K této domněnce je vede fakt, že se odehrálo až příliš mnoho podezřelých náhod, které zlodějům usnadnily krádež. Hospitalizovaný Litera se pak skutečně v noci vytratí z nemocnice, aby si vyzvedl z tajné skrýše ukradené klenoty. Případ se později dostává k soudu, ale pro nedostatek důkazů nemůže nikdo nic klenotníkovi dokázat a jediným odsouzeným je Burian. Uplynou čtyři roky a po propuštění Burian navštíví Literu, od něhož žádá svůj podíl. Ten mu však tvrdí, že když dorazil ke skrýši, klenoty již byly pryč. Litera poté náhodou narazí na Málka, který se nyní živí jako taxikář. Toto setkání v bývalém policistovi znovu probudí touhu se do případu vložit a klenoty nalézt… (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (134)

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Býval jsem vcelku přesvědčený, že jedním z negativních rysů české kinematografie je neschopnost našich herců hrát civilně,  scenáristů psát civilní scénáře a režiséru vést herce k civilnímu projevu a možná i díky tomu se v našich končinách nikdy moc nedařilo akčním snímkům či hororům, kde vlastní herecký projev nemusí nutně hrát prim. Na druhou stranu jsem těch českých, potažmo československých, filmů zase tolik neviděl, abych toto své přesvědčení mohl opřít o velkou zkušenost. Hra bez pravidel, na níž jsem dostal doporučení od československou kinematografií mnohem více "poznamenaného" Willyho Kufalta, byla pro mě pak vzhledem k výše uvedenému  obrovským překvapením. Já koukal na českou kriminálku, kde se neřešily vzájemné vztahy zločinců, kriminalistů, jejich rodinná pouta  ani společenské neduhy, nic takového. Přede mnou se odvíjel křišťálově čistý kriminální příběh bez těchto nadbytečných příměsí s báječně CIVILNĚ zahranými postavami,  a to s takovými hereckými esy jakými bezesporu jsou pan Matyáš, Menšík či Adamíra a nesmím zapomenout ani na Zdeňka Kryzánka v jeho řekněme až tradiční roli padoucha. Že někdy řeknu o českém filmu, že to byla nemilosrdná jízda, bych si nikdy dřív nepomyslel.  Nemilosrdná pětihvězdičková  jízda a díky za tip, Willy! ()

Topco 

všechny recenze uživatele

Skvelá ČS noir detektívka! Zápletkou nemôže nepripomenúť francúzske filmy noir (najmä melvilleovky), časté nočné scény zasa dajú zaspomínať na šťavnatú estetiku amerického filmu noir. Vyšetrovanie na vlastnú päsť, chlapácke postavy, uveriteľné drsné dialógy, dejové zvraty, dobrá práca s lokáciami (mestskými, industriálnymi) a subjektívnou kamerou... a to silné finále! Veľká spokojnosť: 4,5* ()

Reklama

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Kriminálky a detektivky jóo, ty jsme uměli. To byl taky jeden z důvodů, proč mě tenhle film hned ze začátku zaujal. Začátek je totiž naprosto skvělý a ta loupež nemá chybu. Je to snad dokonce i jedna z nejlépe natočených loupeží, co jsem u české kriminálky kdy viděl. Bez soucitu, bez emocí. Ty se začínají rodit až v průběhu filmu a film už upadá do takového toho pohodového stereotypu. A jelikož je délkou normální, dá se to přežít. Závěr za to rozhodně stojí. ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Asi nebudu jediný, komu film připomněl klasické francouzské kriminálky. Evokuje je nejen hudba, ale i střih a syrová atmosféra. Přidejte k tomu rychlé tempo vyprávění a nesmlouvavý scénář, a je jasné, že se Hra bez pravidel z naší dobové produkce vymyká. Příběh se neobtěžuje s přílišnou útlocitností k postavám a bohužel ani s logikou. Zvlášť závěr vše přehrotil do takové míry, až jsem čekal, že Jindřich Polák na konci postřílí i filmový štáb. To je ovšem jediná vada na kráse jinak skvělého snímku. Pochválím ještě výborného Jiřího Adamíru, velice slušného Svatopluka Matyáše a nádherné slečny. ()

Tiiso 

všechny recenze uživatele

Hra bez pravidel učebnicově ztvárňuje drouhou polovinu šedesátých filmových let minulého století, československé tvorby. Do popředí se dostávají v té době silnější příběhy a talentovaní režiséři, kteří dokáží zvýšit tempo svého vyprávění. Ale na druhou stranu jsou pořád pod tíhou dosti amatérského filmového ztvárnění a často i špatnou volbou hereckých osobností. Stejně tomu je i v tomto případě. Detektivka je vyprávěna dobrou formou. Její nejsilnější stránkou je samotný děj. Není v žádném případě průhledný a jaksi nezapadá svým pojetím do zvyklostí a zaběhlé vyhraněnosti. Našel jsem ve filmu dosti překvapivých obratů, jak v ději tak v chování sledovaných postav. Největší překvapení mě udělal pingl, kterého hrál Menšík. Jeho zachování ke konci příběhu jasně dokazuje pravidlo tichá voda břehy mele. Vůbec prokreslení postav a jejich charakterů je na moc dobré úrovni a jejich nejasné chování přineslo kvalitní zážitek. Stejné klady se nedají připsat realizaci a některým hercům. Co naplat, že scénář nabízí akční scény či chvíle napětí. Ty nejsou schopny kameramani tehdější produkce dostatečně vykreslit. Socialistická doba je všude cítit a hatí snahu všech zůčastněných. Hodně zachraňuje dobrá doprovodná hudba, která vždy měla u nás velkou sílu. Na rozdíl od ndnešních počinů. Nacházím ji prakticky v každé scéně, přesně tak jak to má býti. Nerealistickou postavou a dosti rušivou je kamarád kriminalisty, motocyklový závodník. Jeho výkon je dosti špatný a jeho postava, na to co v příběhu vykoná nedostává žádný prostor. Volba herce Matyáše do hlavní postavy kriminalisty nebyla dobrá a filmu tak chybí prostě silná postava, která by příběh více táhla. Takže příběhem a doprovodnou hudbou se film dostává vysoko nad ostatní snímky, které československá kinematografie vyrobila. A klasickým neduhem zpracováním a nedostatečným hereckým výběrem je kvalita zase velmi srážena někam dolů. Průměrné tři hvězdy jsou tedy dosti objektivní. ()

Galerie (43)

Zajímavosti (10)

  • Asi nejúspěšnější československý motocyklový závodník František Šťastný hraje ve filmu sám sebe. Nikdy se nestal mistrem světa, ale v roce 1961 jako tovární jezdec Jawy skončil v mistrovství světa ve třídě do 350cc druhý, třetí byl pro zajímavost Gustav Havel také na Jawě. (Gray)
  • Litera (Jiří Adamíra) má doma gramorádio Tesla 1001A „Dirigent“ z let 1956–1957. (sator)
  • Z exotických automobilových značek své doby lze spatřit: Mercedes-Benz 220 SE z roku 1964, NSU Prinz 1000 z roku 1964, sanita IMV 1000 z roku 1965, Fiat 500 D Giardiniera z roku 1962, Hillman Minx Series IIIb z roku 1960, Simca Aronde P60 Elysée z roku 1960, Škoda 706 RTO KAR a závodní motorka Jawa Twin 438cc z roku 1966. (sator)

Související novinky

Noir Film Festival slaví 5. narozeniny

Noir Film Festival slaví 5. narozeniny

16.08.2017

Cynismus Humphreyho Bogarta, šarm Roberta Mitchuma, křehkost Lizabeth Scott, rafinovanost Alfreda Hitchcocka, temné příběhy z Mexika, napínavé filmové jízdy noirovými vlaky a standard v podobě… (více)

Reklama

Reklama