Reklama

Reklama

Past

(TV film)
Trailer
Česko, 2020, 94 min

Režie:

Viktor Polesný

Předloha:

Šárka Maixnerová (kniha)

Scénář:

Viktor Polesný

Kamera:

David Ployhar

Hudba:

Zdenek Merta

Hrají:

Zuzana Stivínová, Adam Vojtek, Štěpán Gajdošík, Igor Orozovič, Jitka Ježková, Kristýna Frejová, Lenka Zahradnická, Daniel Bambas, Jan Novotný, Jan Teplý ml. (více)
(další profese)

Obsahy(1)

V roce 1951 dostane známá česká herečka Jiřina Štěpničková (Z. Stivínová) dopis z Rakouska od režiséra Františka Čápa, který nedávno emigroval. Zve ji na západ a slibuje role v divadle i ve filmu. Je to lákavá nabídka, protože v divadle, kde hraje, velí spíše muži v plukovnických uniformách, než skuteční režiséři a umělečtí šéfové. Panuje tu tuhá stranická disciplína a repertoár vypadá podle toho. Budoucnost herečky v komunistickém Československu, které je pevnou součástí Sovětského bloku, je neradostná. Zvláště pro ženu, které komunistické ideály nikdy nepřirostly příliš k srdci. Rozhodne se tedy, že využije příležitosti a uteče. Spolu s nevelkou skupinkou lidí a malým synem Jirkou (A. Vojtek) se svěří do rukou převaděče a podnikne riskantní cestu přes hranice. Ale něco je špatně. Chytnou je. Všechno bylo předem připravené. Sám převaděč je členem StB. Ale tím všechno teprve začíná… Film nemapuje jen tragický osud herečky Jiřiny Štěpničkové, ale vypráví o době, kdy vyšetřovatelé Státní bezpečnosti byli neomezenými pány nad lidmi, kdy herci z divadla žádali soud o co nejvyšší trest pro bývalou kolegyni, kdy ti, co se nepřidali k davu, byli zatracováni a ponižováni. Vypráví o době, která by se už neměla nikdy opakovat. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (156)

hammerhead 

všechny recenze uživatele

Obdivuhodný příběh, který mi ale přišel natočený tak špatně, že místy připomínal parodii, a to včetně strašidelných hereckých výkonů ve vedlejších rolích. Akcentovaná gesta a pokus z diváka vyrazit nějaký ten afekt působí spíše nechtěně směšně a prostě nefungují, nezabírají, stejně jako nekonzistentní scénář a absence nastínění hlubších motivů postav, které teatralita nenahradí. Hvězdu za připomenutí života odvážné osobnosti. ()

ibeh 

všechny recenze uživatele

Naposledy se mi od pana Polesného líbil Zločin v Polné, to mělo jinou šťávu. Bohužel Past je dílko nemastné, neslané. Herecky i dramaticky. Zpracování je poněkud povrchní, bez větší hloubky, které mě nijak moc nezasáhlo. Při sledování jsem měla pocit, že se opět tvůrci báli do té naší komplikované totalitní historie pořádně šlápnout. Vzhledem k tématu jsem čekala více. Škoda, snad kdyby to natočila Agnieszka Holland..... ()

Reklama

Marthos 

všechny recenze uživatele

Herečka v pasti. Jiřina Štěpničková. Jméno, které dodnes vzbuzuje silné emoce. Tragický osud jedné z nejzářivějších hvězd českého divadla a filmu logicky přitahuje nejen publicisty a badatele, ale i novodobé filmaře. Jak by ne. Ovšem směr, jakým se vydal tým pod vedením režiséra Viktora Polesného příliš nepřekvapí. Možná je to tím, že sedět na dvou židlích (scénář a režie) se nevyplácí, snad je na vině i sporý podklad (Šárka Horáková-Maixnerová)... Buď jak buď, to, co nám tvůrci předložili, až nepochopitelně připomíná zpotvořenou Bohému, seriál, který před časem vzbudil negativní ohlasy napříč společenským spektrem a který se prostřednictvím nejrůznějších mystifikací (rozuměj uměleckých licencí) pokoušel zpřítomnit těžké protektorátní a poválečné časy. Ve filmu o Štěpničkové zaráží především jeho nekonzistentnost – jednotlivé záběry na sebe nenavazují, jsou volným sledem předem předvídaných schémat (útěk, výslechy, soud, vězení, návrat); nevzbuzují tedy téměř žádné pocity, dokonce ani tam, kde si o to příběh vysloveně říká (např. pobyt Štěpničkové ve vězení). Postavy jsou nahodilé, neživotné, mnohé (ty záporné) šustí papírem... V mizerném scénáři se bohužel vytrácí i jinak dobře uchopená role Zuzany Stivínové, která by za jiných okolností byla opravdu vynikající Štěpničkovou. Celkový dojem: zklamání. Horší byla snad už jen Renčova Baarová... a ano, zmiňovaná Bohéma. Tak snad příště bude (opravdu) líp. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Nevím. Velmi mě zajímá doba 50. let. Příběh Jiřiny Štěpničkové mám načtený a vím o něm docela dost. Jiřinu Štěpničkovou uznávám nejenom jako herečku, ale i jako velikou osobnost. Zuzana Stivínová na ni zkrátka nemá ani v nejmenším a nezahrála ji moc důvěryhodně. Alespoň já to tak vidím, Možná je to i tím, že už mě herectví Stivínové splývá ve stejné postavy, které hraje pořád dokola - vykulený oči, hysterické chování, třesoucí se ruce. Nemůžu si pomoct, ale vidím v ní postavu znásilněné Lenky z filmu Věry Chytilové, Pasti pasti pastičky. A to je asi špatně. Nemyslím si, že paní Štěpničkovou vyloženě blbě zahrála, ale dobré to taky není. Takové téma si žádá to nejlepší ztvárnění a nejen v hlavní herecké roli, ale také zpracováním příběhu a atmosférou doby. Nic z toho bohužel nefunguje, je to jalové a laciné. Scéna přechodu přes hranice je vyloženě směšná a trapná. Totéž výslechy, nepůsobí stísněným dojmem, další důležité osobnosti té doby jsou zmíněny jen okrajově a lajdácky, nevím proč bylo třeba zaměněno jméno Vlasty Chramostové za herečku Evu, kterou hrála Lenka Zahradnická. Herci jsou slabí a ne příliš přesvědčivý, kolikrát zbytečně přehrávající, věrohodný je nejvíc malý Jirka, který hraje syna Štěpničkové. Hudba, to je taky úděs, kytarové ruchy tam zní jako pěst na oko. Viktor Polesný má nejlepší období za sebou a jeho řemeslo sklouzlo do rutiny, ve které se už nějakou dobu utápí. Docela dobře si dovedu představit, jak by film asi vypadal, kdyby ho natočil třeba takový František Vláčil. Bohužel už nemožné. ()

Cheeter 

všechny recenze uživatele

Nechci, aby to znělo nějak špatně vůči tomu příběhu, ale ten film je dost špatný. Sice zachycuje různé vrstvy dobové společnosti, ale tím jeho přínos pomalu končí. Celé to bylo mdlé, bez větší zápletky nebo odbočky. Prostě nalajnované podle pravítka. Dost podobné, jako Monstrum. Hold Polesný se vyčerpal na Případu v Polné. ()

Galerie (47)

Zajímavosti (5)

  • Režisér Polesný požádal syna herečky Štěpničkové Jiřího, zda by si scénář přečetl a případně opravil faktické chyby, ten ale odmítl, neměl na to sílu. Nakonec svolil k účasti na závěrečném promítání a byl filmem velmi dojat. (sator)
  • Tvůrci se vyhnuly všem reálným jménům z případu. Příběh herečky Evy jednoznačně vykazuje reálie Vlasty Chramostové, kterou po odmítnutí podepsání petice proti Štěpničkové donutili ke spolupráci s STB. Herec, který skočí z okna, ve filmu pod jménem  Klánský, je ve skutečnosti Jiří Plachý. (sator)

Reklama

Reklama