Režie:
Tereza NvotováKamera:
Federico CescaHrají:
Natalia Germani, Eva Mores, Juliana Oľhová, Zuzana Konečná, Marek Geišberg, Peter Ondrejička, Noël Czuczor, Jana Oľhová, Iva Bittová, Matúš Ryšan (více)Obsahy(1)
Třicátnice Šarlota se vrací do rodné vesnice hluboko ve slovenských horách. Před mnoha lety odsud za nejasných okolností utekla. Její návrat v místních vzbuzuje podezření, po celou dobu ji považovali za mrtvou. Bojí se, že svým příchodem probudí čarodějnici, která podle legend straší v okolních lesích. (Forum Film CZ)
Videa (1)
Recenze (190)
Ne bohužel někdy se mylšenkově s tvůrci filmu prostě nesejdu. Kombinovat jakési mystické tajemství se sociální kritikou předsudků obyvatel na mě opravdu neudělalo dojem, mnohé věci šli naprosto mimo mě. Možná tomu napomohl i fakt, že jsem příliš nerozuměl dialogům, se slovenštinou obvykle vůbec problémy nemívám, tedy pokud se nemluví nářečím šariš, ale tady jsem fakt některé dialogy vůbec neslyšel, nevím zda to bylo špatným ozvučením kina, nebo technickým problémem a je to asi jedno, protože podstatný je výsledek. Tereze jako režisérce pořád fandím, ale tady teda bohužel. ()
Magické drama s přesahem do čarodějnického a pagan hororu mě uchvátilo. Tedy zpočátku jsem se mírně ztrácel, čemuž ještě napomáhala až příliš neklidná kamera, ale postupně jsem s příběhem splynul a užil si ho. Podobenství o lidech, tmářství a pověrách není zas až tak vzdálené od pravdy. A vůbec nemusí jít o dědinu ve slovenských horách. Temné drama o mladé ženě stižené vzpomínkou na tragédii z dětství, co se musí navíc vyrovnat se současnými životními problémy, dostalo postupně jasnější obrys. Klíčové se tak ukázaly mezilidské vztahy, kdy svoboda a volnost se dostává do křížků se zaběhlými pravidly a zvyklostmi. Nejen vizuálně uhrančivá je kapitola o svatojánské noci. V závěru pochopíte, kam vás chtěla režisérka postupně nasměrovat, když poodhalovala těžký závěs zakrývající celý obraz. Je zde dost nahoty, která ale působí naprosto přirozeně bez laciné vulgarity. Důležitou složkou je hudba, jejíž majestátnost ale, obávám se, vyzní jen v kině. Nekonečné lesy, plazící se mlha, paprsky prodírající se hustým větvovím, voda, bouře, hadi a vlci. Nemyslím, že jde o artový film, ale rozhodně nebude úplně pro každého. Každopádně doufám, že k prvním oceněním přibydou další. A byť je film slovenský, potěšila spoluúčast řady Čechů. Jak vidno, společně nám to stále jde. ()
Konečne novší slovenský film, ktorý nepodceňuje inteligenciu diváka, nebojí sa nahoty, nie je vzťahovka alebo politická dráma. Krásny vizuál v nádhernej prírode s neprotivnými a nepodliezajúcimi sa hercami. Geišberg je v svojej úlohe mimoriadne slizký a odporný, čiže v rámci scenára skvelý, výborne sú aj dva hlavné ženské predstaviteľky. Na druhej strane má mimoriadne štve, že z väčšiny filmu nakoniec urobili psychologickú sociálnu drámu zo života na dedine, o vzťahoch a podobne. Skvelé je, že ak napriek tomu vo filme ostalo nejaké to mysteriózno, výborné je aj to, že film sa z divákom nemazlí a nevysvetľuje všetko polopate, je to trošku skladačka, po ktorej vám aj tak ostanú otázky. Škoda, preškoda, že sa to nakoniec zvrhlo v "obyčajnú" drámu, ale aj tak sa dá povedať, že je to po dlhej dobe dobrý slovenský film. ()
Mne osobne to tak tragické ako mojim "milovaním" tunáko na ČSFD - neprišlo. Herecké obsadenie sympatické, pričom z pohľadu nejakej dramatickej zložky, to vysloveným prešľapom nie je. Lenže toto by mal byť (aj) horor, čo však po vzhliadnutí tohto snímku, vyjde ako žart na úkor diváka. Chápem čo chcel užívateľ Arsenal83 svojim komentárom povedať, no "dedina" je proste taká. Nie síce všetci samozrejme, no podstatné množstvo sedliakov (vzhľadom na počet obyvateľov Vs mesto) pije ako kokot, potom im totálne jebe na hlavu, pričom nevedia rozlíšiť realitu a toto sa podarilo (za mňa) celkom slušne vykresliť. To zas viem Ja osobne z vlastnej skúsenosti veľmi dobre posúdiť. Na záver len dodám, že doposiaľ jediný slovenský horor, natočil Bebjak z Baťovky, a to: "Zlo" z Piešťan. ()
Nie, skutočne som si nikdy nemyslel, že niekedy uvidím technicky zdatne natočený slovenský folk horor po vzore Midsommar, Men alebo Hereditary. Tereze Nvotovej sa to však podarilo, podarilo sa jej natočiť slovenský film/horor, ktorý sa pokojne môže postaviť vedľa menovaných kúskov a neurobiť nám vo svete žiadnu hanbu. Svetlonoc je dostatočne pútavý film, na konzervatívne slovenské pomery aj jemne provokačný (všade prítomná nahota), vizuálne zaujímavý (scéna s fosforujúcimi telami ako z drogového tripu v lese), aj tématicky odvážny. Nvotová si síce pre svoj iba druhý film ukúsla možno až príliš veľké sústo a množstvo motívov nestíha dostatočne spracovať (hejt na sedláckych hetero mužov z dediny, správanie k ženám, názorovú zaostalosť, aj ľudové povery a do toho miešať mystery prvky), ale tentoraz som to všetko schopný odpustiť, pretože podobné atmosférické, odvážne art-filmy sa v našich končinách rodia výnimočne, ak vôbec a ja ďalšej tvorbe Nvotovej rozhodne držím palce. Radšej takto než akoby mala naša hororová tvorba vyzerať ako Trhlina. CELKOVO: 7/10 ()
Galerie (22)
Zajímavosti (5)
- Film je venovaný zosnulej Monike Potokárovej, pre ktorú bola písaná úloha Miry (Eva Mores). (matthew.17)
- Natáčelo se v obci Stankovany a v lesích Velké Fatry. (Forum Film CZ)
- Tereza Nvotová a Barbora Námerová vycházely při tvorbě scénáře mimo jiné z knihy Tatiany Bužekové „Nepriateľ zvnútra: Nadprirodzená hrozba v ľudskej podobe“. (Forum Film CZ)
Reklama