Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jedna noc a jeden dokonale připravený zločin. Julien Tavernier, bývalý důstojník cizinecké legie, využívá své zkušenosti v práci pro firmu, jejíž činnost je úzce spjata s politickými zájmy a surovinami. Je milencem manželky šéfa společnosti, se kterou se dohodnou, že jejího muže zavraždí. Zločin je dokonale připraven a vše vychází podle plánu, ale stačí jediná maličkost aby...
Film Výtah na popraviště režiséra Louise Malla přináší divákům jedinečný filmový zážitek. Vypráví obrazem, atmosférou, hudbou a hereckou tváří tak, jak to dokáže jen málokterý film. V černobílém obraze klasika filmové kamery Henriho Decae prochází noční Paříží chladná Jeanne Moreauová za zvuků tesknivé hudby Milese Davise a připomíná nám, jakým čarovným způsobem dokáže film vyprávět. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (96)

Autogram 

všechny recenze uživatele

Predchodca klaustrofobických thrillerov? Bohužiaľ výťah je jediná vetva príbehu, ktorá normálne funguje. Mladá zlodejská dvojica sa správa debilne a o vnútorných monológoch zamilovanej milenky vraha ani nehovorím. Ako krimi to nakoniec celkom zafunguje, samozrejme v rámci vtedajšieho roku vzniku filmu. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Bez těch pískajících gum a klaksonů na dálnici by to byl asi nejtišší noirek v historii. Moc se mi líbil způsob střihu resp.. vyprávění - třeba vražda pana Caralu. Nechápu, proč Česká televize nenapíše minimálně KAPITÁLKAMA, že film pustila v původním, nikdy nevysílaném dabingu. To je počin hodný chvály, výjimečná práce. Excelují tu Bohdanová, Brousek st., Satoranský a Potměšil. ()

Reklama

dobytek 

všechny recenze uživatele

Já chápu, že starý filmy jsou z dnešního pohledu tak trochu naivní a hloupý, ale tohle je fakt moc. Chování některých postav hraničí s těžkou debilitou nebo je úplně mimo realitu. Hlavně ten páreček mladýho zlodějíčka a prodavačky květin a pak ten skopčák z filmu dělali nechtěnou parodii. Představte si, že do někoho nabouráte a ten člověk vyskočí z auta celej vysmátej a řekne něco jako: "Jééé, vy jste mi naboural auto. Tak to vás zvu na skleničku a společně to oslavíme." Nebo rozhodnutí o spáchání sebevraždy proběhne asi takto: "Policie nás nedostane. Mám tady nějaký prášky na spaní, tak radši spácháme sebevraždu. - A to musíme? - Jo, musíme. - Hmm, tak jo." To si snad museli i ty herci připadat jako idioti, když to natáčeli. Jinak třeba klaustrofobický scény z výtahu mi špatný nepřišly a sledovat Jeanne Moreau, jak bloumá po nočních ulicích Paříže, mě taky docela bavilo, ale od takhle slavnýho filmu jsem čekal víc. Připadá mi, že ty filmy označovaný jako francouzská nová vlna jsou celkově strašně přeceňovaný. Ale pořád mě to teda bavilo víc než ještě slavnější U konce s dechem. Je to horko těžko na 3 hvězdy. A tu třetí hvězdu dávám hlavně za skvělou Jeanne Moreau a za Lina Venturu, kterej se teda ve filmu objeví až na pár minut na konci. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Noir ve stylu francouzské nové vlny nepostrádá zajímavě zamotaný příběh, ovšem, co je mu to platné, když hlavní postavy (obzvlášť mladá dvojice) jsou chladné jak psí čumák a místo soucitu si zaslouží pořádnou ránu mezi oči. Emoce, které ve francouzských filmech beru jako samozřejmost a v žánrovém filmu tuplem, jsem zde zcela postrádal. Špatný film to není, ale za viděnou stojí pouze díky charismatické krásce Jeanne Moreau a stylovému Lino Venturovi (i když se objeví jen na chvilku). 50%. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Výborný noirový film, který v sobě má ale ještě něco víc, něco z Hitchcocka a temnějších detektivních filmů, kdy již od začátku víme, kdo je vrah, ale jen sledujeme to, jak se mu může život posrat, a to všechno v nádherné černobílé a se skvělými hereckými výkony všech představitelů i ve vedlejších rolích. ()

Galerie (46)

Zajímavosti (37)

  • Miles Davis vo svojej autobiografii uviedol, že sa pri návšteve Paríža zoznámil s Louisom Mallom skrz Juliette Gréco. Malle sa mu priznal, že sa mu jeho hudba veľmi páči a že by bol rád, keby mu napísal hudbu k jeho chystanému filmu. Davis súhlasil a bola to preň veľká skúsenosť, lebo ešte nikdy predtým pre žiadny film hudbu nezložil. Bol prítomný pri natáčaní a vždy ho napadli nejaké nápady, ktoré si zapísal. Napínavý film o vražde bol faktor, pre ktorý nechal muzikantov hrať v starom, tmavom a ponurom dome. Chcel hudbe dodať atmosféru. Podarilo sa, muzika sa všetkým v štábe páčila. (Biopler)
  • Vzťahy medzi postavami sú zrejmé v momente, keď predavač áut v kaviarni osloví Florence ako pani Caralovú, lebo vzťah Juliena a Florence je postavený len na základe telefonátu a tieto postavy sa na plátne vôbec nestretnú. Zmienená scéna posilňuje umiestnenie rozhovoru milencov na samotný začiatok rozprávania, taktiež aj dlhý detail, keď sa z tmy postupne vykreslí tvár Florence. Podobným detailom, no v opačnom garde, sa končí film, Florenceina tvár sa rozplynie v tme. V oboch prípadoch sa tak deje počas rozhovoru s neprítomným Julienom. (Biopler)
  • Film býva označovaný ako prelomový kvôli technickej stránke. Režisér prešiel praktickým školením, keď asistoval najvýraznejšiemu francúzskemu štylistovi Bressonovi na snímke Un condamné à mort s'est échappé (1956). Hneď za tým ako spolurežisér na Le monde du silence (1956) spolu so Cousteauom. Tieto skúsenosti zúročil a spolu s kameramanom Decaeom sa odvážne rozhodli nakrútiť nočné exteriéry na nový materiál Tri-X bez dodatočného osvetlenia a snímali Moreau len vo svetle výkladov a neónových reklám. Výsledok je drsná, no autentická kvalita vizualizácie veľkomesta, na ktorú nadviazali režiséri novej vlny. (Biopler)

Reklama

Reklama