Režie:
Olmo OmerzuScénář:
Petr PýchaKamera:
Lukáš MilotaHrají:
Tomáš Mrvík, Jan František Uher, Eliška Křenková, Zdeněk Mucha, Lenka Vlasáková, Martin Pechlát, Štěpán Kozub, Martin Havelka, Roman Slovák (více)Obsahy(1)
Typický outsider čtrnáctiletý Mára (Tomáš Mrvík) a jeho kamarád dvanáctiletý Heduš (Jan František Uher) podniknou cestu za svobodou. Mára ukradne auto a svými průšvihy ohromí i mladou stopařku (Eliška Křenková). Všichni jsou na útěku, na dobrodružné cestě, užívají si náhlou svobodu, kterou už možná nikdy nezažijí. Až do okamžiku, kdy Máru chytne policie. Vyslýchá ho policistka (Lenka Vlasáková) s policistou (Martin Pechlát) a my spolu s nimi váháme, co je realita a co smyšlený chlapecký svět, někdy je těžké rozlišit pravou skutečnost od té vyfantazírované… (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (221)
Omerzův "Rodinný film" mě rozhodně neoslnil tolik jako odbornou veřejnost, k jeho novému snímku jsem tedy nijak nevzhlížela a o to víc jsem pak byla potěšená (dokonce jsem uvažovala i o páté hvězdičce). Ústřední protagonisté, dosud nepolíbení hereckou zkušeností, byli velmi přirození a jejich dialogy mě bavily i dojímaly. Role "dospělých" postav už v tomto chlapeckém dobrodružství nejsou tak podstatné, přesto mladé tváře pěkně doplňují. Plusový bodík si zaslouží i pejsek Šakal (na talentované herce ze zvířecí říše má režisér vážně štěstí) a správně hravá hudba. Že bychom tu měli "Pány kluky" nové generace? Možná si zajdu do kina ještě jednou, v běžné distribuci. ()
Jestliže český kinematografii žalostně chybí jeden specifický žánr, je to žánr road-movie. Jenže jak už název napovídá, 'Všechno bude' slibuje všechno, a zároveň nic. Tenhle film je zkrátka vším, čím road-movie není, a když už si na road-movie hraje, tak jede jen na půl plynu.... nechci zpochybňovat režijní talent Olmíka Omerzu, jenže tahle přeceňovaná nuda jenom potvrzuje, jak bídně na tom FAMU se svou "prestiží" vychovávat výkvěty český filmový scény vlastně je. ()
Rodinný film byl mnohem větší hardcore art, Všechno bude je oproti tomu velice divácká a uvolněná road movie o svobodě a volnosti, avšak se zjevnou sociální rovinou a s motivy chlapeckého dospívání. Ze začátku je poměrně těžké se na film naladit, neb jeho hlavními hrdiny je dvojice náctiletých chuligánů, kteří si pod tou svobodou představují hlavně krádeže aut, útěky z domova, střílení po autech z airsoftové pušky a pohrdání autoritami, což film přiživuje tím, že prezentuje dospělé postavy jako nedbalé a nezodpovědné jedince nebo jako nedůvěryhodné podrazáky. Postupem času se ale do příběhu a jeho postav nakonec vcítit lze, hlavně díky konstantně dávkovanému lehkému humoru a maximálně přirozeným hereckým výkonům hlavních protagonistů. Svoboda a uvolněnost každopádně prosákly i do struktury filmu a některých konkrétních dějových aspektů, které působí velmi neučesaně, ať už se jedná o rozdělení příběhu do dvou na přeskáčku vyprávěných časových rovin nebo třeba o způsob jakým je z policejní stanice "odklizen" na většinu filmu jeden ze strážníků. ()
Z mé strany nenaplněná očekávání a nepochopení (spousta scén tam podle mě prostě nedává smysl) hraničí až s averzí (scéna společného honění v autě je megatrapná; a co to udělali s Eliškou Křenkovou, že tam vypadá tak ošklivě?). Hnusné lokace, nesympatické obsazení, a naprosto strašlivý soundtrack. Oceňuji na tom filmu asi jenom tu formu, kdy se současnost střídá s retrospektivou, až se v závěru obě časové roviny efektně protnou (ke kvalitám scénáře by asi ještě šel počítat dobře odposlouchaný slang dnešních teenagerů, byť je kvůli tomu ten film protivně vulgární - a btw. mám dost pochybnosti, zda je skutečně dobře odposlouchaný, protože podle mě slovo "čurina" nikdo neříká). Od filmu tvůrců, o kterých VÍM, že umí, jsem čekal výrazně víc - Všechno bude se podle mě vykouří z hlavy hodně rychle. Mimochodem trochu mi to připomnělo 3 roky starý studentský film Road-Movie, u něhož jsem v kině pociťoval podobné pocity nepochopení a otrávenosti, proč bych měl sledovat nějaké dvě nesympatické postavy (o nichž v podstatě film nesdělí vůbec nic), které - v podstatě odtrženi od reality - jedou odnikud nikam. Po prvních dvou skvělých filmech, které jsem velmi chválil, šlápl podle mě Omerzu do třetice vedle, chvále většiny kritiků navzdory. UPDATE 23.09.2019 - Dal jsem filmu druhou šanci při televizní premiéře a ani napodruhé jsem mu nepřišel na chuť. Samozřejmě si uvědomuji, že většina mých výtek je čistě subjektivních, ale nemohu jinak. Soundtrack mě zde fakt sere, ta hudba mi extrémně nesedla, a vydatně podporuje můj odpor k tomu filmu jako takovému. Rovněž tak Jan František Uher - doteď nechápu, kde to tlusté individuum vyhrabali, a koukat na něj se rovná čistému utrpení. Dokážu ještě pochopit, že to dostalo Českého lva za nejlepší film (i když tou anketou osobně zcela opovrhuji), ale že ho dali i jemu, to je fakt výsměch. Vždyť mu kolikrát ani není rozumět, protože jeho artikulace je jedna velká katastrofa. Nově mi navíc přišlo, zda Heduš s Márou (ty jejich přezdívky mi mimochodem přijdou strašně trapné) tou svojí rádoby drsnou sexuální rétorikou ve skutečnosti nechtějí maskovat (možná i sami před sebou), že jejich skutečná sexuální orientace (minimálně v případě Heduše, kde mi to přišlo téměř markantní) bude spíše homosexuálního než heterosexuálního rázu (ve filmu je hned několik scén, které tomu nasvědčují, například když se Mára pokouší Heduše svléknout a zatáhnout ho do vody, nebo již zmíněná scéna se společnou masturbací, kdy Heduš na Máru s velkým zájmem upřeně hledí, ač mu to Mára zakazuje). A konečně mi ještě přišlo, že celý příběh by celkem šlo interpretovat jako takovou moderní pohádku, kdy hloupý Honza (Mára) vyrazí se svým (pravděpodobně) teplým společníkem Hedušem do světa, splní 3 úkoly, které jsou mu uloženy - 1) záchrana psa, 2) záchrana stopařky před znásilněním, 3) záchrana dědy před infarktem, a v závěru je konfrontován s dospěláckou proradností, což je mu iniciačním momentem k jeho dospělosti, v níž se - na místo návratu za teplou domácí pec - vydává opět do světa s Hedušem, který se osvědčil při zkoušce, jak osvobodit svého druha ze zajetí. Celkově mě na tomhle filmu prostě asi nejvíc mrzí to, že velmi dobře znám osobu scenáristy, a když uvážím, jak je to sečtělý a inteligentní člověk, s neuvěřitelným přehledem i v kinematografii, tak mi je prostě líto, že podle jeho scénářů zatím přišly na svět 2 filmy, které mě tak strašlivě neoslovují, a jejich poetika se míjí s mým vkusem tak moc, až mě to zaráží a nedokážu to pochopit - a asi z toho pramení ten můj obrovský smutek, že Pýcha nepíše takové scénáře, jaké bych chtěl, aby psal - a toto mé - do značné míry nejspíš infantilní - rozčarování je pro mě hlavním důvodem, proč nemohu tento film vzít nikdy na milost. Myslím, že velmi dobře chápu jeho smysl a to, k čemu se svými uměleckými prostředky dopracovává, ale moje osobní divácké vyladění je bohužel (zatím) úplně jinde. Snad to vyjde do třetice s Adminem... () (méně) (více)
Road-movie predčasne dospelých chlapcov, teda aspoň film sa to snaží dosť nedôveryhodne naznačiť. Dobrou stránkou filmu je forma rozprávania v retrospektíve a súčasnosti a aj ten otvorený záver. Mínusom je samotný obsah cesty, keď scenárista akoby nevedel, čo by mali chlapci na úteku robiť, tak je tam stopárka, pes a veľa jazdenia. –––– Myslíš, že nám dá? – Ta se na to úplně třese, vole! ()
Galerie (27)
Zajímavosti (19)
- V jednu chvíli pronese stopařka (Eliška Křenková) větu: „Ty jo, to je jízda tohleto.“ Jedná se o odkaz na film Jízda (1994), který má velmi podobnou zápletku. (Kaleidoskop)
- Tvůrci se inspirovali skutečnou událostí, která se opravdu stala. Celkový příběh kolem všeho ostatního už byl převážně domyšlený. (vyfuk)
- Množství lokací, ve kterých se hrdinové objevují je opravdu velké: Adamov, Smetanovo náměstí (Adamov), ulice Osvobození (Adamov), kostel sv. Barbory (Adamov), ulice Pod Horkou (Adamov), náměstí Práce (Adamov), Libčeves, Litvínov, Růžodol (Litvínov), Píšťany, Žernosecké jezero (Píšťany), Havraň, průmyslová zóna Joseph (Havraň), Ralsko, Hradčany (Ralsko), Boreček (Ralsko), Stráž pod Ralskem, Sosnová, čerpací stanice (Sosnová), Krušné hory, vrch Homole (Krušné hory), České středohoří, řeka Sázava, peřeje Stvořidla (řeka Sázava), Měšín u Jihlavy, most (Měšín u Jihlavy), Choteč u Prahy, Praha, Radotín (Praha), Trmice, viadukt (Trmice), Český Újezd, Zahrádky u České Lípy, Srní u České Lípy, Kostelec nad Labem, Žandov, Dolní Police, Horní Police. [Zdroj: Filmovyprehled.cz] (sator)
Reklama