Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V Ptačím rybníku na pokraji Velké Prahy je objevena mrtvola chlapce. Vražda dítěte, navíc sexuálně motivovaná, to je zlý sen každého kriminalisty, vrchního inspektora Budíka (J. Plesl) nevyjímaje. Teď se mu ho dostává. Případ je o to složitější, že jde o německého chlapce ze Sudet, který se o prázdninách učil v české rodině češtinu. Mohly by tu být i nepříjemné politické souvislosti, v Sudetech tehdy byla velmi napjatá situace. Ervín kromě toho běhal s kluky z předměstí, plaval v rybníce, hrál s nimi i divadlo. Trochu zvláštní divadlo, ti kluci totiž nehráli živé postavy, ale loutky. Zpočátku měli kriminalisté prázdné ruce a strach, aby se v novinách nezačala probírat sexuální vražda. Samozřejmě se to neutajilo, všichni v okolí už to ví a tlak na detektivy se začíná zvětšovat. Pátrají všude možně, ale mohlo jít i o náhodného pachatele, který nemá s místem nic společného. Konečně se zformuje jakási reálná stopa, která souvisí právě s tím klukovským divadélkem a jeho principálem, místním kominíkem (M. Kern). Budík cítí, že by mohl mít sexuálního vraha, že chybí jen málo, aby ho usvědčil. Jenomže se stane něco naprosto nečekaného a pro kriminalisty osobně mimořádně tíživého. A navíc je to něco, co vrací celý případ zpět na začátek. Budík musí zachytit slaboučkou nit neuvěřitelného nápadu a tu rozvíjet, aby se dostal dál. V ruce má jen úlomek sklíčka a hrst trávy, umazané od sazí… (Česká televize)

(více)

Recenze (73)

Untentrauer 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tento díl a případ byl o chlup lepší než předchozí. Jenže tomu stále něco chybí. A to je mravenčí policejní práce. Já mám pocit, že oni snad hádají a tipujou. A ty keci u toho? "Na tak tenkém ledě jsem ještě nebyl" řekl Budík, když šel zkoumat zda kus střepu patří do brýlí podezřelého. Proboha co jako je na tom? Případ byl zabalený do omáčky keců a blbostí, jaké trknou i idiota. Klíč od dětské klubovny schovaný na futrech dveří.....Každý malý kluk tam určitě dosáhne. Scénáristi mají obrovský problém v tom, že nedokáží vymyslet řešení případu. Nedokáží se ztotožnit s policejní prací. Mrzí mě to kvůli Langmajerovi. Jenže je to prostě špatný. ()

AgnesDee 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jak to tak vypadá, tak sklo v jakékoli podobě vyřeší všechny případy tohoto seriálu. Tentokrát tu ale máme falešné nahozenou udičku v podobě kominíka eunucha, který ale tento geniální plán scenáristům zhatí vlastní sebevraždou. To ovšem neznamená, že by byli detektivové tak špatní, nakonec vraha přeci jenom vypátrají. Ale z nějakého záhadného a nevysvětlitelného důvodu ho nezatknou, i když na to mají všechny potřebné důkazy. Proč? Bůh ví. Každopádně pražská kriminálka dala práci dalším policistům v jiném okrese. ()

Reklama

EllienPM 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jednu chvíli mi bylo paní Aleny Mihulové až líto, když ji "tvůrci" (ano, ta banda diletantů) nechali nandavat návštěvě moučník rukou. Nevídáno. Jak prvorepublikové... Velmi, velmi špatné. Opět. Umělé nahození obrazu do rádoby historizujícího nažloutle rozmazaného odstínu je silně iritující, účinkem se míjející a již tak bídnou kvalitu ještě níže srážející. Denis je vskutku netalent, hrůza. Je mi ho líto. Snad prozře a pochopí, že pro kameru se nenarodil. Nebýt A. Mihulové, dal bych odpad. Ale to její hraní, ten její výraz, ty její oči... Nelze ji nemilovat. To je Paní Herečka, Alena Mihulová. Za ni jedna hvězda. Snad jen jediná scéna byla vtahující - matka miminka, houpajíce malé ve světnici, Langoše svádějící. To jsem se pousmál. Jinak prostě hrozné, průhledné, hloupé, nenapínavé, nenápadité, strojené, nevěrohodné, nezapadající ani do doby, ani do atmosféry, ani do mluvy, ani do ducha. Prostě do ničeho. Je mi skutečně jedno, z čeho byly okapy v záběru, ale ta duše té doby - tu tohle nikdy mít nebude. Scénáristé to postavám bohužel nedokáží vnuknout a postavy si to z prstu bohužel nevycucají. Ještě by mě zajímalo, jaký byl rozpočet. Vypadá to tragicky lacině. Denis na kole jezdící sem a tam to nezachrání. Jeho románek s holkou (když je náš) s velkýma vodnatýma očima to celé ještě víc ztrapňovává a třeba ten nový plot kolem školy mohli tvůrci alespoň trochu upravit, natřít, namočit do bahna, aby nebyl taková pěst na oko. Opravdu papundeklové peklo, nejen to divadélko (pár neposlušných plachet, křivolaká prkna (kdyby pod nimi byl aspoň poklad, že)). ()

troufalka 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

U prvního dílu jsem byla dost kritická. Pak jsem si ten první díl pustila znovu a začali mi naskakovat úplně jiné věci. Co se mi jevilo zpočátku jako nemístné mi najednou začalo do sebe zapadat. Pravdou je, že ve starších krimi sériích nebylo příliš politiky, bylo víc zacíleno na vyřešení případu a na vykreslení postav. Případy Velké Prahy na to jdou jinak, berou to více ze široka - ukazují pel-mel První republiky. Ještě by to chtělo pár Slováků, Rakušáků a Ukrajinců a nějaké zastoupení židovské obce. ()

honajz 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jako sorry. už úvodní unylá znělka s tím kytarovým (!) rifem nějak moc nenavozuje pocit první republiky a časem ta hudba začne připomínat spíš zvonění na mobil, než doprovodnou hudbu historizujícího seriálu. Do toho neustále kamera našišato (asi moderní umění), někdy vidíme zbytečně velký detail hlavy, ale jindy bychom detail vidět potřebovali, ale kamera zabírá scénu z dálky. Rád bych pochválil výpravu, ale když vezmete těch pět vesnických zákoutí po Praze, která zbyla, k tomu suchdolský mlýn a jednu bohnickou cestičku s domkem a kostelem, a recyklujete to ve všech dílech dokola, tak to vypadá, že se vše odehrává na pětníku, skoro na jednom místě. A cedule komisariátu, která vypadá jak vytištěná na papír z tiskárny chvilku před klapkou? Tak to pardon. Taky střih je divný - jednu chvíli Dulava s inspektorem nechce mluvit, pak ho hned provádí po domě; jindy Langmajer loví v Praze na Jánském vršku prostitutku, aby mu hlídala neteř, ale v dalším střihu je zas hned na místě činu za Prahou. Samotný příběh - zase o někom utopeném a zase se řeší politika (hodní Němci, zlí Češi) - opět upachtěný, bez špetky odlehčení, vyprávěný tempem zdatného hypnotizéra, navíc netuším, jak vlastně vyšetřování probíhalo, protože neprobíhalo. Místo aby inspektor na místě zatkl Dulavu, jak to, že ví, že chlapec byl zprzněn, přejde to mávnutím ruky, jen se důležitě tváří. Jako fakt? Navíc Dulava i se synem pak z příběhu vymizí, nevíme proč, stejně jako rodiče chlapce. Pak se poldové ženou sedm kilometrů na jinou chalupu, kde by mohl být nějaký prznič, ten jim uteče, jednu noc tam inspektor hlídá, a nakonec tahle linie vyšumí úplně do prázdna. Ale dozvíme se, že pěšky se dá 15 km zvládnout za dvě a půl hodiny! To by byla pěkná rychlochůze, když člověk průměrně ujde 4,5 - 5 km za hodinu. Vyšetřování probíhá zcela nahodile - a nakonec vlastně ani nevíme, jestli ho zatkli, nebo ne! A navíc nejsou některé dobové reálie moc dobře zvládnuté, jak u oslovování, tak že muž vedl podle etikety ženu po svém pravém boku, nikoliv naopak, jako je tomu v tomto dílu. Jo, a proč tu bylo to jako loutkohraní? Mělo nějaký hlubší smysl a význam? A ještě jedna poznámka - vypadá to, že Praha a její okolí jsou úplně vylidněné - to nebyly peníze aspoň na menší kompars? Lacinost z toho čouhá všemi směry. ()

Galerie (20)

Zajímavosti (4)

  • Když vyslýchá vrchní inspektor Budík (Jaroslav Plesl) pana řídícího (Jan Vondráček) ve své kanceláři, použije termín „sériový vrah“. Tento termín však v té době nikdo neznal. Začala ho používat až americká FBI na přelomu 70. a 80. let 20. století. (Muffino)
  • Na počátku dílu při zjištění národnosti oběti inspektor Rudolf Havlík (Jiří Langmajer) podotkne, že „se v pohraničí bijí Němci s Čechy a že tam už byli i mrtví“. Vzhledem k dataci dílu se nejedná o známé velké německé povstání v Sudetech na konci roku 1918, kdy musela v pohraničních oblastech zasahovat i armáda, ale pravděpodobně naráží na události z října 1921, kdy bylo na protimobilizační demonstraci v Kraslicích zastřeleno 12 Němců. (azcr)
  • Dětský kaskadér představoval nahou mrtvolu plovoucí na hladině rybníka. Klepal se zimou do té míry, že se kolem něj na hladině tvořily kruhy. Hladinu rybníka zklidnili teprve technici v postprodukci. (klukluka)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno