Reklama

Reklama

Zločiny Velké Prahy

(seriál)
Česko, 2021, 11 h 3 min (Minutáž: 63–69 min)

Režie:

Jaroslav Brabec

Kamera:

Pavel Berkovič

Hudba:

Jan Ponocný

Hrají:

Jaroslav Plesl, Jiří Langmajer, Denis Šafařík, Lenka Vlasáková, Sabina Rojková, Darija Pavlovičová, Lucie Žáčková, Miroslav Táborský, Jiří Bartoška (více)
(další profese)

Epizody(10)

Obsahy(1)

Dne 1. ledna 1922 došlo ke sloučení centrální Prahy s třiceti osmi městy a obcemi, které ji obklopovaly. Vznikla tak Velká Praha a pražská státní policie začala pracovat tam, kde dosud působilo jen četnictvo. Byl to prostor méně bohatý a vznešený, ale o to pestřejší a živější. Velká Praha byla tvořena nejen klasickou městskou zástavbou, ale i vesnicemi, lesy, zemědělskými statky, továrnami, bohatými vilami i chudinskými slumy. Hlavní postavou je inspektor Budík, muž velmi lidský, zmítaný nectnostmi i slabostmi, nicméně také mimořádně bystrý, všímavý a především schopný velké psychologické exhibice, kterou se vyznačují slavní detektivové. Zmítá se ale územím Velké Prahy - ani městem, ani venkovem - odsunutý z centra města bank, restaurací, divadel, která tak miluje. Stále elegantní se brodí v blátě a hnoji předměstí a soustřeďuje svůj mozek na nečekané zkratky a obraty. (Česká televize)

(více)

Recenze (110)

DAPDO 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

I když mi celkový hodnocení podle jednotlivých dílů vyšlo na tři hvězdy, musím víc kritizovat, než chválit. Po prvním dílu jsem tu psal, že kvalita půjde určitě nahoru, to se ale nestalo. Je hned několik důvodů, z čeho jsem zklamanej. Největší průser byl jednoznačně pohled do soukromí všech tří inspektorů. V každým díle se samotnýmu případu a vyšetřování věnovala tak polovina stopáže, druhou půlku tvořila sonda do života vyšetřovatelů, což mě absolutně nezajímalo. Proč se do prdele u všech krimi seriálů, natočených v poslední době, musí všechno zvrhnout v telenovelu ? Havlík měl kapavku, staral se o neteř, která mu začala říkat tati, aby si nakonec v nemocnici vzal kurvu. Budík vlastní kartářský klub, má problémy doma s dceruškama a před starou se chová jak největší podpantofláč. A mladý Nováček si začne románek s dcerou nadřízenýho, různě se schovávají, aby to tatínek nezjistil a v každým díle si několikrát řeknou, jak se milují. To jako bez téhle omáčky nejde ?? Radši ať má každej díl klidně jen 40 minut, ale ať to vypadá aspoň trochu jako krimi a né romantický drama pro zhrzený paničky. K samotným případům - měl jsem velkej problém v tom, že snad až na jeden díl jsme neviděli samotnej zločin. Prostě policajti přišli k mrtvole a začalo se vyšetřovat. Prakticky po dobu celýho seriálu chybělo jakýkoliv napětí, nebo překvapení, bylo to, jak když vám někdo něco čte a nemá žádnou intonaci hlasu. Pachatel se dal minimálně z poloviny odhadnout v pohodě, jak se objevil na scéně, takže i proto konec dílu vyšel jaksi naprázdno. Nezdála se mi ani mluva a některý výrazy, vzhledem k době, ve který se seriál odehrával. No když to tak po sobě čtu, nakydal jsem na Zločiny velké Prahy tunu sraček, vlastně ani nevím, jak mi to vyšlo na tři, i když slabý,hvězdy. Asi proto, že v záplavě současnejch hoven, kterýma nás krmí všechny TV je člověk rád, že v neděli večer nemusel koukat na zpívání, vaření, nebo hádání celebrit. ()

Haniczka 

všechny recenze uživatele

Kdo má rád první republiku a tehdejší reálie, včetně architektury, umění, nábytku, talířků, tabatěrek, oblečení a dalších parafelnálií, tento seriál bude pro něho fetišistickou záležitostí. Kriminálního je v něm o trochu méně, ale koukatelné to je. Chtělo by to možná víc humoru mezi hlavními protagonisty, ale chápu, že postava Budíka je většinu času spíše frustrovaná než spokojená. Plesl je sice vynikající, ale jeho figura, tak jak je napsaná, poněkud časem ztrácí na zajímavosti, nevyvine se ze své "rakouské frustrace" v deseti dílech prakticky nikam. A to je škoda. ()

Reklama

Malarkey 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jako u každého nového seriálu České televize, tak i zde jsem měl velká očekávání. Mohlo se jednat o dobově nesmírně zajímavou detektivku, navíc s dobrými herci. Jenže celý ten námět ztroskotal na samotných jednotlivých námětech. Když jsem se o tomto seriálu bavil s tátou, který má české dobové detektivky hodně rád, tak mi říkal, že ze začátku nic moc, ale že postupem času se to začalo lepšit, což je vlastně pravda. Jenže poslední díl to dost zazdil. Přišlo mi, jak kdyby to vůbec nemyslel vážně a ze všeho si jenom utahoval. Dobrou detektivku nedělá dobrý jeden, nebo dva díly. Dobrou detektivku navíc dělá i dobrý vyšetřovatel a tam jsem měl taky trošku problém. Jardu Plesla mám hrozně rád, ale jeho postava inspektora Budíka byla hrozně nepřístupná a tím pádem i dost taková nevýrazná a nezajímavá. Jeho pobočník Jirka Langmajer byl pak klasicky dobrej, ale fungoval tu jenom jako takovej rádce figurka navíc. Třetí do party – nováček – pak dostával nejenom sodu od inspektora, ale scénáristi se na něm pomstili i v rámci bočního milostného příběhu, který byl vlastně úplně o ničem a k ničemu. A tato trojka pak řeší sérii vražd, která se odehrává v atmosfericky hezkém pražském venkově, kde jsem párkrát zaslechl i narážky na můj rodný Brandejs a okolí, což mě potěšilo. Nicméně v kontextu s celým seriálem to nic nezměnilo na tom, že tento seriál je spíš zklamání. ()

manonfire 

všechny recenze uživatele

Langmajer solidní, byť vlastně nonstop stejný. Je ovšem třeba podotknout, že stylizování tohoto pána zjevu veskrze obyčejného do ultimátního lamače srdcí a hrázek, který si s jakoukoliv náhodnou kolemjdoucí zasouloží prakticky automaticky.... je směšná. Plesl herecky nejlepší, byť byla jeho postava až na pár jízlivých dialogů s podezřelými v podstatě suchopárná. Šafařík je děsně prkenej a kdykoliv se děj filmu zaměřil na jeho plachou avšak o to plodnější romanci s Julinkou, měl jsem regulérní nutkání popojet o kapitolu dál. Vůbec jsou ty ženské charaktery ve filmu nesympatické. Vlasáková sehrála arogantní kravku, která manžela podpořila jedině, když to nepotřeboval, Rojková vývojově zdokonalenou arogantní kravku druhé generace a Pavlovičové Julinka by pro změnu zasloužila proplesknout za svůj dementní vkus na samce. Protože to jak daleko měl tenhle knírkem obohacenej úlisnej kryploid k alespoň podprůměrnému chlapovi.... to se jen tak nevidí. Nechápejte mě zle. Není nic zlého na tom, když je muž rachitický tolik, že by v klidu prolezl ostnatým drátem a na vojně by ho denně šikanoval i Vladimír Javorský. Za svou tělesnost samozřejmě nemůže. Nicméně v kombinaci s totální absencí jakéhokoliv charizma a hlavně hereckých schopností je účelové exponování pana Šafaříka do světa filmu nanejvýš podezřelé:)))) Pan režisér Zelenka se zkrátka onehdá nad portfoliovou fotečkou tohoto hocha v trenýrkách (či spíš bez) nezdravě dojal, přiklepl mu Žita, a od té doby máme tohle ultralight motovidlo v televizi předplacené. Takže děkujeme...  Po příběhové stránce nebyly "Zločiny" zdaleka tak špatné, jak by napovídalo zdejší hodnocení a dobový dojem nastolily rovněž solidní. Problém byl v jisté zkratkovitosti vyprávění, kdy se vztahy "budovaly" jakoby bez divácké účasti, filmovým pásem nezaznamenány.  Doktor Herzog vytáhne Budíkovu dceru z vězení víceméně levou zadní, v příštím dílu zemře a ono se po nás chce, abychom soucítili s Budíkem, jakoby přišel o největšího přítele z dětství, matku či poslední zbylou ledvinu. Divácky vděčné nervíky mezi Budíkem a Nováčkem ohledně obhospodařování dcery prvně jmenovaného taktéž zcela vyšuměly, jako bychom v seriálu vynechali dva-tři díly. Hlavně to ale chtělo méně milostných témat a více krimi. U rady Vacátka jsme taktéž netušily, zdali má jeho dcera problém s drogami či výtokem, a jak to panečku fungovalo. Telenovel máme všude okolo nejen dostatek, ale řekl bych, že extrémní přebytek, tak to proboha přestaňte cpát ještě sem. 60% ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

10/10 Vhledem k tomu, že se dříve to naše slavné období první československé republiky (1918-1938) stereotypně zobrazovalo jen z pohledu konce, nikdy nechyběla hrozba nacizmu a atmosféra předčasného konce byla klíčem, jak ty prvorepublikové příběhy vyprávět, jsou Zločiny Velké Prahy dílem pokrokovým. Společně s První republikou (která sice předčasně skončila už v roce 1931) a Četníky z Luhačovic (kteří začali hezky pozvolna v roce 1919) jsou Zločiny Velké Prahy (vsazené do roku 1922) příspěvkem k moderní dramaturgii, která se najednou 20. let nebojí a neignoruje je. A to samo o sobě je jednoduše skvělé. Pořád ještě se vyrovnáváme s pohledem na masarykovskou republiku z hlediska státní kinematografie a televize, která cíleně zobrazovala jen negativní stránky ve snaze utužit názor, že dneska se máme přece mnohem líp. Takže za zásadní změnu tleskám, k samotnému seriálu mám jen smířlivý komentář o tom, že příště to snad bude lepší, když se v ČT teprve učí nové řemeslo. Potenciál ohromný, jednotlivé případy slabé, nějaká zásadní rámcová linka chybí, takže to hlavní, co můžeme sledovat je maďarská domácnost bývalé šlechty, mladá láska na zapřenou a jedno sociální drama jak vystřižené z Kmínkova Zlatého ptáčete. ()

Galerie (182)

Zajímavosti (61)

  • Premiéru čtvrtého dílu zhlédlo 1,99 milionů diváků starších 15 let. Epizoda byla nejsledovanějším pořadem večera a zároveň celého dne. (rublik05)
  • Deník Blesk 28. 2. 2021 uvedl: „Rozpočet na jeden díl běžného seriálu typu Případy 1. oddělení se v ČT pohybuje kolem 7,5 milionu korun. Tady ho hodně překročili – odhadem jeden díl vyšel na 15 až 17 milionů.“ (quixote)
  • Točilo se v Praze: na Žižkově, na Malé Straně, Novém Městě a v Českém Dubu. (sator)

Související novinky

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

15.09.2020

Ačkoli je podzim, Finále Plzeň je! I přes složité jarní období se organizátoři rozhodli největší plzeňský filmový festival nezrušit, ale pouze přesunout. Během šesti dnů včetně prodlouženého víkendu… (více)

Reklama

Reklama