Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jiří TarantíkHudba:
Vlastimil HálaHrají:
Lubomír Lipský st., Jiřina Bohdalová, Iva Janžurová, Marie Rosůlková, František Filipovský, Jan Libíček, Josef Hlinomaz, Karel Effa, Lubomír Kostelka (více)Obsahy(2)
Učitel Georg Camel ze Springtownu marně usiluje nejen o pozornost žáků k veršům Shakespeara, ale také o pozornost šéfredaktora místního časopisu k básním, které píše. Rád by upoutal i redaktorku společenské rubriky Sabrinu. Vše se změní, když u dveří do bytu najde mrtvolu doktora Portera, otráveného lupiči kvůli šeku na milion dolarů. Nechápající učitel se nečekaně ocitá uprostřed bláznivého boje o peníze, který svádějí gangsterská banda ze San Boniga, v čele s Josém Antoniem a michiganská banda, kterou vede mladá Kate Draixová. Obě jsou přesvědčeny, že George má šek a snaží se ho získat. Obě za něj zaplatí kauci, když ho policejní komisař Brooks zatkne a obviní z vraždy. Muž je sice na svobodě, jeho trable však teprve začínají. V domě, ve kterém bydlí, se totiž ubytují členové obou gangů. Učitel si zatím užívá nečekanou popularitu vraha. Všichni ho znají, někteří se ho bojí, někteří si ho začali vážit a Sabrina, která ho dosud přehlížela, je jím okouzlena. Jenže praktiky padouchů jsou značně nevybíravé, a tak téměř kdykoli otevře dveře, vypadne z nich nějaká mrtvola. Do městečka se mezitím sjíždějí policejní posily a zabijáci. Ti se postarají o dostatek mrtvol, které mohou být připsány na vrub nic netušícího učitele. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (496)
Mám tyhlety komedie západního typu z normalizačního Československa rád. Ale tady nemůžu říct, že bych se válel smíchy po zemi, spiš jsem se tak pousmíval. Je to víc ztřeštěné než vtipné, s několika hluchými nebo trapnými místy. Jako by Macourek s Lipským neznali míru. Ale všichni herci jsou dost výrazní a Filipovský hraje naprosto Funésovskou roli a to by určite nebylo jedinné pozitivum. Ale mě 3 hvězdičky stačí, drahoušku. ()
"Joo, holka, Beethoven, to není Strauss, ten má ňákou váhu." Na první pohled se v případě "Čtyři vraždy stačí, drahoušku" nabízí ihned srovnání se starší Kdo chce zabít Jessie?, co se vizuálního ztvárnění týká, avšak v tomto případě je sci-fi linie nahrazena kriminální zápletkou, která je nadmíru k pokukání. Co dveře, to mrtvola - a vrahem není překvapivě zahradník. Lipského krimikomedie nabízí naprosto luxusní herecké obsazení a nejednu humornou scénu či povedený scenáristický nápad. Myslím, že nikdo by nechtěl být zpočátku v kůži pana Camela, jenž se nedopatřením ocitá ve zdánlivě nekonečném kolotoči šílených událostí. Ať už šlo o mýdlo s ručníkem, zuby vs. tfuby či svižný sled záměn, omylů a převleků, "Čtyři vraždy stačí, drahoušku" jsou kvalitní filmovou zábavou i pro současné publikum. ()
Tak tenhle film je brutálně krejzy. Několikrát jsem se skutečně zasmál. Sešlo se nám i mnoho pěkných hlášek. Nicméně, že bych z toho byl nějakým způsobem odvařený, tak to ani omylem. Dost mi film připomínal tu volovinku o Adélce, která se zapomněla navečeřet. Ovšem tenhle film je o kapánek lepší a mnohem vtipnější. Stejně se moje výsledné hodnocení k těm 3 * nevyšplhá. ()
Nápady a nespoutatelně rozvernou rozpustilostí charakterizovaná parodie přerůstá své původní poslání a mění se ve svébytný film, jehož kvalita spočívá v dokonalém přetavení původní komiksové matérie. Rafinovanost, s níž si režisér i scénárista (Miloš Macourek) pohrávají s divákovou fantazií i bránicí, často bere dech. Řada replik, citovaných hojně spolukomentátory, zlidověla. Kontrast nadsazené směsi něžnosti a bezbrannosti takřka chlapecké u hlavního hrdiny i prvoplánového plání jeho ženského idolu překonávají už jen orgie znepřátelených gangů. Nápad a jeho provedení by určitě nadchly i Jaroslava Haška nebo Jiřího Hausmanna. V každém případě se jedná o jednu z nejvýraznějších českých veseloher všech dob, které se nedá téměř nic vytknout. Naopak se zdá, že výčet jejích předností je téměř bezbřehý. A - jak tu čas od času konstatuju - téměř s určitostí nadčasový. ()
Nejen pan Vorlíček, ale i Oldřich Lipský točil výborné a nezapomenutelné komedie, které určitě patří ke skvostům československého filmového průmyslu. Tahle patří k těm bláznivějším a opravdu hodně povedeným. Je to výborná parodie na kriminální filmy. Nezapomenutelnou figurkou byl pan Kemr, který se neustále sháněl po ztraceném šeku. Velká porce filmové zábavy, která nenechá v klidu vaši bránici. ()
Galerie (17)
Zajímavosti (19)
- Miloš Macourek bol v dobe písania scenára pomerne blízkym priateľom Káji Saudka. Mal komiksy rád a bol so spoluprácou so Saudkom spokojný, preto počas písania scenára pre nový film s výtvarníkovou účasťou priamo počítal. V propagačných materiáloch film charakterizovali ako "komixo komediu". Film bol vymyslený ako žánrový experiment s vizuálne nezvyklou formou. (Raccoon.city)
-
Vo filme sa objavia časti z rôznych komiksov Káji Saudka: "Pepík Hipík", prerábky stránok z komiksu o Muriel, dokonca jemnejšia varianta z komiksu "Kdo by nezabil bestii". Nadšenie zo Saudkových kresieb bolo tak veľké, že počas premietania filmu niektorí z fanúšikov fotili jednotlivé kresby. Taký vzťah k tvorbe kresliara zdieľali aj premietači, ktorí vystrihovali jednotlivé okienka s kreslenými pasážami. Vo filme sa prvýkrát objavili fragmenty z druhého komiksu o Muriel, ktorý tiež nebol nikdy vydaný, "Muriel a oranžová smrť".
(Raccoon.city)
- Jan Libíček (policejní komisař Brooks) celé natáčení doslova protrpěl. Měl velké zdravotní problémy, trpěl silnou cukrovkou, měl nemocné ledviny a denně spolykal několik prášků proti bolesti, které navíc zapíjel pivem. „Nevěděl už kudy kam. Strašně trpěl. Byl tak zoufalý, že si i občas dal toho panáčka. Myslel si, že tu bolest pak nebude tolik vnímat,“ prozradil scenárista. „Maruška Rosůlková s Františkem Filipovským mu marně domlouvali, ať jde okamžitě do nemocnice, že zdraví je přednější. On se ale lékařů bál, odmítal jejich pomoc,“ dodal Miloš Macourek. (alonsanfan)
Reklama