Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Jan NěmečekHudba:
Svatopluk HavelkaHrají:
Dana Medřická, Jiří Sovák, Olga Schoberová, Juraj Višný, Karel Effa, Vladimír Menšík, Karel Houska, Ilja Racek, Valtr Taub, Bedřich Prokoš, Čestmír Řanda st. (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Co všechno se může stát, když ráno potkáte svůj sen, vypráví česká filmová komedie režiséra Václava Vorlíčka a scenáristy Miloše Macourka. Hlavními hrdiny filmu jsou manželé Beránkovi, oba docenti, kteří pracují na vědeckých objevech. Paní Beránková se zabývá somniologií – hledá prostředek, který by ovlivňoval lidské sny. Docent Beránek se zase snaží vynalézt přístroj obrovské fyzické síly. Od chvíle, kdy se mu do rukou dostanou komiksové sešity, se všechno změní. Kvůli neprověřenému preparátu jeho manželky oživnou tři komiksové postavy z Beránkova snu – krásná Jessie, superman a pistolník. Začíná velká dobrodružná honička… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (337)
V případě KDO CHCE ZABÍT JESSII? je tře mít na vědomí, že nejde o žádné pokus o splynutí filmu a komiksu - a vlastně ani nejde o komiksový film, protože pronikání komiksové estetiky je spíše uměleckým nástrojem než cílem. Komiks je Macourka a Vorlíka (podobně jako ve srovnatelné době pro Jiřího Brdečku nebo Oldřicha Lipského) jen další z výzev k blbnutí s možnostmi filmového vyprávění i stylu. Výzvou, která je mnohem promyšlenější a chytřejší, než by se dalo z praštěného námětu vyvozovat - a celá tahle "alternativní vlna" strukturně modernistických filmů bez modernistických ambicí si do budoucna zaslouží detailní prozkoumání. Tak či onak, pokud by vás zajímala analýza filmu KDO CHCE ZABÍT JESSII, můžete ji najít třeba tady (nebo v uhlazenější podobě od strany 129 v ROZBORU FILMU). Dodnes zatraceně působivý film... a to i proto, že Miloš Macourek byl prostě génius, ať už jeho scénáře režíroval Lipský nebo Vorlíček. ()
Přestože jsem v posledních letech hanebně a nepatriotsky opomíjel tuzemskou produkci (ať už hudební, filmovou či literární), tak mě koupě a důkladné prostudování monografie Káji Saudku přimělo ke snaze o získání jakéhosi podvědomí o jeho propagačně filmové tvorbě. Jeho nezaměnitelný kreslířský rukopis se však pořád ještě hňácal a tvaroval. Šrafuru ignoroval za okázalého ulíznutí patky a jeho linka měla do pevnosti ztopořeného velrybího údu daleko. Přesto dokázal své bravurní typografické schopnosti... Koho vlastně kurva zajímá nějaký Saudek? Tento snímek je v mnoha ohledech revoluční. Jak všichni víme, jako první u nás si píchl svým zažloutlým socialistickým ukazováčkem do oné zlotřilé západní chobotnice zvané superhrdinský komiks. Revoluční je rovněž použití bublin, jimiž komunikují postavičky vypadnuvší ze stránek komiksu... Blablablabla, proč prostě nedržím hubu? Protože teď přichází ten posraný verdikt! Přes všechny kultovní blemcáky, které se kolem toho za čtyři dekády nabalily, v tomto díle nespatřuji nic jiného, než hoďku a půl kyselého ošívání se za občasného narovnání zpocených varlat. Pardón. ()
Když soudruzi poručí větru, dešti, co by nemohli snům? Není to čistě parodování něčeho, co u nás nemělo v tu dobu kulturní tradici, spíš si to komiksové atributy jen propůjčuje. Saudková Jessie je ještě více sexy než ta skutečná a kromě natírání prostoduchých členů bezpečnostního aparátu a lidské zpupnosti to boduje i nenápadnými žertovnými nuancemi. Třeba když se postava Menšíka poprvé setká s postavou Schoberové a střih přijde při jeho pohledu do výstřihu a nebo úplným závěrem, který potvrdí, že každý sen jednou skončí.. ()
Miluju ten film pro jeho formu (ta kombinace Saudka + božské Olinky Schoberové v její životní roli je prostě dokonalá), ale obsahově mi to přijde zoufale nevtipné a nudné, a navíc mě tam deprimuje, jak je tam vykresleno manželství Jindřicha a Růženky (jejich pravidelný povinný čtvrteční sex a Jindřichovo podpantofláctví se mi zdají jako dokonalá noční můra, na které prostě není nic vtipného). Od 23. minuty, kdy Růženka píchne Jindřichovi svůj preparát (o kterém "ví celý svět", paradoxně kromě něj), aby mu zamezila v dalším snění o Jessie, následkem čehož se původně snová Jessie zhmotní, přestane v podstatě veškerý další děj dávat smysl (zvláště to pronásledování Jessie supermanem a pistolníkem je vyloženě stupidní) a většina postav se tam chová jak naprostí idioti (včetně Růženky, u níž to v závěru nejvíc bije do očí), aby to podpořilo komický dojem, ale jen to jen trapné a nudné, a finální rozuzlení, v němž se ukáže, že Jessie bude vlastně stejná fúrie jako byla Růženka, mi osobně přijde prostě hrozné, ale je vlastně jen konzistentní s tím, jak je v tom filmu nahlíženo na manželství obecně (viz např. scéna, v níž Helena Růžičková komanduje svého filmového manžela, kterému superman převrátil auto na bok, slovy "Co koukáš! Utíkej za nima!"). ()
První crazy komedie z pera Miloše Macourka a Václava Vorlíčka. Zde se teprve oťukávali s žánrem, rozcvičovali se a výsledek působí ještě poněkud nesměle. I tak se ale jedná o skvělou originální komedii s nabitou závěrečnou půlhodinou, skvělým Jiřím Sovákem a naší nejkrásnější herečkou všech dob - Olgou Schoberovou. 85%. ()
Galerie (31)
Zajímavosti (45)
- Rolu Jindřicha Beráneka odmietol Václav Voska. (Raccoon.city)
- Beránkovi (Dana Medřická a Jiří Sovák) mají doma gramofon Supraphon GE080 z let 1960–1970. Jeho tehdejší maloobchodní cena byla 950 Kčs. Magnetofon mají značky Tesla Sonet – ANP201 z let 1958–1959. Jeho tehdejší maloobchodní cena byla 2300 Kčs. (sator)
Reklama