Režie:
Ang LeeKamera:
Peter PauHudba:
Tan DunHrají:
Yun-fat Chow, Michelle Yeoh, Ziyi Zhang, Chen Chang, Sihung Lung, Pei-pei Cheng, Fa Zeng Li, Xian Gao, Yan Hai, De Ming Wang, Su-ying Huang, Li Li, Bin Chen (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Válečníci, kteří se naučí zacházet se zbraněmi od mnichů z Vudanovy hory, jsou prakticky neporazitelní; jejich podivuhodných schopností si široko daleko všichni váží a mají z nich strach. Ale Li už by chtěl s věčným válčením přestat, a proto svůj slavný meč, Zelený osud, někomu daruje. Meč je ovšem uloupen a Li je přesvědčen, že je jeho svatou povinností zabránit tomu, aby proslulá zbraň padla do nepovolaných rukou. Nezbývá tedy, než aby se v doprovodu své společnice, tělesné strážkyně Shu Lien, vydal po stopách lupiče... (Film+)
(více)Videa (1)
Recenze (534)
Neskutečná síla bojových scén, parádní herecké výkony, působivý příběh a dojemný závěr. Při dalších zhlédnutích je ale první polovina až brutálně zdlouhavá, dialogy nemají takovou sílu a k akci, na kterou díky vzpomínkám tak nadšeně čekáte, ne a ne dojít. Ale o to víc je pak překvapivé zjištění, že půlka druhá, kde se to mele v baletním stylu, je napodruhé ještě působivější a závěr fatálnější se silnějším osudovým nádechem. Pro mě ale bude navždy vrcholem vzpomínka na přepadení v poušti a následná upřímná romantika. Jeden z filmů, který by měl vidět každý. ()
A další hrabání čubičkou proti proudu spokojených diváků. Já jsem to zkoušela, fakt, poctivě jsem to zkoušela: napoprvé jsem se znudila a přepnula zhruba v polovině, napodruhé jsem viděla poslední půlhodinku, napotřetí prostřední část. Pak jsem znovu zkusila, jestli vydržím celý film vcelku a budu povznesena někam do výšin skvostného zážitku. A ne, vážení přátelé, kroutila jsem se, trpěla, snažila se... a nechalo mě to chladnou. Asi je chyba ve mně, třeba to v kině vypadá jinak, monumentálněji, ale já vidím jen průměrný mix dobrodružství a romantiky v hezkém audiovizuálním balení, okořeněný bojovými scénami, při kterých se smíchy počůrá i děcko. Číňani levitující ve větvích stromů, skákající 10 metrů do výšky a 40 do dálky? WTF?! Tohle už nemá nic společného s efektní akcí, to je komedie... Na historický film příliš pohádkových prvků, na pohádku málo kouzelné. Pokud odhlédnu od čínské neznalosti gravitačních zákonů, ani příběh mě kdovíjak nechytil za srdce, neuronila jsem slzičku, nebyla jsem intelektuálně či morálně pozvednuta na vyšší úroveň. Oscar za tohle? Chápu, bylo politicky korektní lézt do zadku Číně... Já naštěstí nemusím a nebudu: pro mě byl tenhle film ztrátou času a jakkoliv jsou dvě hvězdičky zbytečně příkrým hodnocením (vzhledem k nepopiratelné technické dokonalosti), naprosto odpovídají míře mého zklamání (jinak bych dala 3*). 50% ()
Najvýstižnejší film ázijskej kinematografie posledných rokov, sprevádzaný jednoduchým, no dojímavým hudobným motívom, ktorý umocňoval duchovný potenciál a oživoval fascinujúce bojové sekvencie. Tiger a drak je epický klenot podfarbený významnými filozofickými myšlienkami a zároveň je filmom, ktorý vo mne pri opakovaných projekciách vyvoláva stále nové dojmy. Pri záverečnej "lietajúcej" scéne do vodopádu naservírovanej so všetkou krehkosťou, som sa cítila ako v raji a Ang Lee mi neskutočne ulahodil. Na ten neopísateľný duchovný pokoj tak rýchlo nezabudnem. ()
Tiger a drak ponúka vynikajúci kontrast medzi zakázanou romancou a (prekvapivo) napínavými kung-fu scénami, v ktorých bezkonkurenčne kraľuje majster Mu Bai - charizma na rozdávanie. Viac by som v tom však nehľadal a pokiaľ sa genialita snímku odhalí až po viacnásobnom zhliadnutí (ako vravia zdejší usedlíci), som ochotný túto výzvu s určitým časovým odkladom prijať. ()
"Žiaden rast nie je bez pomoci, žiaden čin nie je bez odozvy a žiadna túžba nie je bez obmedzenia. Svet je plný tigrov a drakov." Prvé zhliadnutie bolo aklimatizačné, plné údivu a miernej neistoty. Druhé bolo prijatím pravidiel, na ktorých stál dovtedy nevidený filmový svet. A tretie až piate boli najduchovnejším a najdojímavejśím emocionálnym zážitkom, aké som kedy prežil pred filmovým plátnom. Ale skôr než filmom, je Tyger a drak epickou filmovou básňou, ktorú môžem pozerať stále dokola a ktorá, podobne ako dobrá hudba, nikdy nestratí nič z pôsobivosti. Ang Lee uchopil motívy nenaplnenej lásky, zrady a zodpovednosti a zasadil ich do sociálne neutrálneho, duchovne čistého prostredia, v ktorom im mohol dodať dovtedy nevídané rozmery. Scéna "Premárnil som celý svoj život..." vo mne bude rezonovať naveky. ()
Galerie (76)
Zajímavosti (27)
- Proslulý kinofil a dlouhodobý propagátor asijské kinematografie, scenárista a režisér Quentin Tarantino, o filmu později řekl: "Když jsm ho viděl poprvé, nelíbil se mi. Připomínal mi westernový proud ze šedesátých let. Takové ty nafrněné, umělecké westerny pro lidi, kteří westerny neměli rádi. Tygr a drak pro mě byl jako bojový film pro lidi, kteří nemají rádi bojové filmy. Dokonce mě skoro až urážely reakce některých lidí - hlavně žen -, kteří říkali, že se jim to líbilo 'protože to mělo tak romantickou duši'. Oukej, to pro vás může fungovat, když jste předtím žádný asijský bojový film neviděli. Nebo aspoň žádný dobrý. Byl bych ten argument ochotný přijmout, kdybych neviděl stovky takových filmů, které byly ještě romantičtější a měly kurevsky dobrou akci. Největší problém jsem ale měl s tím, že... no, nevím jak vy, ale já jsem si zaplatil za film s Michelle Yeoh a Chow Yun-Fatem. A pak to Ang Lee na tři hodiny zalomí v poušti a já si říkám: 'Kde je kurva Michelle Yeoh? Za tohle jsem nezaplatil, ptačí mozečku!' Ale nechtěl bych na ten film nijak ostře nadávat, to rozhodně ne. V podstatě jsem začal měnit názor poté, co byl nominovaný na Oscara. Řekl jsem si, že bych asi měl přestat být tím stařešinou, kázajícím z pozice toho, kdo viděl desetkrát tolik než ostatní, ať se radši kouknou na Once Upon a Time in China. Hrozmě mě dostalo, že byl kung-fu film nominovaný na Oscara pro nejlepší film roku. To je přece super! Kdo by to byl čekal?" (NIRO)
- Deseti nominacemi na Oscara snímek ve své době vytvořil rekord pro film v jiném, než anglickém jazyce. (Tygrys)
Reklama