Režie:
Alfonso CuarónScénář:
Alfonso CuarónKamera:
Alfonso CuarónHrají:
Yalitza Aparicio, Marina de Tavira, Diego Cortina Autrey, Carlos Peralta, Marco Graf, Daniela Demesa, Nancy García García, Verónica García, Andy Cortés (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Zatím nejosobnější projekt oscarového režiséra a scenáristy Alfonsa Cuaróna (Gravitace, Potomci lidí, Mexická jízda), film Roma, sleduje dívku Cleo (Yalitza Aparicio), která pracuje v domácnosti středostavovské rodiny ve čtvrti Roma v Mexico City. Jako v propracovaném psaníčku ženám, které ho vychovaly, vzpomíná Cuarón na vlastní dětství a vytváří živý a procítěný portrét domácích konfliktů a společenské hierarchie v politickém chaosu 70. let. (Netflix)
(více)Videa (3)
Recenze (372)
Cuarónovi nelze upřít, že se jedná o Pána filmaře. Bohužel nebudu mít potřebu si tuto jeho intimní záležitost pouštět znovu. S Romou to bude u mě podobně jako s Biutiful. Technicky dokonalé drama na jedno podívání. Vždy raději sáhnu po filmech, kde se toho zdánlivě děje trošku více, než o krátké životní etapě jedné mexické služky. 65% ()
« To som čakal päť rokov kvôli tomuto, to snáď ani nemyslí vážne, a vôbec, koho to v konečnom dôsledku zaujíma, sakra, pre akú sortu divákov to vlastne je ? » Pre mňa už vonkoncom nie, keď som sa de-facto ani nemal o čo poriadne oprieť, spoľahnúť sa napríklad na kvalitné herecké výkony, a namiesto toho sa mi dostal jeden dlhočizný, typický výraz tváre predstaviteľky slúžky Cleo v podaní Yalitzy Aparicio, ktorá je stále rovnaká, a tak teraz už konečne napoviem, že od oscarového mexického režiséra Alfonsa Cuaróna, tvorcu bravúrnej Gravitácie, som po pravde očakával viac, s čím príde nabudúce, a zároveň som taktiež zistil, že extrémne pozitívne reakcie rôznych tzv. filmových kritikov sú v skutočnosti - nadhodnotené, fabulované, ktoré sa nezakladajú na pravde ! _ Najhoršie na tom je to, keď sa necháte strhnúť davom... 『 Mexičan si spomenul na svoje detské časy, čiže si o tomto životnom období zatúžil nakrútiť svoj doteraz najosobnejší, úplne autorský film, a trebárs ešte, jeden z tých chlapcov z bezmennej filmovej rodiny, je on sám... Môže byť, však ? Ale inak, je to „strašná nuda” , že som sa nudil skoro, ako pes, a mimochodom filmový pes Borras kadil všade, kde uznal za vhodné, humus ! Bolo tu tých najlepších priateľov človeka akosi moc. 』 _ Režisér, scenárista, producent, kameraman a strihač = ALFONSO C. _ To už mi pripadá, akoby som videl niekdajšieho Roberta Rodrigueza, ktorý sa stihol venovať viacerým filmovým profesiám súčasne. Cuarónova veľmi silná stránka je : réžia, strih, a teraz i kamera, keď CHIVO bol “to BUSY” . Už úvodný záber lietadla, ktoré vidieť z odrazu dlažby má niečo do seba, a vôbec tento populárny dopravný prrostriedok sa tu objavuje pomerne často, čiže skrýva v sebe daný význam. Strhujúce sekvencie sú tieto vybrané štyri : požiar, demonštrácia, pôrodnica a more. Viac-menej, si po celý čas tieto tri technické filmové zložky udržiavajú veľmi vysokú úroveň, a za každú som udelil po jednej hviezdičke, čiže 3 = 60 % = PRIEMER = DOBRÝ. Ale v žiadnom prípade nie výborný, či vynikajúci, to by som musel vidieť v hercoch trochu väčšiu snahu, možno iné obsadenie a cetera. Alfonso Cuarón je určite veľkým vizuálnym a profesionálnym režisérom, ktorého uznávam za spomínanú Gravitáciu, či ešte dopĺňam o Potomkoch ľudí, tu sa celkom precenil, ale nevravím, že nevie, ako režírovať, kde postaviť kameru, a čo nechať, či čo vystrihnúť... «Len natočil film, ktorý je o ničom a o nikde, síce má čo ponúknuť niektorým jedincom, ale mňa takmer na celej čiare sklamal» ()
Čožeeeee? Najlepší film roka? Najlepší film Alfonsa Cuaróna??? No to snáď nie! A tie prekliato dlhé, nič nehovoriace a podľa mňa krajne samoúčelné zábery! Akože sorry, ale toto išlo úplne mimo mňa. Trochu zaujímavosti, spádu a pôsobivosti to dostalo po pouličných nepokojoch, ale nedajte sa oklamať, tie nastanú po šialene nudnej hodine a pol. ()
Od filmu jsem dostal zhruba to, co jsem čekal, a to kvalitní drama. Stopáž sice patří k těm velkorysejším, tempo vyprávění je rozvláčnější, strhujících momentů (nemocnice, demonstrace, moře) tu bylo jen pár…síla filmu ovšem tkví právě v té zdánlivé obyčejnosti a opakování (ostatně i ta tragédie, která se hlavní hrdince stane, je pro ni nejspíš tím nejschůdnějším řešením). Cleo to nemá jednoduché a téměř okamžitě si získá divákovy sympatie. A je jedno, zda zrovna musí řešit rozmazlenost bandy fracků, zaměstnavatelčinu podrážděnost či totální idiocii svého přítele. Její každodenní rutina (od ranního uklízení psích exkrementů přes celodenní starost o děti a dům až po večerní cvičení před spaním) je svým způsobem uklidňující, podobně jako prosvětlená kamera v černobílém snímku (záběry ovšem nepůsobí nijak strojeně či rádoby umělecky), pomalé tempo či zjevně nostalgická atmosféra způsobená režisérovým „vzpomínkovým“ přístupem (ten ostatně dobře věděl, o čem točí). Mé páté filmové setkání s Cuarónem tak bude znovu za 4*. ()
Jedna mexická rodina a dvě služky tvoří osazenstvo tohoto filmu zasazeného do let 1970 a 1971. V jeho samém centru stojí služebná Cleo, o ostatních postavách se toho vlastně dozvíme jen tolik, kolik je třeba pro její příběh. Bohužel jsou pro mne mexické dějiny španělskou vesnicí, takže netuším, co to tam figuruje za ozbrojené střety, ani jak velký hajzl vlastně byl mladík Fermín. Lubezki neměl čas, ale Cuarón si výborně poradil i bez přítomnosti svého dvorního kameramana (i když s ním by film byl nepochybně ještě lepší), zkrátka je to režisér, jehož filmy se vyplatí sledovat. ()
Galerie (95)
Zajímavosti (17)
- Diváci v kině sledují závěr francouzské komedie Velký flám (1966). (D.Moore)
- Během natáčení 3. listopadu 2016 v Mexico City, byl štáb napaden pracovníky města, kteří se pokusili zastavit natáčení. Filmaři uvedli, že mají pro svou činnost oficiální povolení, druhá strana ale na zastavení natáčení trvala. Došlo ke rvačce po níž muselo být pět osob hospitalizováno a štábu byly ukradeny mobilní telefony, peněženky a šperky. (Nach)
- Celosvětová premiéra proběhla 30. srpna 2018 na Benátském filmovém festivalu. (Varan)
Reklama