Reklama

Reklama

Soumrak dne

  • USA The Remains of the Day (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Sloužili svým pánům lépe než sami sobě. Anthony HopkinsEmma Thompsonová v hlavních rolích nenaplněného milostného příběhu... Celý svůj život zasvětil svému povolání. V něm, v jistotě a bezpečnosti tradice, nacházel smysl své existence. Svou malou armádu služebných dokázal ovládat stejně mistrně, jako své pocity a svou tvář. Vždy dokonalý, perfektní, bezchybný majordomus pan Stevens, nejtypičtější představitel typicky anglického fenoménu loajality a služebnosti, dokonale zvládnuté profese, které padá za oběť soukromí i individualita. A přece i v jeho životě nastaly chvíle, kdy se tento neměnný řád zdál být ohrožen. To bylo tehdy, když na Darlington Hall přišla jako nová hospodyně slečna Kentonová. I pro ni byla až dosud služba alfou a omegou její existence. Na rozdíl od pana Stevense jí však v hrudi tlouklo srdce, toužící po lásce... Snímek režiséra Ivoryho a jeho stálých spolupracovníků (scenáristka Ruth Prawer Jhabvalaová, producent Ismail Merchant, kameraman Tony Pierce-Roberts, skladatel Richard Robbins) je – podobně jako Pokoj s vyhlídkou či Howards End – opět dokonalou sociálně-psychologickou dobovou studií. Jeho předlohou se stal román Kazua Ishigura, Japonce žijícího od r. 1960 v Anglii, působivý obraz dnes již zaniklého světa anglických šlechtických sídel. Odehrává se ve dvou časových rovinách: jednak ve druhé polovině padesátých let, jednak – a zejména – před druhou světovou válkou, v rozsáhlých retrospektivách, mapujících kromě osobního života obou protagonistů i naivní snahy jejich pána, lorda Darlingtona, o politiku appeasementu. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (264)

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Velice zajímavý a zvláštní film. Před jeho shlédnutím jsem o něm v životě neslyšel a proto mě překvapilo vysoké hodnocení a osm nominací na Oscara. Po shlédnutí musím uznat, že asi zaslouženě. Komorní snímek, který si na nic nehraje a ukazuje jenom to co chce. Hodně vyjímečné je také to, že téměr každý rozhovor, každá věta zde má svůj smysl. Proto jsem pokaždé, když mě někdo vyrušil, podrážděně tišil jeho hlučné chování ze strachu, že mi něco podstatného unikne :) Co říci ke hercům...hodnotit Hopkinse v tomto filmu je nošením dříví do lesa, mě se ale opět moc líbil "strýček Alfie" ze Smrti na pohřebě - Peter Vaughan. I zde byl naprosto skvělý, zvláště tichá scéna, kdy se Hopkins dívá z okna na jeho snažení narovnat křivé kameny...Vše navíc dokresluje melancholická atmosféra starého anglického sídla, která mi připomněla některé díla Hercula Poirota. Akorát ten "holubí" konec mě moc nenadchnul. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

U dve a štvrťhodinového filmu zobrazujúceho pomerne stereotypný život panského sluhu na šľachtickom sídle v prvej polovici minulého storočia by som mohol oprávnene očakávať, že sa pri jeho sledovaní budem nudiť. Ten dej bol skutočne jednoduchý a neviem pochopiť, ako to James Ivory dokázal, že o nude nemohlo byť ani reči. Najväčšiu zásluhu na tom má samozrejme Anthony Hopkins, ktorého majordómus patrí medzi najlepšie zahrané postavy v jeho plodnej hereckej kariére. Postavu sluhu, ktorému povolanie vošlo až do DNA a znemožnilo mu vnímať seba i okolitý svet inak, ako cez prizmu svojho celoživotného povolania. Nijako zreteľne za ním nezaostáva Emma Thompson a ani herci v ďalších úlohách sa nespreneverili svojej povesti. Výsledkom bol mimoriadny zážitok z filmu, pri ktorom som okrem Anthonyho Hopkinsa nemal žiadne pozitívne očakávania. ()

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Appeasement. Pán s pocitem, že něco dluží, jej naivně prosazoval vůči nacistickému Německu, jeho majordomus s přesvědčením, že oddanost je nadevše, ho zase uplatňoval, když ustupoval potlačování vlastních citů. Oběma čas ukázal, jak hluboce se mýlili. Jeden přišel o důstojnost, druhý o to, co už se nikdy nedozví.. Sir Hopkins v roli muže, u něhož byla na prvním místě práce a na druhém nic, nepřekvapivě precizní, stejně jako výstavba Ivoryho dramatu o aristokratických a citových ulitách, které své majitele přehnaně chrání před okolním světem.. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,SLEČNA KENTONOVÁ?" ,,PÁN STEVENS, JE MI TO VEĽMI ĽÚTO. VÁŠ OTEC PRED NIEKOĽKÝMI MINÚTAMI ZOMREL." ,,...ACH, ÁNO..." ,,JE MI TO NAOZAJ VEĽMI ĽÚTO ... KIEŽ BY SOM VÁS MOHLA DÁKO UTEŠIŤ..." ,,...ÁNO..." ,,NEPôJDETE ZA NÍM?" ,,SOM TERAZ VEĽMI ZANEPRÁZDNENÝ, SLEČNA. SNÁĎ AŽ ZA CHVÍĽU, ÁNO?" ,,KEĎ JE TO TAK, DOVOLÍTE MI ZATLAČIŤ MU OČI?" ,,BOL BY SOM VÁM VEĽMI VĎAČNÝ, SLEČNA. ...ĎAKUJEM. ...ĎAKUJEM. ...SLEČNA, OTEC BY SI PRIAL, ABY SOM POKRAČOVAL V PRÁCI. NEMôŽEM HO SKLAMAŤ." ,,NIE... SAMOZREJME, ŽE NIE, SAMOZREJME." ,,ĎAKUJEM." __ Nemám, čo by som viac dodal k tomuto ozajstnému filmovému skvostu. Ten rok kraľoval Oscarom Spielbergov zoznam, takže aj to je dôvod, prečo ostalo len pri nomináciach. (2137. hodnotenie, 111. komentár k filmu) ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Politika appeasementu pohledem (ne)romance, kde vilné pohledy, věty vzájemné náklonosti či jakékoli přiznání citů nepřichází v úvahu. Veškerá pnutí vytvářející smyslnost se skrývá v prostých osloveních "pane/slečno" a distingovaných poklonách dobře odvedené práce. O co lépe napsaná, o to lépe zahraná charakterová studie jedince zdánlivě bez názorů, emocí a osobního života. Jedince, jehož osobností je "jsem tu, abych sloužil". Scénář lepší předlohy; byť i ta je nesporně vynikající, tak je vyprávěna Stevensem čili se ztrácí aura fasády nepřístupnosti ústřední postavy. Sofistikovaný a utlumený "jen tak mimoděk" pohled na velká životní i historická témata. Navzdory zdánlivé chladnosti (či díky ní?) je to předně o živoucích postavách a vroucích emocích. A to, paradoxně, bez jakýchkoli emocí; natož vroucích. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (14)

  • Snímek je natočen dle knižní předlohy „Soumrak dne“ od Kazua Ishigura, za kterou dostal autor prestižní Bookerovu cenu. (chelseaman22)
  • Alan Rickman si k filmu 29. ledna 1994 poznamenal: „Pak se díváme na Soumrak dne – nádherně udělaný film s báječným Anthony Hopkinsem. Poučení. Emma Thompson potřebuje pracovat s někým, kdo ji přinutí jít do hloubky, nezůstat jen na povrchu.“ (Nach)

Reklama

Reklama