Reklama

Reklama

Mustangové

Trailer 2

VOD (1)

Obsahy(1)

Ve snaze zachránit své manželství s Marilyn Monroe napsal dramatik Arthur Miller scénář filmu Mustangové, jehož realizaci nabídl Johnu Hustonovi. Před pětačtyřiceti lety z něj vzniklo poutavé drama o jedné ženě, třech mužích, divokých mustanzích a hledání štěstí, ve kterém se po boku křehké plavovlasé divy objevili Clark Gable, Eli Wallach a Montgomery Clift. Milostný příběh stárnoucího kovboje Gaye a bývalé striptérky Roslyn, kteří se s přáteli vydávají po stopách divokých koní, odkazuje k typicky millerovským situacím, představujícím všednodenní hrdiny, kteří se navzdory prožitým trápením snaží zachovat si aspoň zbytky iluzí. Navzdory vynikajícím hereckým výkonům, fascinující kameře Russella Mettyho (Dotek zla, Spartakus) a sugestivnímu hudebnímu doprovodu se Mustangové v době vzniku nestali diváckým hitem; snad i proto, že na upřímné pokusy bořit mýty amerického západu prostřednictvím poněkud ponurého příběhu a rozporuplných postav se fronty nestojí. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (115)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jméno Marilyn Monroe dodnes rozechvívá filmové fanoušky na celém světě a je do určité míry symbolem americké poválečné kinematografie. S jejím působením u filmu je spojena legenda o všestranné talentované herečce, kterou hollywoodská studia omezovala v rozletu a vnutila jí role naivní přihlouplé blondýnky, ačkoliv stála o výrazné charakterní role. Tady měla jedinečnou příležitost ukázat, co v ní je, a výsledek je tristní, přestože jí okolí v čele s manželem coby autorem scénáře maximálně vycházelo vstříc, Arthur Miller dokonce snímek považoval za velkolepý dar své manželce. Odměnila se mu neustálými konflikty na place, hysterickými výlevy a chronickou nedochvilností. I na plátně je vidět, že svůj part neutáhne, jakkoliv jí ostatní přihrávají, seč můžou. Kdepak, jejím možnostem odpovídaly typové role typu sladké Sugar v Někdo to rád horké. Mustangové jsou filmem o definitivním konci západu jako území honáků, krav a volnosti. Kovbojové ve filmu přežívají jako automechanici nebo dělají rodeo show pro zvědavce. Nejde jim o romantiku, jsou připraveni zpeněžit i poslední stádečko divokých mustangů v okolí, které představuje symbol nezávislosti ve světě svázaném pravidly a povinnostmi. Většinou se mi stává, že haním scénář, který zachraňují výkony kvalitních herců. Tady musím scénář pochválit, ale jakkoliv se tam s výjimkou Marylin sešla zajímavá herecká sestava, nějak jim to neladí a místo chemie cítím, že by si nejradši dali pár facek. Celkový dojem: 65 %. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Útlu knižôčku Arthura Millera som si kúpil krátko po tom, ako som premiérovo videl film nakrútený podľa nej. Bol som primerane nadšený, pretože vo vtedajšej filmovej distribúcii takéto dielo pôsobilo ako zjavenie. Dnes po polstoročí už moje pôvodné nadšenie opadlo, ale pocit mimoriadneho filmu samozrejme ostal. Prispel k tomu nielen samotný, pomaly sa rozbiehajúci, ale výborne gradujúci príbeh, ale aj skvelá derniéra dvoch výnimočných postáv amerického filmu, množstvo skvelých dialógov, vynaliezavá kamera, hudba, ktorá sa netlačila do popredia a predovšetkým nezabudnuteľná záverečná polhodinka o love zvyškov divých mustangov a beznádejnej snahe obrátiť tok času. Mierne depresívny film o osudoch neprispôsobivých jedincov v meniacom sa svete ostane natrvalo v mojej pamäti, aj keď som bol nútený mu jednu hviezdičku ubrať. ()

Reklama

ancientone 

všechny recenze uživatele

Von so svojím barbarstvom - k pred-renesančnému, klasickému Hollywoodu mám prevažne dosť vlažný vzťah. Do monentu, keď sa v ňom angažujú spisovatelia a dramatici, ich literárne predlohy, alebo scenáre. A Misfits sú esenciou tohoto úkazu. Film, v korom si užívate pomalé, miestami takmer stojaté tempo kvôli miere ponúknutej introspekcie. Millerov scenár preniká do postáv, Mettyho kamera zasa s rovnakou koncentráciou študuje prostredie, v ktorom sa pohybujú. Výsledkom je kombo pôsobivej archaickosti a nerezovej nadčasovosti - vizuálny genius loci prostredia a portrét postá s univerzálnou platnosťou. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Poutavý, lehký a trochu nostalgický stesk nad dobou, která už nenávratně patří minulosti a jíž se někteří snaží křečovitě držet stále dál. Romantika v chlapáckém světě svobody, nepoddajnosti a okázalého hrdinství. Dobrodružně romantický kovbojský život svobody, který opovrhuje normálním životem zaměstnanecké podřízenosti, je vlivem času již spíše jen krásnou vzpomínkou, než skutečností. A byť se několik jedinců snaží stále držet tohoto svobodomyslného způsobu života, tak jsou čím dál více konfrontováni s nemilosrdným pravým stavem věcí, jež znamená rozčarování. I když stále zůstává malý plamínek naděje ve šťastný stav budoucnosti, který je drží při životě. Postarší kovboj zlatých časů Gay Langland (dobrý Clark Gable) je hrdý na svůj životní styl nepodřízenosti. Je si vědom neúprosně postupujícího času, ale to mu nebrání v tom, aby prožíval všechny své chlapácké radosti života s nebývalou chutí. Proměna u něj proběhne až pod vlivem rozvíjejícího se vztahu s čerstvě rozvedenou bývalou tanečnicí nevalných podniků Roslyn Taber (šarmantní Marilyn Monroe), která vnese čerstvý svěží vítr okouzlení do stojaté vody neúprosně odcházejícího času. Svou bezprostředností a užíváním si života poblouzní nejednu mužskou hlavu, často siláckého založení, a zřejmě nepřekvapí, že se nakonec rozhodla pro přirozeného vůdce a autoritu tohoto zajímavého společenství. Z dalších rolí: neúnavný účastník kovbojských rodeí Perce Howland (Montgomery Clift), který si vlivem Roslyn uvědomuje již zašlou slávu starých dobrých časů, Roslynina přítelkyně Isabelle Steers (Thelma Ritter), podporující svojí kamarádku v novém životě, a úlisný Guido (dobrý Eli Wallach), muž silných slov a nepevného charakteru, který touží po Roslyn a je kvůli tomu ochoten obětovat a zradit všechno a všechny. Staré zlaté časy svobody a dobrodružství, těsné souznění s přírodou a neochota se slabošsky podřídit většinovému způsobu života. Je to opravdová pocta tomuto způsobu života, i když většinou ani neslouží svému prvotnímu účelu, což je patrné zejména při odchytu divokých mustangů. Neúprosný zub času ničí staré zavedené pořádky volného druhu života a nechává jen sladkou a bolestnou vzpomínku. Doba se stále mění, často bohužel ve svém romanticko-dobrodružném charakteru opravdového života plného životního umu. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Zapadajúca sláva kráľov prérie v sedle s lasom roztočeným nad hlavou končí v miske so psím žrádlom. Kedysi kovboji lovili a následne krvopotne krotili mustangov, aby na nich následne jazdili. Približne od prelomu storočí, v roku 1901, ich lapali výlučne na mäso, ktoré neskôr slúžilo ako základ psích konzerv. Začiatkom 60. rokov sa lovili prevažne autami a lietadlami. Divoké naháňačky na koňoch postupne nahradili motorové štvanice. Sny o slobodnom živote, nezviazanom ubíjajúcou každodennou pracovnou rutinou, v hlavách kovbojov naďalej prežívajú, napriek drastickým zmenám spôsobu lovu aj jeho zmyslu. Až musí prísť jedna blondína, aby rozviazala oči milosrdnému pokrytectvu, s ktorým sa síce dá ľahko žiť, ale ťažšie uľahčiť vlastnému svedomiu. V hlavných úlohách sa zišli herecké legendy aby rozohrali drámu nejednoznačných, psychicky labilných charakterov, túžiacich po jednej žene. Poznámka: Ako som sa dočítal, scenár napísal staručký Arthur Miller, aby zachránil svoje manželstvo s božskou Marilyn. Niet sa potom čo čudovať, že film okato nadŕža najstaršiemu pytačovi v jeho snahe získať omnoho mladšiu ženu, ktorú hrá práve Marilyn Monroe. ()

Galerie (80)

Zajímavosti (34)

  • Marilyn Monroe (Roslyn Taber) chodila na natáčení velmi pozdě, občas se neukázala vůbec. Noci trávila učením se svých výstupů s Paulou Strasberg, což velmi rozčilovalo Arthura Millera i Johna Hustona, kteří byli znepokojeni tím, že se jí dostávalo rozdílných pokynů z mnoha stran. Strasberg se navzdory nevadskému vedru oblékala do černého a byla filmovým štábem nazývána Black Bart po štvanci Divokého západu Charlesi Bollesovi. (SeanBean)
  • V dokumentárním filmu o natáčení filmu Eli Wallach (Guido) vypráví historku o tom, jak John Huston natáčel scénu s Gayem Langlandem (Clark Gable) a Guidem u baru. Domníval se, že Wallach hraje opilce nepříliš realisticky a pověděl mu, že se včera opil jako nikdy v životě. Wallach užasl, protože ten den Huston vypadal naprosto střízlivě. Vyučování spočívalo v tom, že se Wallach jako opilý pokusil zahrát střízlivého. Poté to už šlo. (SeanBean)
  • Autorem plakátů propagujících film byl výtvarník Thomas B. Allen. (contrastic)

Reklama

Reklama