Režie:
John HustonScénář:
John HustonKamera:
Arthur EdesonHudba:
Adolph DeutschHrají:
Humphrey Bogart, Mary Astor, Gladys George, Peter Lorre, Barton MacLane, Lee Patrick, Sydney Greenstreet, Ward Bond, Jerome Cowan, Elisha Cook Jr. (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Soukromý detektiv Sam Spade přijímá od půvabné klientky zakázku, která ho postaví nejen do role podezřelého z vraždy svého společníka, ale především do čela nemilosrdného lovu na černého sokola, který je klíčem k obrovskému majetku. Ve tvrdé hře o peníze i o život kličkuje před podezřívavou policií, chladnokrevně kombinuje se zájmy gangsterského klanu a cynicky překonává vztah, kterému by mohl podlehnout. Poznámky: Vynikající režijní debut Johna Hustona a filmový přepis detektivního příběhu klasika americké drsné školy Dashiella Hammetta. S Bogartovým Samem Spadem přichází na filmové plátno antihrdina a tzv. film noir, zobrazující korupci, zradu, zklamání, cynismus a deziluzi. Maximálně respektuje Hammettovu předlohu a získává nominaci na Oscara za nejlepší film roku 1941. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (243)
O existenci tohoto filmu jsem se dozvěděl v komiksu 99 klasických filmů pro lidi v kalupu Henrika Langa a ihned jsem zatoužil ho vidět, protože jsem podlehl dojmu, že by to mohla být skvělá noirová pecka. Žel, bezprostředně po zhlédnutí jsem shledal, že se má očekávání bohužel nenaplnila. MALTÉZSKÝ SOKOL je protivně užvaněný - ten nekončící příval dialogů se tak zběsile žene vpřed, že vůbec nemáte sílu to sledovat, všechny ty postavy, jména, motivy.. ech, jak to ze začátku vypadalo více než slibně, posledních půl hodiny už jsem vážně jen útrpně vyčkával konec - i když upřímně řečeno, už mi i bylo fuk, jak to skončí, ten film mě otrávil a k smrti znudil. Klasika, která mě zcela minula. ()
Ne, tahle superslavná klasika mě opravdu nechytla. Parta lidí hodinu a půl přemlouvá Humphreyho Bogarta, aby jim ukázal svého diamanty osázeného ptáka (bez dvojsmyslů, prosím), ten si to chvíli rozmýšlí, pak koná. Mám rád atmosféru lidí v kvádrech a sakách, proto ani Maltézský sokol není nějaká katastrofa, kterou bych přetrpěl, ale nevím - nebavilo mě to zrovna moc... Prostě noir - no a? ()
Kriminální noir příběh s prostinkou zápletkou a minimem akce, který stojí na charismatu H. Bogarta a dusné atmosféře nekonečných intrik, lží a podvodů. Film s velkým množstvím dialogů, ve kterém zazní jen nevelké množství pravdivých slov, přehlídka špatných lidí z nichž každý má nějakou dobrou vlastnost, nostalgie za starým dobrým Hollywoodem. ()
Věčně doháním filmy se štítkem klasika klasik, právě odtud se často datuje noir jako svébytný subžánr. Je to napínavá konverzační hra čtyř narušených postav, kde se neustále snaží klamat každý každého v honbě za mýtickou maltézáckou soškou (špetka tajemství). Děj poměrně nelze předvídat, nechybí místa překvapení a obsazeno je to velmi top (až na nevýraznou Mary Astor). Vše vede cynický, výřečný a stylově nad věcí detektiv Bogart. ()
je zvláštne, že tieto noirovky s humphrey bogartom majú také čaro... neviem prečo... nie je tam akcia, nie je tam sex, nie je tam napätie... je to ukecané, v podstate o nič nejde... niečo magické je asi v tej hustonovej réžii, niečo hypnotické v tých slovných eskapádach a spôsobe, akým ich podáva pán bogart a definitívne "niečo" v ňom! a peter lorre tu je úžasný! ()
Galerie (82)
Zajímavosti (51)
- Film je často označovaný za prvý film noir, no neupozorňuje na seba dostatočne s hrou svetla a tieňa tak príznačnou pre filmy noir. Badateľné je to len v záberoch na začiatku, keď meno hlavného protagonistu a jeho spoločníka vrhá tieň na podlahu kancelárie a na konci, keď sa tieň mreží objavuje na tvári zatknutej hrdinky. (Biopler)
- Maltézský sokol se stal v roce 1941 prvním klasickým filmem noir. (PinPrick)
- Režisér John Huston sa vyjadril, že pri natáčaní filmu dostal najlepšiu radu ohľadom režírovania filmov vo svojom živote. Producent Henry Blanke mu totiž povedal: "Každú jednu scénu filmu natáčaj tak, akoby to bola tá najvýznamnejšia scéna v celom filme." (beso74)
Reklama