Režie:
John HustonScénář:
John HustonKamera:
Arthur EdesonHudba:
Adolph DeutschHrají:
Humphrey Bogart, Mary Astor, Gladys George, Peter Lorre, Barton MacLane, Lee Patrick, Sydney Greenstreet, Ward Bond, Jerome Cowan, Elisha Cook Jr. (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Soukromý detektiv Sam Spade přijímá od půvabné klientky zakázku, která ho postaví nejen do role podezřelého z vraždy svého společníka, ale především do čela nemilosrdného lovu na černého sokola, který je klíčem k obrovskému majetku. Ve tvrdé hře o peníze i o život kličkuje před podezřívavou policií, chladnokrevně kombinuje se zájmy gangsterského klanu a cynicky překonává vztah, kterému by mohl podlehnout. Poznámky: Vynikající režijní debut Johna Hustona a filmový přepis detektivního příběhu klasika americké drsné školy Dashiella Hammetta. S Bogartovým Samem Spadem přichází na filmové plátno antihrdina a tzv. film noir, zobrazující korupci, zradu, zklamání, cynismus a deziluzi. Maximálně respektuje Hammettovu předlohu a získává nominaci na Oscara za nejlepší film roku 1941. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (243)
Další z řad uznávaných, dnes již "encyklopedických" filmů, který mne příliš neoslovil a vyvolával spíše rozpačité pocity. Maltézský sokol je výrazný díky tomu, že odstartoval v kinematografii specifický žánr film-noir, je tedy výrazný formou. Nikoliv obsahem, který představuje ve skutečnosti ničím nevyčnívající tuctovou detektivku o krádeži jedné úsměvné sošky a s ní související vraždy. Také ve srovnání s pozdějšími noiry jaksi chybí tomu ta správná temná atmosféra. Vše zde probíhalo v pomalém spádu v dlouhých dialozích bez nějakého náznaku dramatu a také o humoru, který by tuhle formu dění odlehčil, se mluvit zde vůbec nedá. Všemu vévodící ikonický Humphrey Bogart se svou pověstnou cigaretou mne jaksi střídavě bavil a nudil, z ostatních herců za povšimnutí stál už jen Peter Lorre (rozhodně nejen pro jeho překvapivý slovenský původ ;)). Ačkoliv film údajně tolik inspiroval další tvůrce a ovlivnil vznik či výslední podobu dalších zdařilejších kousků, mohu ho přesto ocenit maximálně symbolickými třemi hvězdičkami. 55% (# Challenge Tour – 52 roků filmu za 52 týdnů) ()
Z názvu se může zdát, že se jedná o příběh z komunistického sletu důchodců, kteří jsou oděni v šortkách a tílku během procvičování zdravého ducha. Nikoli, sokol je detektívka. Naprosto ideální pro deštivé nedělní odpoledne k bábovce a čaji. Ale od kultovního filmu a od Houpliho, po tom, co jsem viděl Casablancu, bych přece jenom čekal krapet víc. A když to srovnám s tím výletem na Kokořín... ()
"I hope they don't hang you, precious, by that sweet neck. Yes, angel, I'm gonna send you over. The chances are you'll get off with life. That means if you're a good girl, you'll be out in 20 years. I'll be waiting for you. If they hang you, I'll always remember you." Tohle že mají být úchvatné dialogy?! Mazaný Filip je parodie, ale tohle vypadalo jako parodie parodie. Hrozný scénář, toporný Humphrey Bogart, ztracený čas.. ()
Rozpačitý dojem, čakal som viac. Snímok by som nepokladal ani tak za film-noir ako skôr za štandardnú krimi toho obdobia. Atmosféra vôbec nebola taká temná, ako som u klasických film-noir snímkov zvyknutý. Čo sa týka príbehu, zdal sa mi zbytočne zložitý a neprehľadne vyrozprávaný, s častými nezáživnými odbočkami. Na konci to názorné vysvetlenie príbehu ako pre škôlkarov síce bolo fajn, avšak do tohto žánru sa mi to moc nehodilo. Opäť to bolo niečo vhodné skôr do klasickej krimi. Herci ale boli fajn, no myslím, že tu Bogarta svojim výkonom s prehľadom strčil do vrecka Peter Lorre - charizma na rozdávanie, úžasný herecký zjav ako stvorený pre takéto postavičky. Aj vďaka nemu aspoň priemer. 60/100 ()
Je paradoxní, že film, který stojí na počátku slavné černé série a představuje tak základní stavební kámen žánru noir, jsem jako klasický noir nikdy nedokázal vnímat. Mám ten žánr spíš spojený s tragikou a vnitřními démony, kdežto Maltézský sokol na mě díky obsazení a hereckým kreacím vždycky fungoval jako čistokrevná krimikomedie. Nemůžu se zbavit pocitu, že Bogart svého soukromého detektiva Sama Spadea přehrává. Přidává mu tolik ležérnosti, sebevědomí a cynismu, že místy překračuje hranice karikatury. Záludné a intrikánské postavy Joela Caira a jeho šéfa Kaspera Gutmana se pak díky podání Petera Lorreho a Sydney Greenstreeta mění spíš v kašpárky než v postavy, ze kterých má jít strach. Románová předloha je považována za jedno z nejvýznamnějších děl americké detektivní literatury, byla ostatně zfilmována úspěšně víckrát. Jenže mě vždycky souboj o záhadnou drahocennou sošku s komplikovanou historií přišel, jako by vypadl z dobrodružných příběhů Indiana Jonese, nikoliv jako "seriózní" námět. Celkový dojem: 65 %. ()
Galerie (82)
Zajímavosti (50)
- Podle Amerického filmového institutu 31. nejlepší film všech dob. (džanik)
- Napriek tomu, že film nikdy nebol kasovým trhákom, stal sa jedným z najobdivovanejších filmov všetkých čias. (marlon)
- Vrcholná scéna trvá bezmála dvacet minut, tedy pětinu filmu. Objeví se zde všech pět hlavních postav. Její natáčení trvalo déle jak týden. (džanik)
Reklama