Režie:
Richard C. SarafianScénář:
Guillermo Cabrera InfanteKamera:
John A. AlonzoHrají:
Barry Newman, Cleavon Little, Dean Jagger, Victoria Medlin, Paul Koslo, Robert Donner, Timothy Scott, Gilda Texter, Anthony James, John Amos (více)Obsahy(2)
Velká jízda… velkou rychlostí... Bývalý veterán války z Vietnamu a policista Kowalski je řidič z povolání. Rozváží auta po celé zemi. Jednoho dne se se svým dealerem vsadí, že převeze auto z Denveru do San Francisca v rekordním čase. Od té chvíle již není cesty zpět. Pomyslným průvodcem zaslepenému jezdci je na jeho cestě slepý radiový hlasatel „Super Soul“. Kowalski na své pouti naráží na řadu překážek a zvláštních postav, ale vše a všichni nakonec končí jen jako ubíhající odraz v zrcátku jeho sněhobílého Dodge Challenger R/T Magnum. Co na bludného jezdce nakonec čeká na obzoru? ... Jeden z nejlepších automobilových filmů vůbec; kromě pronikavých akčních sekvencí nabízí nenucený myšlenkový přesah o iracionalitě lidského chtíče a pozemského pachtění, z nějž vede pouze jediná cesta... Za oprášenou pověst polozapomenutého road movie se v novém tisíciletí zasloužil Quentin Tarantino, když na motivy Vanishing Point natočil svůj film Auto zabiják. Původní dílo z roku 1971, výrazné ve všech ohledech, od kamery (John A. Alonzo) přes soundtrack (Jimmy Bowen a další) až po střih (Stefan Arnsten), zastřešil herec a režisér Richard C. Sarafian, opřený o vynikající scénář kubánského spisovatele Guillerma C. Infanteho. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (288)
Tomu, čemu se v sedmdesátých letech říkalo nespoutaný duch svobody a nezávislosti, se dnes označuje jako zkurvený pirát silnic a ožralá smažka za volantem. Dvouhodinový film o chlápkovi, který sedne do auta, narve do sebe všechno, co by v lékárně bez předpisu dostal jen s pistolí a punčochou přes xicht, řídí jako hovado a s policajty v patách jede, jede, jede, jede až dojede, by sváděl k odpadu už podle anotace. Má to ovšem v sobě něco, co by asi nejlépe charakterizoval slogan Marlboro mana, doprovázený chrchláním krvavých hlenů na sněhobílý úbor sestry na plicním: "Come in the land, where the horses ride free." Každý, komu v kapse batikovaného ponča plesniví zbytky trávy, kdo pod těžkým stresem nemilosrdné, hektické doby bojuje s hemoroidy a krizí středního věku a kdo někdy alespoň na chvíli zatoužil na všechno se vysrat, zbourat mantinely a jen tak se zběsile projet v nadupané kraxně, ucítí na patře patinu nostalgie a bude se sám sebe ptát, jestli do tohoto okamžiku udělal něco, co by aspoň trochu stálo zato. ()
Vanishing Point je přesnou ukázkou rozdílu mezi americkou kinematografií 70. let a tou současnou, a přeneseně také mezi 70. léty a současností obecně, to, co bylo dříve symbolem svobody, je dnes vytěsněno politickou korektností a utažením neonormalizačních šroubů. Dozvuky absolutní svobody 60. let, Bezstarostná jízda, kdy čopra nahradil osudově bílý Dodge Challenger, filmové ,,Born to be wild" a všude okolo je jen Dvouproudá asfaltka... Co z tohohle světa dnes zbylo? Poměrně přesnou odpověď dává Eastwoodovo Gran Torino. Už jen nostalgie... (Mimochodem, tenhle subžánr road movie je ryze americký, v Evropě by něco podobného už jen z hlediska dopravní infrastruktury natočit, natož realizovat asi nešlo...) ()
Zručně natočená celovečerní automobilová honička, v níž se nenápadně mísí uvolněnost a vzdor 60. let s drsností a špinavostí nastupujících 70. let a která, pokud umíte aspoň trochu číst mezi řádky, skrývá velice jednoduché, ale o to údernější poselství o nespoutanosti a jízdě za svobodou (btw zdejší zmínka o rebelovi bez příčiny je velmi trefná). Bohužel ta dějová monotónnost (zapomeňte na nějakou komplikovanou zápletku, psychologicky propracované postavy, šokující zvraty apod.) začne dříve nebo později trochu nudit... 70 % ()
,,OTÁZKA NEZNIE KEDY SA ZASTAVÍ, ALE KTO HO ZASTAVÍ?“ __ O kultovosti Vanishing Point viem už z Tarantinovho Auta zabijak, kde boli jeho kvality toľko vynášané do nebies. Po rokoch, kedy som sa konečne dokopal k jeho sledovaniu musím len súhlasiť, že ide o skutočne majstrovské a z časti nedocenené dielo. Z tradičného priamočiareho rozprávania vystupujú flashbacky z Kowalského minulosti, ktoré o ňom síce mnohé prezradia, avšak jednoznačne interpretovateľná motivácia jeho jazdy neexistuje. V univerzálnej rovine je preto film manifestom cesty za slobodou a odpútaním sa od nastaveného zriadenia. Iste, toto všetko už bolo vo filmoch nového Hollywoodu zobrazené viackrát, nikdy však v takej esenciálnej forme; v skvelom strihu a najmä výbornej kamera, v žiadanej záverečnej katarzii a s bonusom v podobe nahej hipisáčky na motorke, ako dokonalým symbolom tohto obdobia. Cleavon Little v podobe rozhlasového moderátora (,,Slepý vedie slepého.“) nielenže predstavuje chorus príbehu, ale poukazuje tiež na pretrvávajúcu rasovú otázku, a pri neskutočnej podobe Barryho Newmana na Dustina Hoffmana som si kládol otázku, či nebola hlavná úloha ponúkaná aj jemu. (3056. hodnotenie, 281. komentár k filmu) ()
Ze začátku jsem to bral jako takové starší porno pro automobilové fetišisty ale když jsem viděl jak zručně, dravě, přehledně a akčně jsou všechny ty honičky natočené už jsem z toho nespustil zrak.. Protisystémová rebélie, parádní muzika, vedlejší linky plné"lidských"postav...... Adrenalinová-přesto však přemýšlivá-alternativa pro ty, kterým bezstarostná jízda připadala až moc..bezstarostná ;) ()
Galerie (38)
Photo © Twentieth Century-Fox Film Corporation
Zajímavosti (21)
- Celý film řídí Kowalski na levé straně, když se však jednou vydá do pouště, má auto s pravostranným řízením. (AmonK)
- Ponuku zahrať si vo filme dostal aj Kris Kristofferson. Namiesto neho si však menšiu rolu zahrala jeho manželka Rita Coolidge. (m.a.t.o.)
- Z filmu byl sestříhán videoklip Show Me How to Live skupiny Audioslave, která použila většinu záběrů automobilové honičky. (Eldrick)
Reklama