Reklama

Reklama

Vynálezce plynu blaženosti středem zájmu gangsterů i tajných služeb. Francouzská komedie (1967).
Evžen Ballanchon žije v domku na předměstí Paříže společně se svými rodiči. Otec s matkou se hádají snad každý den a snad úplně o všechno. Raději vytopí celé podlaží, než aby se dohodli, kdo z nich nechal otevřený kohoutek. Oč je Evžen geniálnější, o to víc žije skromnějším životem. Do práce jezdí na mopedu, o ženy se příliš nestará. To, co se děje doma, mu úplně stačí. Skromný Evžen pracuje ve významné vědecké laboratoři, kde se pokouší vynalézt jakýsi "plyn pravdy". Bylo to dílo náhody a Evženovy geniality, že vznikl "plyn blaženosti", při kterém mizí jakákoliv protivenství, lidé jsou mnohem upřímnější a vstřícnější. Ale kdyby tak Evžen věděl, kolik popela z jeho cigarety mu do právě připravovaného roztoku vlastně spadlo? O neznámý plyn, který existuje zatím jen v malém množství, má zájem vláda, tajné služby i cizí špióni. Po více než pětatřiceti letech si tak připomínáme vynikající komedii, která kdysi sklízela velké úspěchy i v našich kinech. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (34)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Ten neschopný ňouma bez špetky talentu i charismatu mě zase nepřesvědčil. Obsazování Jeana Lefebvra do hlavních rolí v celé řádce komedií jsem dosud nepochopil stejně jako úspěch Sedmé roty, ač uznávám, že u komedií zřejmě není potřebné vše chápat, jako spíše se především bavit. No ale já se u Blázna z laboratoře č. 4 víc než z poloviny filmu nebavil, protože jednu ze slabin v podobě Lefebvra doprovázel ještě navíc chabý scénář, který ani z poloviny nedokázal využít potenciál námětu. Úvodní scény, v nichž hlavní hrdina Evžen vynalezne (částečně i díky nešťastné náhodě) plyn, který dokáže změnit aktuální náladu člověka a pomoct tak pokroku ve vědě i v laickému světě, slibovaly chytrou situační komedii se sci-fi zápletkou. Možností mohlo být několik, včetně hlubší myšlenky, jenomže tvůrci zvolili překombinovanou frašku ve znamení romance, westernu i grotesky současně, kde se po většinu času jen skupina gangstrů žene za vynálezem. Naštěstí Besnard uměl natočit akční scény na slušné úrovni, podbarvuje je ve jménu grotesky chytlavá hudba a dokonce mají vtip, protože na francouzskou komedii (a ještě 60. léta k tomu) to jinak působí vcelku dost mizerně. Vtip se bohužel vytratil z většiny dialogů i z výkonů některých herců včetně Bliera. Vnímal jsem zde v početném obsazení pouze dva herce, kteří odvedli nadprůměrný výkon: vedle Pierra Brasseura v roli Evženova otce je to především tradičně skvostný Michel Serrault (případně s mrknutím oka ještě mistr epizodních rolí Préboist). Dal bych spíše lepší 2 hvězdičky, ale Serrault za svého slizkého ředitele zasluhuje menší hvězdičku navíc. 55% ()

svik 

všechny recenze uživatele

Jean Lefebvre, znal jsem ho dosud jen z Četníka tak sem se divil že umí zahrát i nelehkou roly chemika, který to nemá v životě lehké. Režie filmu sice trochu pokulhává, ale naprosto jednoznačně ho vyrovnává scénář, který je vtipný a zábavný. Jednou se ocitáme ve francouzském městečku a poté zase na divokém západě, což bylo velice zajímavé. Celkem sem se bavil a mít nápady jako mladý chemik, využiju toho naprosto do poslední kapky. ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Kolega Tosim se asi špatně koukal, resp. možná viděl originální francouzskou verzi, které nerozuměl. Výtečný původní dabing z barrandovské dílny (1969!) a nepřekonatelný Vladimír Hrubý, v němž režiséři konečně nalezli adekvátní hlas pro komiky, jejichž devízou jsou postavy moulů. Ale světe div se, Jean Lefebvre v Bláznovi z laboratoře 4 této pověsti nedostál, má téměř všechno dění pod palcem a jeho parodování akčních hrdinů funguje. Aby taky ne, když na vás z garáře řve nerudný Pierre Brasseur hlasem Josefa Větrovce, na silnici do vás nabourá sličná Maria Latou s nejsladším dabingovým hlasem všech dob, Libuše Angeliky Švormové, a šéfa vám dělá Michel Serrault mluvící mladičkým hlasem Josefa Vinkláře (jen si vzpomeňte na jeho poručíka Merilla v Pokladu na Stříbrném jezeře. Fugas Lefebvre v pohodě utáhne film sám, a přestože děj je poněkud plynatý, tohle rozhodně není špatná komedie. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

„Je potrhlý, paličatý, hotový mezek." „Nu copak, s tím máme zkušenosti. Sloužili jsme dva roky u osobní ochrany prezidenta republiky." To se takhle díváte na špionážní komedii točící se okolo vynálezu - séra pravdy, a najednou zjistíte, že se díváte na western. Tedy westernová část připomíná ze všeho nejvíce staré grotesky a mě bavila. Výborný český dabing a skvělá hudba. Kdysi v daleké minulosti jsem se bavil více, ale hodnocení ponechávám ()

bloom 

všechny recenze uživatele

No zas tak vtipné to není, ale jde to. Režisér Besnard natočil pouze dvě výborné komedie (Grand restaurant pana Septima a C'est pas parce qu'on a rien ŕ dire qu'il faut fermer sa gueule), zbytek je pouze průměr. A to platí i u blázna. Bláznovství hrdiny můžeme odvodit pouze podle toho, že bydlí u rodičů. Ti vás celý film otravují, aspoň, že otce hraje velikán francouzského herectví Pierre Brasseur. Lefébvre je zde oproti svým jiným filmům málo vtipný, ale aspoň zachraňuje scény s příšernou Marií Latour. Nejvíce mě pobavil jako vždy Paul Préboist a spolu s ním Pierre Tornade se svým parťákem. Film jsem viděl v takzvaném rychlodabingu a vůbec se mi nechce věřit, že české znění dělali stejní lidé jako MASH. Pavel Rímský má sice drsný hlas, ale na Bliera se nehodí, stejně jako Jaromír Meduna na Michela Serraulta. ()

Galerie (9)

Reklama

Reklama