Reklama

Reklama

Citizenfour: Občan Snowden

  • Česko Citizenfour (festivalový název) (více)
Trailer 2

Bývalý analytik NSA Edward Snowden popisuje, jak americká bezpečnostní agentura masově shromažďuje data o soukromé elektronické komunikaci stovek miliónů lidí. Americký film režisérky Laury Poitrasové získal Oscara za nejlepší dokument. (Česká televize)

Videa (4)

Trailer 2

Recenze (121)

JohnCZ 

všechny recenze uživatele

Hodně zajímavý dokument jak po obsahové stránce, tak po té filmové. Za pomocí informací prakticky z první ruky, kvalitního sestříhání a děsivé doprovodné hudby dokument hned od začátku buduje působivou atmosféru hraničící s paranoiou, což umocňuje fakt, že je to téma, které se dotýká každého z nás. Edward Snowden je člověk, co má prostě koule - trochu nervózní, evidentně vyděšený, ale zásadový a odhodlaný. Jestli ten Orwell opravdu nebyl vizionář... ()

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Tak hele. Prd tomu rozumím a stejně jako třeba v případě kvantový fyziky je mně to upřímně ukradený. Svět je hra a život tvůj ovladač. Jestli někoho baví sedět v kanclu a šmírovat ostatní, jenom dobře, aspoň je víc místa v přírodě. Sdělení dokumentu je určitě zajímavý, ale těžko mě nějak významně osloví jenom sborník odborných keců. Ono se o tom asi dál bude hodně mluvit, jednou mi třeba někdo poví, jak to všecko dopadlo. Já se budu mezitím bavit. ()

Reklama

Madsbender 

všechny recenze uživatele

[AFF 2015] Pokiaľ uznáme dokumentárny film ako autonómnu umeleckú formu s vlastnými estetickými kategóriami a paletou vyjadrovacích prostriedkov, je záverečný diel „trilógie o súčasnej Amerike“ Laury Poitras s názvom Citizenfour najzásadnejšou udalosťou v oblasti umeleckej vizualizácie informácií od dôb nákresov konšpiračných sietí Marka Lombardiho z konca 90. rokov minulého storočia (I.). Vôbec preto nie je s podivom, že je medzi kritikou väčšmi vyzdvihovaná naratívna forma než samotný obsah, a že je film prirovnávaný ku konšpiračným thrillerom a tzv. žánru dokudrámy (ktorý evokuje vo väčšej miere než dokument v klasickom ponímaní) (II.)._____I. Film je založený na postupnom odkrývaní a prenikaní do ďalších a ďalších vrstiev tajných informácií, vodítok a indícií. Na počiatku pred nami stojí niekoľko aktérov - novinári a Edward Snowden ako hlavný informátor - a údaje o neustálom monitorovaní bežnej komunikácie amerických občanov. S pribúdajúcimi minútami sa rapídne množia mená, dáta a prepojenia. Informácie sa zoskupujú do stále zložitejších vzorcov a vytvárajú komplexné mapy, v ktorých nezasvätený človek nedokáže čítať. Pod tlakom nezastaviteľného prívalu sa dostavuje dezilúzia a pocit frustrácie z nemožnosti recipovať tak enormný objem konšpiračných dát, čo vedie k situáciám, kedy si je divák vedomý že nedokáže pochopiť celú podstatu scény, len tuší, že sa pred ním odohráva niečo závažné (napríklad keď redaktor The Guardian Glenn Greenwald dáva šokovanému Snowdenovi popísaný obrúsok). V tomto kontexte vystupuje do popredia rafinovaný systém vytvorený NSA schopný všetky informácie pojať a utriediť tak, aby sa v nich bolo možné prehľadne orientovať. Z hľadiska estetiky informačných databáz a umeleckej vizualizácie sa zo znázornenia tohto systému vo filme stáva desivé majstrovské dielo, z ktorého behá mráz po chrbte._____II. Vďaka špecifickým dramaturgickým voľbám sa Citizenfour približuje výstavbe naratívneho (respektíve žánrového) filmu bez toho, aby rezignoval na vlastnú dokumentárnosť a faktickosť. Ako už bolo v komentároch spomínané, je toho dosahované predovšetkým bezprostrednosťou a sústredením na Edwarda Snowdena ako plasticky a ľudsky vykresleného človeka s osobnými motívmi, cieľmi, životom a emóciami. Pozorovateľská kamera umiestnená v klaustrofobických priestoroch hongkongského „konšpiračného apartmánu“ ho k nám (i používaním detailných záberov) autenticky približuje i vo chvíľach, keď nerozpráva k novinárom (a k nám), len sa díva, premýšľa či je v kontakte s priateľkou. Divák je nielen vedený k pochopeniu a prijatiu jeho perspektívy, ale sám je akoby vďaka oku kamery prítomný na mieste ako ďalší účastník tajných stretnutí. Z toho film následne ťaží pri budovaní znepokojivej atmosféry, thrillerového napätia (extrémne silný moment spustenia hotelového protipožiarneho alarmu) či emocionálne vypätých situáciách._____Sčítané a podtrhnuté, Laura Poitras dala vzniknúť jednému z najzásadnejších dokumentov súčasnosti (opierajúci sa o jednu z najzásadnejších udalostí posledných rokov) a brilantnému dielu, ktoré citlivo experimentuje a znejasňuje hranicu medzi dokumentárnym a naratívnym filmom. 100% () (méně) (více)

echo 

všechny recenze uživatele

Skvělý dokument hlavně tím, že se režisérce podařilo dostat přímo k hlavní postavě dokumentu a natočit události, přesně tak jak byly připravovány a následně aplikovány. Bylo krásné sledovat změnu osobnosti hlavního aktéra v průběhu času. Na začátku čilý,svěží a odhodlaný změnit svět, na konci k smrti vyčerpaný svojí vytvořenou a dá se říct oprávněnou paranoiou. Oscar určitě zasloužený, podobný realtime dokument o osobnosti která ovlivnila svět, tu zase dlouho nebude. ()

Real Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

"ONE KEY THING ALL DRONE STRIKES ARE DONE THROUGH RAMSTEIN AIR BASE IN GERMANY" --------- Zo všetkých tých dokumentov, čo som zatiaľ videl (~600), nebol ani jeden jediný, ktorému by sa podarilo pred moje oči dostať aj opakovane (jeden bol, pre "dramatizáciu" ponechávam tak x). Doku nie sú filmy, ktoré v istých prípadoch môžeš vidieť aj 20x, pri nich proste stačí jedno zhliadnutie. Tu však na scénu prichádza Citizenfour, ktorý som paradoxne videl nieže dvakrát, ale päťkrát a už vidím, že tak o polrok/rok si ho pozriem zas. Fascinuje ma spôsob, akým bol natočený. 99% (hrubý odhad?) všetkých dokumentov sa točí "po udalosti," prípadne v jej "reálnom čase." Toto je jediný dokument, čo som videl, ktorý sa točil v "reálnom čase pred udalosťou." A z toho proste nemôžem. (Mal som ešte nachystané nejaké riadky o tom, že opísať ho v tomto ohľade ako unikátny nie je dostačujúce, že Laura Poitras je neskutočne kvalitná dokumentaristka, že celú "temnú" atmosféru dokresľujú dve inštrumentálne skladby z albumu Ghosts I–IV [xx], že keď začal rozprávať tie jeho kecy ten ušatý šašo Obama, nožíky sa mi vo vrecku otvárali, že tu bol aj Will Binney a že Citizenfour je až po uši preplnený pôvodnými zábermi, no vôbec sa mi to nechce formulovať, tento komentár aj tak stojí za starú belu, nič mu už nepomôže a mazať ho tiež nechcem, takže aspoň takto teda x) Fucking masterpiece. --- (18.12.2018) (11.2019) (18.6.2020) (24.6.2020) (25.6.2020) (8.5.2021) (17.2.2022) (1.11.2022) ()

Galerie (18)

Zajímavosti (4)

  • Dve inštrumentálne skladby, ktoré je možné počuť v dokumente, pochádzajú z albumu "Ghosts I–IV" od americkej kapely Nine Inch Nails. (Real Tom Hardy)
  • Laura Poitrasová musela tento film editovat v Berlíně, protože se bála, že by její dokument byl zabaven americkou vládou. (Leopard105)

Související novinky

Jeden svět přiváží oskarový film Citizenfour

Jeden svět přiváží oskarový film Citizenfour

24.02.2015

Čekáte na příležitost vidět dokumentární film Citizenfour, který letos získal Oskara? Počátkem března budete mít jedinečnou příležitost díky festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden… (více)

Oscary 2015 - výsledky

Oscary 2015 - výsledky

23.02.2015

Oscarová plichta. Víceméně. Americká akademie umění a věd vybrala nejlepší film minulého roku a je jím Birdman mexického režiséra Alejandra Gonzáleze Iñárritu. Birdman získal celkem čtyři sošky,… (více)

Snowden podle Olivera Stonea

Snowden podle Olivera Stonea

20.02.2015

Julian Assange už svůj film má a teď je na řadě další oblíbenec americké vlády, Edward Snowden. Bývalý systémový administrátor NSA, díky němuž víme, že sledování mobilní a elektronické komunikace… (více)

Oscarové nominace 2015

Oscarové nominace 2015

15.01.2015

Oscarové nominace jsou na světě. Letošní 87. ročník bude především duelem Grandhotelu Budapešť a Birdmana, jež čeká zápolení o devět sošek. Osm si jich může odnést Kód Enigmy, šest Chlapectví nebo… (více)

Reklama

Reklama