Reklama

Reklama

Koza

Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Bývalý olympionik, boxer Peter Baláž, přezdívaný Koza, žije se svou partnerkou Mišou v ghettu sociálně vyloučených. Miša nečekaně otěhotní a je rozhodnuta nechat si dítě vzít. Nutí Kozu, aby sehnal peníze na potrat. Koza, který už delší dobu netrénuje, se rozhodne vstoupit opět do ringu, ale nechce vydělat na potrat – chce získat peníze na to, aby Míšu přesvědčil, že si dalšího potomka mohou dovolit. Koza se tak vydává se svým manažerem na „turné", ve kterém však nejde o vítězství, ale o to, kolik úderů dokáže Koza vydržet. Ve filmu hraje sám sebe nejen Peter Baláž, účastník olympiády v Atlantě, ale také jeho trenér Ján Franek, který boxoval na olympiádě v Moskvě. (AČFK)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (76)

Martin741 

všechny recenze uživatele

ako cechoslovak by som mal byt hrdy na domacu kinematografiu, ale su tu 2 zasadne ale. Za prve, reziser sa rezisersky len hlada, nie je to vyslovene nezaujimave, ale nestrhne, ba dokonca sa mi tu zdalo byt pritomne ospale tempo. Za druhe najlepsie filmy cs kinematografie vznikali v 60. rokoch a hoci sa na normalizacne filmy nadavalo, stale mali v sebe aku -taku kvalitu a hrali v nich skutocni herci s hereckym talentom. Tuna to nehrozi : herci neznami, dialogy hrozne, tempo ospale, spatny film, spatna podivana : 5 % ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Suverénní kamera, ale jako celek rozpačité. Kozovo herectví je bohužel na úrovni, kdy s postavou nelze skoro nic dělat, jen s ní pasivně manipulovat. Romský boxer tak jednoznačně působí politováníhodný objekt, kterým smýká přítelkyně, pochybný manažer, alkoholický trenér a také režisér. Muší váha se ve všech ohledech snaží zůstat stát, ale padá vždycky v prvním kole. Otázkou je, zda tenhle zvláštní depresivní hybrid dokumentu a sociálního dramatu není tak trochu jednostranný a pasé. Koza mě ani na minimální ploše nezaangažoval, nepřesvědčil, nikam se mnou nepohnul. Přitom je s ním ve většině ohledů všechno v pořádku. Ale jako film prostě působí prázdně. Nejlepším momentem zůstává šťavnaté cameo slepičího majstra Franka, který jako jediný dodá vyprávění dynamiku. Všechno ostatní ve filmu je letargické - ale nepříliš podnětným způsobem. #kviff ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Odměřená kamera funguje jako pojistka proti exploataci chudoby, jaké se dopouštějí tvůrci jiných sociálních dramat. Obrazy bídy, ve které Koza žije, navíc nikdy nepodbarvuje patetická hudba. Kromě úsečných replik typu „Nežúvaj, žer,“ slyšíme jenom zesílené ruchy prostředí. Nejlépe je pak neochota dělat z příběhu boxera vracejícího se do hry působivou podívanou patrná ve snímání zápasů v celcích, s kamerou daleko od boxerů. Oproti filmům jako Zuřící býk, v nichž se ocitáme přímo v ringu, zde kamera zůstává netečně stát vpovzdálí a k boxerům se postupně nepřibližuje. ___ Někdy je větší pozornost než vlastnímu zápasu věnována divákům, žijícím zjevně v lepších podmínkách než Koza. S tím souvisí další odchylka od konvencí boxerských dramat. Tělo tady nepředstavuje průběžně zdokonalovaný bojový nástroj, ale objekt exploatace o hodnotě pár stovek eur. Sebedestrukce za peníze druhých je rámováno jako činnost stejně málo důstojná jako sběr starého železa, čímž je nepřímo podtrháváno Kozovo sociální vyloučení. Jeho izolovanost, zřejmá i v tom, že jej v záběru zpravidla vidíme osamoceného, ještě zesílí v jiném jazykovém prostředí. Anglicky dokáže sotva napočítat do pěti, natož aby vedl smysluplnou konverzaci. ___ Oproti Cestě ven ale Koza nebojuje proti systému a jeho romský původ není přímo tematizován. Je takzvaně „out of sync“ se zbytkem společnosti a světem boxu. Chybí mu síla, mazanost i bezohlednost druhých. Díky tomu jde o existenciální příběh muže, který se jakž takž naučil přežít v daných podmínkách (třeba díky sběru a prodeji železa), ale zároveň je už tak dlouho z formy, že okolní svět nemá šanci dohnat. Neustále zůstává o několik metrů pozadu: vícekrát jej vidíme utíkat za jedoucím automobilem, jednou nestihne přívoz a musí čekat na další. ___ Z iluze, že sledujeme neinscenované situace, nás jen občas vytrhne scéna, ve které se Baláž snaží sdělit to, co mu předepisuje scénář. Jeho neschopnost vžít se do předepsané role odhaluje limity metody rozostřující hranici mezi dokumentárním a hraným filmem. Ostrochovský si ale Balážových hereckých rezerv zřejmě byl vědom a namísto něj nechává co nejvíce promlouvat obrazy. ___ Jakkoli je strukturou „zápas-jízda autem/trénink-zápas“ úmyslně monotónní (stejně jako samotné boxování), dokáže Koza udržet diváckou pozornost odtajňováním informací z hrdinovy minulosti přibližně v desetiminutových intervalech a upozorňováním na Balážův průběžně se zhoršující zdravotní stav. Protagonista se nám svou přezdívkou z titulu filmu představí až téměř po půlhodině filmu, když lakonicky pronese „Volajú ma Koza.“ Podobně se teprve postupně a jakoby mimoděk ze strohých konverzací dozvídáme o tom, že Nikolka je Kozova nevlastní dcera (a proto by chtěl vlastní dítě) nebo že jej vychovávala babička, která ho krmila kozím mlékem (a odtud ta přezdívka). Semknutá struktura ale zároveň nevede k tomu, že by film působil jako pečlivě vysoustružený konstrukt, který jen naplňuje dopředu daný plán. Situace odpovídají charakterizaci postav a přirozeně vyplývají z vnějších podmínek, čemuž napomáhá i přítomnost nahodile působících událostí, s nimiž se ve vyprávění dále nepracuje (svezení a okradení stopařky). ___ Koza je filmem uspokojivé stylistické čistoty, který se nevydává na dosud neprozkoumané území a svým sdělením ani provedením nebere dech, ale bez přehnaných ohledů může být poměřován s festivalovou tvorbou jiných evropských zemí, což je nakonec největší vítězství Kozy-filmu i (za dlouhou dobu) Kozy-boxera. 65% () (méně) (více)

Karamanlis 

všechny recenze uživatele

Pre mňa ako človeka, ktorý sa celý život zaujíma o box určite zaujímavý motív, no tvorcovia sa s tým prevedením Balážovho príbehu do podoby celovečerného filmu mohli vyhrať ešte o čosi viac. Kozova otrasná artikulácia, ktorá je kdesi na úrovni mentálne postihnutého človeka a nezrozumiteľné chrochtanie druhej hlavnej postavy - čiernohorského odrbávača Zvonka dosť zrážajú celkový dojem z filmu, miestami som tým ich dialógom nerozumel ani hovno a to ani keď som si danú scénu 3x pretočil. Sviežim vetrom do plachiet je naopak krátke účinkovanie známeho boxera - bezdomovca Jána Franeka, vďaka ktorému vznikla aj najlepšia scéna filmu v rámci ktorej ide Franek pre "šampióna" zháňať špeciálny chránič... ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

V rámci sk produkcie, snažiacej sa priblížiť svetovým trendom nesporne pozoruhodná záležitosť. V rámci toho sveta jeden z mnohých festivalových kúskov. Ústredné duo si s drámou nevystačí, musí zákonite oplývať humorom, inak mentalita nedovolí. Atlantu 96 som sledoval, našu Kozu si ale nepamätám, ostal v tieni Martikána a Michaela Johnsona. ()

Galerie (7)

Zajímavosti (16)

  • Snímka Koza bola na Berlinále 2015 prijatá do súťažnej sekcie Fórum a tiež nominovaná na Cenu pre najlepší debut. (Kristusazapad)
  • Ivana Ostrochovského úspech filmu potešil a po festivalových turné skonštatoval: „V Európe vzniká ročne okolo 1200 celovečerných filmov, a to nerátam Ameriku a Áziu. Nejde o vyhrávanie festivalov, ale je skvelé, keď sa o slovenskom filme píše v zahraničí.“  (Biopler)
  • „Boxeri, ktorí robili v minulosti Slovensku veľké meno, si zaslúžia úctu, ktorú dnes však nemajú. Keď ste v tom, máte ju, keď vypadnete, odíde. To je také slovenské. Zo slávy nežijem, ale bol som nesmierne šťastný, keď mi režisér Ivan Ostrochovský zavolal, aby sme cestovali do zahraničia uviesť film o mne,“ povedal Peter Baláž, alias Koza, ktorému nakrúcanie filmu život nezmenilo a je si vedomý, že zo slávy sa nenaje. (Biopler)

Reklama

Reklama