Reklama

Reklama

Koza

Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Bývalý olympionik, boxer Peter Baláž, přezdívaný Koza, žije se svou partnerkou Mišou v ghettu sociálně vyloučených. Miša nečekaně otěhotní a je rozhodnuta nechat si dítě vzít. Nutí Kozu, aby sehnal peníze na potrat. Koza, který už delší dobu netrénuje, se rozhodne vstoupit opět do ringu, ale nechce vydělat na potrat – chce získat peníze na to, aby Míšu přesvědčil, že si dalšího potomka mohou dovolit. Koza se tak vydává se svým manažerem na „turné", ve kterém však nejde o vítězství, ale o to, kolik úderů dokáže Koza vydržet. Ve filmu hraje sám sebe nejen Peter Baláž, účastník olympiády v Atlantě, ale také jeho trenér Ján Franek, který boxoval na olympiádě v Moskvě. (AČFK)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (76)

lena60 

všechny recenze uživatele

Po skončení projekce jsem měla pocit jako kdybych dočetla dvě nové sportovní povídky od Oty Pavla. Dva bývalí olympionici. Dva boxeři. Peter Baláž reprezentoval Slovensko na OH v Atlantě 1996. Ján Franek získal bronzovou medaili na OH v Moskvě 1980. První z nich živoří v cikánském ghettu v Žilině. Z druhého se načas stal bezdomovec. Smutné příběhy. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Život je někdy prostě moc na píču a je celkem jedno, jestli jste bývalý olympionik, který toho na olympiádě moc nepředvedl, ale doma vyhrál, co se dalo, anebo obyčejný člověk. Syrovost snímku se mi líbila, ale dost často jsem si říkal, jak moc jsou jednotlivé scény nahrané, takže určitě nevnímat jako dokument. ()

Reklama

silentname 

všechny recenze uživatele

Oceňujem fakt, že sú vo filme reálne postavy, ktoré predstavujú sami seba, no na druhú stranu to potom podľa mňa tak aj reálne vyzerá. Film je za chvíľku neskutočne nudný, Peter Baláž nevychádza z filmu prirodzene a pre mňa je to škoda, lebo pôsobí to často strašne neprirodzene. A neherca je veľmi ťažké postaviť pred kameru tak, aby podal dobrý výkon. Ja som sa pri filme strašne nudil. Je to veľmi artové a veľmi monotónne a keď sa aj dejú boxové súboje, tak to na mňa pôsobí miestami ako keby sa bili len veľmi jemne. Možno to tento film len skresľuje, ale najmä prvý zápas vyzeral veľmi neprirodzene. Ja som dúfal, že ma film ohúri, ale žiaľ nie. Je to nuda, no oceňujem fakt, že sem vybrali reálnych ľudí. Ale možno by to vyzeralo lepšie, keby našli skutočných hercov. Pôsobilo by to možno potom viac ako film. Hodnotenie: C ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Slovenský Rocky jako antipod americké pohádky. 1) Loserské příběhy boxera a jeho trenéra v podání skutečných aktérů názorně ukazují, že za svůj osud si člověk opravdu může sám. Protagonistů mi může být líto, ale to je jediné, co pro ně mohu já i kdokoli jiný udělat. 2) 41letý modrooký Rom Peter Baláž 8x vyhrál mistrovství Slovenska, 3x se zúčastnil světového šampionátu a rovněž LOH v Atlantě 1996. 3) Dialogům místy není rozumět - moc basů. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Odměřená kamera funguje jako pojistka proti exploataci chudoby, jaké se dopouštějí tvůrci jiných sociálních dramat. Obrazy bídy, ve které Koza žije, navíc nikdy nepodbarvuje patetická hudba. Kromě úsečných replik typu „Nežúvaj, žer,“ slyšíme jenom zesílené ruchy prostředí. Nejlépe je pak neochota dělat z příběhu boxera vracejícího se do hry působivou podívanou patrná ve snímání zápasů v celcích, s kamerou daleko od boxerů. Oproti filmům jako Zuřící býk, v nichž se ocitáme přímo v ringu, zde kamera zůstává netečně stát vpovzdálí a k boxerům se postupně nepřibližuje. ___ Někdy je větší pozornost než vlastnímu zápasu věnována divákům, žijícím zjevně v lepších podmínkách než Koza. S tím souvisí další odchylka od konvencí boxerských dramat. Tělo tady nepředstavuje průběžně zdokonalovaný bojový nástroj, ale objekt exploatace o hodnotě pár stovek eur. Sebedestrukce za peníze druhých je rámováno jako činnost stejně málo důstojná jako sběr starého železa, čímž je nepřímo podtrháváno Kozovo sociální vyloučení. Jeho izolovanost, zřejmá i v tom, že jej v záběru zpravidla vidíme osamoceného, ještě zesílí v jiném jazykovém prostředí. Anglicky dokáže sotva napočítat do pěti, natož aby vedl smysluplnou konverzaci. ___ Oproti Cestě ven ale Koza nebojuje proti systému a jeho romský původ není přímo tematizován. Je takzvaně „out of sync“ se zbytkem společnosti a světem boxu. Chybí mu síla, mazanost i bezohlednost druhých. Díky tomu jde o existenciální příběh muže, který se jakž takž naučil přežít v daných podmínkách (třeba díky sběru a prodeji železa), ale zároveň je už tak dlouho z formy, že okolní svět nemá šanci dohnat. Neustále zůstává o několik metrů pozadu: vícekrát jej vidíme utíkat za jedoucím automobilem, jednou nestihne přívoz a musí čekat na další. ___ Z iluze, že sledujeme neinscenované situace, nás jen občas vytrhne scéna, ve které se Baláž snaží sdělit to, co mu předepisuje scénář. Jeho neschopnost vžít se do předepsané role odhaluje limity metody rozostřující hranici mezi dokumentárním a hraným filmem. Ostrochovský si ale Balážových hereckých rezerv zřejmě byl vědom a namísto něj nechává co nejvíce promlouvat obrazy. ___ Jakkoli je strukturou „zápas-jízda autem/trénink-zápas“ úmyslně monotónní (stejně jako samotné boxování), dokáže Koza udržet diváckou pozornost odtajňováním informací z hrdinovy minulosti přibližně v desetiminutových intervalech a upozorňováním na Balážův průběžně se zhoršující zdravotní stav. Protagonista se nám svou přezdívkou z titulu filmu představí až téměř po půlhodině filmu, když lakonicky pronese „Volajú ma Koza.“ Podobně se teprve postupně a jakoby mimoděk ze strohých konverzací dozvídáme o tom, že Nikolka je Kozova nevlastní dcera (a proto by chtěl vlastní dítě) nebo že jej vychovávala babička, která ho krmila kozím mlékem (a odtud ta přezdívka). Semknutá struktura ale zároveň nevede k tomu, že by film působil jako pečlivě vysoustružený konstrukt, který jen naplňuje dopředu daný plán. Situace odpovídají charakterizaci postav a přirozeně vyplývají z vnějších podmínek, čemuž napomáhá i přítomnost nahodile působících událostí, s nimiž se ve vyprávění dále nepracuje (svezení a okradení stopařky). ___ Koza je filmem uspokojivé stylistické čistoty, který se nevydává na dosud neprozkoumané území a svým sdělením ani provedením nebere dech, ale bez přehnaných ohledů může být poměřován s festivalovou tvorbou jiných evropských zemí, což je nakonec největší vítězství Kozy-filmu i (za dlouhou dobu) Kozy-boxera. 65% () (méně) (více)

Galerie (7)

Zajímavosti (16)

  • Peter Baláž, hrdina snímky, začal s boxom ako 13-ročný. Box bol v ich rodine tradíciou, boxoval jeho otec aj starší brat. (Biopler)
  • „Boxeri, ktorí robili v minulosti Slovensku veľké meno, si zaslúžia úctu, ktorú dnes však nemajú. Keď ste v tom, máte ju, keď vypadnete, odíde. To je také slovenské. Zo slávy nežijem, ale bol som nesmierne šťastný, keď mi režisér Ivan Ostrochovský zavolal, aby sme cestovali do zahraničia uviesť film o mne,“ povedal Peter Baláž, alias Koza, ktorému nakrúcanie filmu život nezmenilo a je si vedomý, že zo slávy sa nenaje. (Biopler)

Reklama

Reklama