Reklama

Reklama

Koza

Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Bývalý olympionik, boxer Peter Baláž, přezdívaný Koza, žije se svou partnerkou Mišou v ghettu sociálně vyloučených. Miša nečekaně otěhotní a je rozhodnuta nechat si dítě vzít. Nutí Kozu, aby sehnal peníze na potrat. Koza, který už delší dobu netrénuje, se rozhodne vstoupit opět do ringu, ale nechce vydělat na potrat – chce získat peníze na to, aby Míšu přesvědčil, že si dalšího potomka mohou dovolit. Koza se tak vydává se svým manažerem na „turné", ve kterém však nejde o vítězství, ale o to, kolik úderů dokáže Koza vydržet. Ve filmu hraje sám sebe nejen Peter Baláž, účastník olympiády v Atlantě, ale také jeho trenér Ján Franek, který boxoval na olympiádě v Moskvě. (AČFK)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (76)

dopitak 

všechny recenze uživatele

Kdyby bylo trochu víc rozumět tomu, co postavy říkají, nebo aspoň film dostal plnohodnotné titulky... Kamera je dokumentární, ale herci nejsou herci ale reálné postavy (všichni debutující). Nadšením neřičím, ale společenskou hodnotu to má, například může společnosti předložit otázku, co dělat se špatně vystudovaným slovenským Romem, jenž má kebuli rozmlácenou z boxu. To nemají na Slovensku nějakou diskotéku, kde by Koza vyhazoval? Možná že mají, ale jako maximálně velter by možná nestačil... Neurazilo, tolik filmů nad 60 % je mnohem horších. ()

Karamanlis 

všechny recenze uživatele

Pre mňa ako človeka, ktorý sa celý život zaujíma o box určite zaujímavý motív, no tvorcovia sa s tým prevedením Balážovho príbehu do podoby celovečerného filmu mohli vyhrať ešte o čosi viac. Kozova otrasná artikulácia, ktorá je kdesi na úrovni mentálne postihnutého človeka a nezrozumiteľné chrochtanie druhej hlavnej postavy - čiernohorského odrbávača Zvonka dosť zrážajú celkový dojem z filmu, miestami som tým ich dialógom nerozumel ani hovno a to ani keď som si danú scénu 3x pretočil. Sviežim vetrom do plachiet je naopak krátke účinkovanie známeho boxera - bezdomovca Jána Franeka, vďaka ktorému vznikla aj najlepšia scéna filmu v rámci ktorej ide Franek pre "šampióna" zháňať špeciálny chránič... ()

Reklama

Slarque 

všechny recenze uživatele

Dokumentaristé vnesli do slovenského hraného filmu opravdovost, kterou mu v Čechách můžeme jen závidět. Příběh skutečného slovenského boxera se sice točil podle vymyšleného scénáře, ale o to tu nejde. Boxer a jeho manažer jsou smutnou dvojicí, kde netrénovaný a podvyživeně působící Koza opakovaně dostává na hubu, ale opět se zvedá, aby vydělal trochu peněz, protože nic jiného neumí. A ten jeho manažer naštěstí také není jen jednoduše načrtnutou klišovitou figurkou, ale je nejednoznačnější. Režisér si je dobře vědom hereckých limitů svých představitelů a dovede s nimi dobře pracovat. A nevím si vůbec nevšímá romské identity hlavních protagonistů, což je česko-slovenském prostoru věc nevídaná. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Život je někdy prostě moc na píču a je celkem jedno, jestli jste bývalý olympionik, který toho na olympiádě moc nepředvedl, ale doma vyhrál, co se dalo, anebo obyčejný člověk. Syrovost snímku se mi líbila, ale dost často jsem si říkal, jak moc jsou jednotlivé scény nahrané, takže určitě nevnímat jako dokument. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Odměřená kamera funguje jako pojistka proti exploataci chudoby, jaké se dopouštějí tvůrci jiných sociálních dramat. Obrazy bídy, ve které Koza žije, navíc nikdy nepodbarvuje patetická hudba. Kromě úsečných replik typu „Nežúvaj, žer,“ slyšíme jenom zesílené ruchy prostředí. Nejlépe je pak neochota dělat z příběhu boxera vracejícího se do hry působivou podívanou patrná ve snímání zápasů v celcích, s kamerou daleko od boxerů. Oproti filmům jako Zuřící býk, v nichž se ocitáme přímo v ringu, zde kamera zůstává netečně stát vpovzdálí a k boxerům se postupně nepřibližuje. ___ Někdy je větší pozornost než vlastnímu zápasu věnována divákům, žijícím zjevně v lepších podmínkách než Koza. S tím souvisí další odchylka od konvencí boxerských dramat. Tělo tady nepředstavuje průběžně zdokonalovaný bojový nástroj, ale objekt exploatace o hodnotě pár stovek eur. Sebedestrukce za peníze druhých je rámováno jako činnost stejně málo důstojná jako sběr starého železa, čímž je nepřímo podtrháváno Kozovo sociální vyloučení. Jeho izolovanost, zřejmá i v tom, že jej v záběru zpravidla vidíme osamoceného, ještě zesílí v jiném jazykovém prostředí. Anglicky dokáže sotva napočítat do pěti, natož aby vedl smysluplnou konverzaci. ___ Oproti Cestě ven ale Koza nebojuje proti systému a jeho romský původ není přímo tematizován. Je takzvaně „out of sync“ se zbytkem společnosti a světem boxu. Chybí mu síla, mazanost i bezohlednost druhých. Díky tomu jde o existenciální příběh muže, který se jakž takž naučil přežít v daných podmínkách (třeba díky sběru a prodeji železa), ale zároveň je už tak dlouho z formy, že okolní svět nemá šanci dohnat. Neustále zůstává o několik metrů pozadu: vícekrát jej vidíme utíkat za jedoucím automobilem, jednou nestihne přívoz a musí čekat na další. ___ Z iluze, že sledujeme neinscenované situace, nás jen občas vytrhne scéna, ve které se Baláž snaží sdělit to, co mu předepisuje scénář. Jeho neschopnost vžít se do předepsané role odhaluje limity metody rozostřující hranici mezi dokumentárním a hraným filmem. Ostrochovský si ale Balážových hereckých rezerv zřejmě byl vědom a namísto něj nechává co nejvíce promlouvat obrazy. ___ Jakkoli je strukturou „zápas-jízda autem/trénink-zápas“ úmyslně monotónní (stejně jako samotné boxování), dokáže Koza udržet diváckou pozornost odtajňováním informací z hrdinovy minulosti přibližně v desetiminutových intervalech a upozorňováním na Balážův průběžně se zhoršující zdravotní stav. Protagonista se nám svou přezdívkou z titulu filmu představí až téměř po půlhodině filmu, když lakonicky pronese „Volajú ma Koza.“ Podobně se teprve postupně a jakoby mimoděk ze strohých konverzací dozvídáme o tom, že Nikolka je Kozova nevlastní dcera (a proto by chtěl vlastní dítě) nebo že jej vychovávala babička, která ho krmila kozím mlékem (a odtud ta přezdívka). Semknutá struktura ale zároveň nevede k tomu, že by film působil jako pečlivě vysoustružený konstrukt, který jen naplňuje dopředu daný plán. Situace odpovídají charakterizaci postav a přirozeně vyplývají z vnějších podmínek, čemuž napomáhá i přítomnost nahodile působících událostí, s nimiž se ve vyprávění dále nepracuje (svezení a okradení stopařky). ___ Koza je filmem uspokojivé stylistické čistoty, který se nevydává na dosud neprozkoumané území a svým sdělením ani provedením nebere dech, ale bez přehnaných ohledů může být poměřován s festivalovou tvorbou jiných evropských zemí, což je nakonec největší vítězství Kozy-filmu i (za dlouhou dobu) Kozy-boxera. 65% () (méně) (více)

Galerie (7)

Zajímavosti (16)

  • MFF v Toronte o filme napísal: "Vďaka mimoriadnym výkonom nehercov a zmazávaniu hraníc medzi dokumentom a fikciou je Koza silnou a naliehavou výzvou pre koncept autenticity v dnešnej kinematografii." (Biopler)
  • Snaha boxera Kozu zarobiť peniaze, aby si jeho partnerka nechala dieťa a nerealizovala zamýšľaný potrat, bol scenáristický výmysel. V reálnom živote partnerka Kozu opustila. (Biopler)

Reklama

Reklama