Režie:
Jaroslav BrabecScénář:
Petr ZikmundKamera:
Tomáš SyselHrají:
Hynek Čermák, Petra Špalková, Soňa Norisová, Igor Bareš, Vladimír Javorský, Sabina Rojková, Petr Šmíd, Tomáš Havlínek, Oldřich Vlach, Jan Novotný, Marie Spurná, Milan Šimáček, Zuzana Zlatohlávková (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Velký skladatel mezi dvěma ženami a Bohem. Tajná epizoda ze života Antonína Dvořáka. Krátce po premiéře Novosvětské symfonie v roce 1894 se Antonín Dvořák vrací z Ameriky domů. Je mu třiapadesát let a je na vrcholu slávy. Cítí svou tvůrčí sílu a s upřímnou úctou vnímá ten Boží dar, díky kterému se mu v hlavě rodí stále nové geniální nápady. Ale přesto, někde hluboko uvnitř, má strach. V kapse jeho vesty je ohmataný dopis, který přišel z Čech do Ameriky a o kterém ví jen on – a ta druhá. Dvořákův život je v něčem až božsky jednoduchý, v jiném naopak mimořádně složitý. K tomu druhému patří i ten zvláštní trojúhelník jeho vztahů: dvě ženy – manželka Anna a její sestra, hraběnka Josefína Kounicová. Nedá se říci, že jednu si vzal a druhou miloval, lidské vztahy jsou složitější, ale to staré napětí pořád trvá. Jen si na něj už zvykli a přestali ho cítit. Josefína je jeho múza, nikdy nenaplněná láska. Dokonalá dáma, herečka i šlechtična. Krásná, duchaplná a sebejistá. Její sestra Anna vedle ní vždy působila trochu jako Popelka, ale přesto právě ona vyhrála. Dala Dvořákovi devět dětí a dokonalé zázemí. Teď ale dostal dopis. Josefína píše, že je vážně nemocná, a možná už to nebude dlouho trvat... A tak Dvořák nemešká. Nevrací se z Ameriky na prázdniny, je to právě ta úzkostná otázka o třiceti letech nenaplněného vztahu, co ho žene domů. Nežije vlastně celá ta léta jen mechanicky? Jen proto, že to tak vyšlo a že se to tak dělá? Neměl by, proti všem konvencím, rozbít všechny vazby a poslechnout svoje srdce? Poprvé a opravdově? A co cena? Za všechno v životě se přece platí. Je opravdu připraven zaplatit za rozhodnutí, které rozvrátí božský pořádek jeho soukromého vesmíru? (Česká televize)
(více)Recenze (93)
Snad by to zasloužilo hvězdy tři, ale to by to nesměla tak srážet kamera. Film je obrazovým stylem vyprávění tak 15 let zpátky a vůbec neprodává to co do něj dal architekt, výprava, kostýmy. Masky si přišly na své, (Martine promiň) neboť většina záběrů je v detailu či polodetailu. Často nevíme, co se děje, protože ma obrazovce je jen hlava. Když se to schéma poruší, vidíme stereotypní švenky z rukou, které něco drží zase na hlavy. Až mi z toho šla hlava kolem. A ten ukvapený a někdy zmatený střih jen pro střih. Vložený záběr nemající začátek ani konec...k tomu ty dvojexpozice. Hudba ovšem skvělá. ()
Upřímně nechápu co nám chtěli pánové Zikmund a Brabec tímto filmem sdělit. Jednak film je necelistvý a neví, kam vlastně chce jít. Jestli se dát cestou příběhu lásce ke dvěma ženám, nebo se dát cestou příběhu o skladateské krizi. Navíc je to celé doplněné flashbacky, které působí přinejmenším rušivě, historickými nepřesnostmi (smrt děti ve špatném pořadí, citát o lokomotivě) a hlavně je to celé jen vycucané z prstu, protože sami tvůrci na konci přiznají, že ony titulní americké dopisy, ve skutečnosti vůbec neexistují. Ve škole a i z prostého zájmu vím, že Dvořák byl hluboce věřící člověk a ve filmu mu nevadí líbat cizí ženu a nebo řešit smutek po mrtvém dítěti, troškou živočišného sexu. Film na mě prostě působí jen jako pokus o bulvarizaci velikána hudební historie. Přesto musím dát dvě hvězdy za výborného Hynka Čermáka a Petru Špalkovou, že z téhle slátaniny dokázali udělat aspoň nějaké umění. ()
A zase film ve stylu "Vy nějak kulháte, pane Goebbelsi!", a sice, všechno divákům polopatě, s křestními jmény. "Vy jste ten Dvořák, ten Antonín Dvořák co má tak rád lokomotivy a složil tu Novosvětskou!" Mě to trošku nebaví, protože mi lichotí, když si o mě filmaři myslí, že jsem chytrá. A že možná něco budu vědět i sama. A naopak by mě potěšilo, kdyby mi sdělili něco navíc, než už jen ZASE o něm a Josefíně. Přesně takový už se natočil s Vinklářem. Potěšilo mě ale obsazení! Mám ráda Hynka Čermáka a mám ráda Soňu Norisovou, protože je krásná a taky se mi líbil "rozervaný" Javorský. ()
Mám Dvořáka rád. Poslouchám ho často. Vyjma Stabat Mater, bo to je čistá depka. Film měl v TV asi 300 upoutávek denně. Hynek Čermák - vizuálně dokonalý. Špalková je taky dobrá volba. A to je z toho dobrého všechno. Americké dopisy nenesou žádné informace (a když, tak pomýleně), nenesou žádné poselství, nenesou žádné nápady. Napadlo mě, jak zajímavé by bylo nepoužít ve filmu o Dvořákovi jedinou jeho skladbu... Celý film pak nutně utíká ke klišé. Nápady z polí, stejně jako když detektiva televizní detektivky ťukně do hlavy řešení při pohledu z okna.. Prostě NUDA. Pak jsem si všiml, že režisérem je Brabec... a je to. ()
Náhled do duše a životní etapy historické osobnosti není nikdy na škodu. Antonín Dvořák byl taky jenom člověk z masa a kostí, chlap jako kterýkoliv jiný. Pravda, byl ale obdařen neobyčejným darem, ale za ten musel zaplatit, aby byly misky vah v rovnováze. Tak už to na tomhle světě chodí a nebude tomu jinak. Obsazení Hynka Čermáka do hlavní role byla dobrá volba. ()
Galerie (34)
Photo © Česká televize / Pavla Černá
Zajímavosti (4)
- Inscenace se připravovala už před rokem 1989, a to pod pracovním názvem „Dopisy přes oceán“. Režisérem měl být Antonín Moskalyk, ten se ale realizace nedožil. (sator)
- Ve filmu si zahrál také Antonín Dvořák III., skladatelův vnuk. Na zámku Vysoká jej můžeme vidět nejprve jako jednoho z posluchačů Josefa Václava Sládka, poté i na společné fotografii. (D.Moore)
- Členové kapely, která v Praze vítá A. Dvořáka, jsou ve skutečnosti profesionálními hudebníky. (HJ-FILIP)
Reklama