Reklama

Reklama

Humr

  • Irsko The Lobster (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Snímek Humr je romantickým filmem, jehož děj se odehrává v blízké budoucnosti, kdy jsou dle zákonů Města nezadaní lidé zatýkání a odváženi do Hotelu. Tam si musejí do 45 dní najít odpovídajícího partnera. Pokud se jim to nepodaří, jsou proměněni ve zvíře dle vlastního výběru a vypuštěni do Lesa. Zoufalému muži se podaří uprchnout z Hotelu do Lesa, kde žijí Samotáři, a zamiluje se tam, ovšem něco takového je proti jejich zásadám. (Falcon)

(více)

Videa (5)

Trailer 2

Recenze (545)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Hned na začátek je nutno dodat, že Humr přece jen stojí za zhlédnutí a to už kvůli jenom základnímu (nejen) filmovému pravidlu ´´ sto lidí, sto chutí´´ díky kterému je možné, že někdo jiný bude na rozdíl ode mně z Humra případně výrazně nadšený. Ode mě ale moje první setkání s režisérem Yorgosem Lanthimosem už tehdy moc hezkých věcí neuslyšelo a jak jsem očekával tak po pár letech po téměř celém druhém zhlédnutí můj postoj k mému tehdejšímu prvnímu setkání s režisérem Yorgosem Lanthimosem vůbec nemění a skutečně jsem tehdy uvažoval nad tím, že nad Lanthimosem zlomím hůl a zavedu ho do své osobní kategorie ´´tvůrci od nichž už nikdy víc cokoliv jiného ne´´. Po Zabití posvátného jelena a především Favoritce jsem Lanthimose vzal na milost, Humr je ale pro mně pořád tak trochu bolestivou vzpomínkou. Samotná myšlenka je velmi zajímavá, ale už zde se objevuje zásadní problém: Lanthimos spolu se spoluscenáristou Efthymisem Filippou představí svět ve kterém jsou nezadaní odvezeni do hotelu kde musí do 45 dnů najít partnera či partnerku nebo budou proměněni ve zvíře dle vlastního výběru a zároveň představí základní pravidla- 1) Žádná masturbace, 2) Povinně se musí souložit s pokojskou, soulož ale nesmí skončit ejakulací, 3) Probíhá lov těch svobodných, kteří utekli do lesa a za každého chyceného dostane lovec den navíc kdy může zůstat člověkem. Minimálně tyhle pravidla tak film vysvětlí, spousta věcí ale zůstane neprozkoumaná a nevysvětlena. Jak vlastně vyšší moc mění lidi ve zvířata? Je tohle jediný hotel na světě nebo jich po světě existuje víc? Je tohle pouze stanovisko USA nebo jde o nový světový řád? Jak vlastně tahle podivná společnost vznikla? Čím dál tím více uvažuji nad tím, že bych vlastně radši viděl film nebo vyloženě prequel k samotnému Humrovi, který by vlastně celý zavedený systém lépe osvětlil a vysvětlil. To, že se tak totiž po celou dobu Humra nestane beru jako zásadní omyl a argumentace ve stylu, že bych si měl vše kolem domyslet sám už poté beru jako vyloženou ukázku scenáristické lenosti. Stejně tak se dá diskutovat nad tím, že je Humr komplexní a hrozně složité dílo, které potřebuje od diváka výrazně složité vysvětlení a prozkoumávání. Má to ale dva háčky: 1) Rozkrývání Humra totiž není zajímavé ani zábavné a za 2) tohle je za mně vyloženě film, který by chtěl být složitý, komplexní a především osobitý. Vychází mu ale jenom ta osobitost, protože něco jako Humr se jenom tak nevidí. Ale to zrovna v tomhle případě není vůbec žádná pochvala! Potencionálně zajímavý nápad je zcela utopen v nefunkčním černém humoru, nefunkční práci s emocemi, šňůře WTF příběhových rozhodnutí, příšerném soundtracku, velmi špatných dialozích a především v nefunkčnosti adekvátně využít výborně obsazení. Především velice bolí fakt, že výborné obsazení, které čítá Colina Farrella, Rachel Weisz, Johna C. Reillyho, Bena Whishawa nebo Olivii Colman není skutečně využito a především mi většinu času přišlo jako kdyby herci jen odříkávali repliky na první dobrou a nebyl tam žádný cit nebo procítěnost. Humr se přitom snaží o vyvolání romantických emocí nebo černý humor, jde ale o černý humor, který nejenom, že nefunguje ale především je hodně za hranicí nějakého dobrého vkusu. Zrovna černý humor je věc, který u Lanthimosových pozdějších filmů funguje výrazně lépe a i proto mi Humr v rámci jeho tří posledních filmů přijde jako takový špatný vtip či vyložený omyl. Humr má několik skutečně zajímavých podzápletek, potencionálně je zde i možné najít jisté metafory a především se o Humrovi alespoň nedá říct, že by neměl svůj styl, protože Lanthimos svůj styl má velmi výrazný a neodpustí si působivou zpomalovačku či si rovnou alespoň uměl pohlídat vizuál (kameraman Thimios Bakataris si ale u příštího Lanthimosova filmu Zabití posvatného jelena rozhodně také vyhrál víc). Celé to ale k kdovíjakému nadšení nestačí. Stejně tak jde v rámci Lanthimisovi tvorby poznat, že nemá problém napsat působivé či zajímavé dialogy (paradoxně je za mně jeho nejlepší film Favoritka ke které Lanthimos osobně scénář nenapsal) jak dokázal příště právě u Zabití posvátného jelena. S tou nulovou procítěnosti je ale také spojen fakt velmi bolestivých dialogů, při kterých si jen člověk říká proč ty lidi komunikují tak zvláštně a divně a jen to vlastně sedí k celé podobě Humra. Humr je rozhodně divný, rozhodně ale ne v tom dobrém slova smyslu (+ vyprávění vypravěče je občas skutečně k popukání a paradoxně to jako vtip funguje více než veškerý pokus o humor v celém filmu). Korunu tomu nasazuje první (a snad poslední) soundtrack Johnnieho Burna, jehož hlavní motiv se během filmu opakuje pořád dokola a začne reálně bolet už po druhém použití. Jsou hudební motivy, které se ani na dvacáté neohrají, hlavní motiv Humra ale mezi ně nepatří. Je možné Humra analyzovat a skutečně si v něm spousta věcí domyslet a odhadovat kam tím Lanthimos mířil. Znova ale platí, že Humr rozhodně není tak zajímavý aby to skutečně stálo za to a především se bojím, že i když tento termín nemám rád tak je Humr spíše tím druhem filmu, který se pokouší být umělecký, ale selhává už ve své startovní zóně. U filmů se musí tak nějak automaticky přemýšlet aby člověk pochopil jejich složitost a komplexnost (viz. Stalker, Loni v Marienbadu nebo čerstvý Tenet), zrovna u Humra ale zapnutí mozku spíše bolí než cokoliv jiného, protože tam pořád vzduchem lítá jistá autorská nedotaženost. Opět platí ´´ sto lidí, sto chutí´´ a tudíž si i Humr pochopitelně našel své fanoušky, já mezi ně ale rozhodně nepatřím. A jedná se pro mně o jeden z mála filmů, jejíž vychvalování vlastně nechápu u téměř nikoho. Lanthimos není špatný filmař, tady ale bohužel za mně šlápl velmi brutálně vedle. Ale potenciál pro zajímavý prequel a pořádně osvětlení toho jak vlastně svět v Humrovi funguje tu pořád je. Společně se Sezn@mkou Zity Marinovové nejhorší filmová seznamka všech dob! () (méně) (více)

classic 

všechny recenze uživatele

Grécky režisér - Yorgos Lanthimos, nakrúca extrémne čudesný a podivný, vizuálne atraktívny - absurdno - bizarný, science - fiction v ľudskej spoločnosti, kde nefungujú CITY, môžu sa objaviť, ale len u výnimky, t.j Colin Farrell a Rachel Weisz, vôbec film taktiež prosperuje i kvôli hereckému obsadeniu, z ktorého občas poriadne mrazí, ani neviem, o čom je tento film, čo chce vypovedať, čo chce vysvetliť, skrátka - ťažko definovateľný, možno bádať smery, ktorými sa uberá, ale pochopiť ho, ako celok, je takmer nemožné, filmový hlavolam, ktorý z určitej strany, dokáže fascinovať, najmä - ako hrajú herci + kamera, to vytvára - fascinujúce obrazy, ktoré nevídať často, je samozrejme dnes - aktuálne. Boli momenty, keď som neveriacky krútil očami nad obsahom deja, scenára, správania sa postáv, ale všetko je to tak zaujímavo - okorenené, že som ostával, ako nemý. Nechápal som, o to viac, som sa ponoril do tohto - imaginárneho sveta - plného absurdít. Vynikajúce herecké výkony - hercov, ktorých spomínam na začiatku. Naozaj, ojedinelý film, ktorý by som chcel do budúcnosti, stretávať častejšie. Podotýkam, že každému to sadnúť nemusí, utopí sa vo filme, ktorý ho môže psychicky zdeptať... ()

Reklama

verbal odpad!

všechny recenze uživatele

Tomuto „skvostu“ bych rozhodně trochu upravil distribuční název, a to vyškrtnutím počátečního „H“, protáhnutím „u“ a osazením „d“ na konec. Takový titul by daleko lépe charakterizoval ubíjející hemoroidiádu, která dokazuje, že hranice mezi snesitelným bizárem a úmornou artovou pičovinou pro ufony je opravdu tenká. Úmrd slouží výhradně k ukájení uměleckých ambicí nějakého patrně patologicky osamělého řeckého narkáče, jemuž piko vnuklo „fuckt hustou“ existenciální sci-fi vizi dekadentně upadajícího lidstva. Ta spočívá v represivně vynucené ultimativní seznamce „Najdi si partnera, nebo tě proměníme v tapíra!“. Aby ten absurdní kýbl sraček alespoň nějak udržel pohromadě, musel jej náš milý Jorgos Šňupakis dovybavit vskutku neprůstřelnou premisou, že se v blízké budoucnosti začneme všichni chovat jako totální kokoti. Výsledkem je ukrutný pomatený blivajz, táhnoucí se jako tchýnin chrchel, s asi třemi explicitně šokujícími momenty, které však zdaleka nevyváží ty dvě hodiny, během nichž se člověk modlí, aby měl oplechovanou prdel. A nevytrhl to ani jako o život hrající fešácký Kolín, ani rozkokošná Ráchel, od které bych si i v jejích devětačtyřiceti klidně nechal zahřát pneumatiky před velkou cenou, a vůbec by nemusela škemrat. S kapesníkem napuštěným nějakým výživným syntetickým rozpouštědlem bych to možná viděl optimističtěji a zajisté si vychutnal ty přehršle skrytých metafor, artových jinotajů a hlubokých filosofických mouder, ale nedávno jsem odmašťoval plot, takže došlo. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Yorgos Lanthimos patří nezpochybnitelně mezi nejnápaditější scénáristy současnosti. Velmi pozitivně oceňuji, že má výrazný autorský rukopis a nestaví své filmy podle zaběhnuté šablony. Každý jeho snímek je skutečně jedinečným zážitkem. V tomto filmu vystavěl naprosto šílenou verzi antiutopické společnosti a postavil proti sobě dva extrémy současného partnerství. Na jedné straně je zoufalá snaha lidi párovat a na straně druhá je zoufalá snaha lidem párování nedovolit. V podstatě pouze radikálně zextremnil současný stav ve společnosti a nechal tak krásně vyniknout jeho nedostatky. Tímto nápadem si připravil půdu pro něco těžce šíleného. Tradičně nechyběl ani kopec černého humoru. Přitom je to celé tak jednoduché. Člověk se pouze potřebuje naučit být šťastný a spokojený sám, nebýt na nikom závislý a nikoho nepotřebovat. Teprve tehdy má smysl se poohlížet po drahé polovičce. Jen ten, kdo dovede být maximálně šťastný sám, dovede být šťastný i v něčí každodenní společnosti. Ve všech ostatních případech vstupem do vztahu pouze odjistí pojistku tikající bombě. Lepší tři kousky. ()

Arsenal83 odpad!

všechny recenze uživatele

Otcovia absurdnej drámy sa obracajú v hrobe, čo dokázal zúfalý Grék vymyslieť z absurdity. A nielen vymyslieť, ešte mu aj publikum tlieska a tvári sa, že tomu rozumelo, že to bolo úžasne vtipné a nápadité. Nič z toho to nebolo. Zmes nezmyselného scenára a situácie, ktoré sú nielen absurdné, ale často zbytočne vulgárne. Otázka je, čo komu tento film priniesol? Nič, len mastný honorár pre Farrella. ()

Galerie (64)

Zajímavosti (13)

  • Celosvětová premiéra proběhla 15. května 2015 na filmovém festivalu v Cannes. (ČSFD)
  • Původně si měla ve filmu zahrát Elizabeth Olsen. Musela se však této příležitosti vzdát kvůli uzavřené smlouvě s Marvelem, v jejichž filmech ztvárňovala postavu Scarlet Witch. Byla zdrcená, když roli v tomto filmu odmítala. Celou situaci okomentovala slovy: „Měla jsem jistou práci, ale přicházela jsem kvůli ní o ty příležitosti, které se zdály být podstatou mého bytí. A čím dále se to tomu vzdalovalo, tím méně jsem to brala v potaz.“ (Michi88)
  • Yorgos Lanthimos s chutí svůj herecký tým doplnil neherci z lokality, ve které natáčel. (Zdroj: Falcon)

Související novinky

Colin Farrell v nové gangsterce od Ritchieho

Colin Farrell v nové gangsterce od Ritchieho

01.12.2018

Herec Colin Farrell, který se v posledních letech objevil v impozantním sledu filmů jako Vdovy, Oklamaný, Zabití posvátného jelena nebo Humr, se čerstvě připojil k obsazení chystané gangsterky Toff… (více)

TOP filmy 2015 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP filmy 2015 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

30.12.2015

V letošním přehledu nej filmů, které viděli naši top uživatelé v roce 2015, jsme dali prostor i filmům s jiným rokem výroby/uvedení než 2015. Anketu vyhrál postapokalyptický akčňák Šílený Max:… (více)

Hotel pro smetánku za hranicemi Hollywoodu

Hotel pro smetánku za hranicemi Hollywoodu

09.02.2014

Řecký režisér Giorgos Lanthimos před několika lety šokoval a bavil svým unikátním filmem Kynodontas, který ve festivalových kruzích rozděloval diváky a poutal pozornost ke kvantitativně velmi skromné… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno