Reklama

Reklama

Vetřelec: Covenant

  • USA Alien: Covenant (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Snímkem Vetřelec: Covenant se režisér Ridley Scott vrací do vesmíru, který sám stvořil ve Vetřelci, prvním filmu věnovaném nejstrašnějšímu mimozemskému monstru filmové historie. V nejnovější a ještě děsivější kapitole se připravuje posádka vesmírné lodi Covenant kolonizovat vzdálenou planetu na druhé straně galaxie. Nový svět, který nečekaně objeví, se jim z počátku zdá být dosud nezmapovaným idylickým rájem. Ve skutečnosti je to ale temný a brutální svět, jehož hrůzy si nikdo z členů posádky nedokázal představit ani v těch nejhorších představách. Když se tito vesmírní poutníci ocitnou tváří v tvář smrtícímu monstru, nezbývá jim nic jiného než se aspoň pokusit o zoufalý únik z tohoto zdánlivého ráje proměněného ve skutečné peklo. (Cinemart)

(více)

Videa (16)

Trailer 2

Recenze (1 630)

Marceloo 

všechny recenze uživatele

Členovia vesmírnej výpravy Covenant narazia na nepreskúmanú planétu umožňujúcu prežitie. Keď však na planéte pristanú, zisťujú, že na planéte už určité tvory žijú. A tie ich neprivítajú s otvorenou náručou, ale s túžbou po krvi. - Pre mňa osobne to je jeden z najmenej vydarených áčkových hororov v posledných rokoch a dosť velkým sklamaním. Po väčšinu času sa tu nič zaujímavé nedeje, členovia posádky robia nesmierne hlúpe rozhodnutia a tá ich nerozvážnosť je až úsmevná, naviac sú herci absolútne nesympatickí a tie najzaujímavejšie postavy zomrú hneď na začiatku, Alienov je velmi málo, ale Javier Botet ako ich zobrazenie samozrejme dokonalý a teší ma, že sa zo španielskeho undergroundu dostal až do Hollywoodu. Určite sa tomuto projektu kvôli názvu dostane velkej pozornosti, ale ja by som bol radšej, keby sa tie milióny investovali niekam inam. + Javier Botet + herec z Eden Lake a Town Creek + herečka z Enter Nowhere + herec z Infini + herečka z The Purge: Anarchy + herečka z From Dusk Till Dawn: The Series a Blair Witch + herečka z You're Next, The Sacrament a Stranger Things + herec z Don't Be Afraid of the Dark ()

Eodeon 

všechny recenze uživatele

zhnusení, zvrácenost a svinstvo. no nebyly to právě libé pocity, které ve mně film zanechal. jenže přesně o to tu šlo. mnozí se v reakcích vůči filmu ohrazují s tím, že prý jde jen o prachobyčejný slasher, čili formát, jaký není hoden kultovních předchůdců, a další se snaží kritiku mířenou z tohoto směru odrážet. mám-li si v tom souboji zvolit stranu, kloním se k názoru, že Covenant opravdu má zřetelné rysy slasheru, ale jiné, než o kterých se (nejčastěji?) hovoří. tak předně, Scott se vrací k modelu, kde monstrum není v centru, ať už dění nebo optiky kamery, ale existuje kdesi na periferii a slouží spíše jako prostředek k navýšení atmosféry znejistění, znepokojení a posléze děsu. to je imho dobře. stejně jako těch pár slasherů, na které jsem během sbírání diváckých zkušeností narazil, se i Covenant vyznačuje nepokrytou předvídatelností, postavy opouští rozum a pod vlivem traumatických okolností přestávají jednat racionálně, a tak jedna po druhé umírají v předepsaném pořadí pro zděšení jedněch a potěchu druhých. myšlenku podporuje také odbytá charakterizace postav, s čestnou výjimkou androida. pravda, úvahami nad genezí nového života, tímto dědictvím silně mytologizovaného a diváky povětšinou nepochopeného Prométhea, se slashery typicky nevyznačují. a odtud už se odvíjí jedinečnost Covenantu. celý film jako kdyby svým významem a vyzněním adoptoval Davidův pohled na lidský život. v dřívějších filmech série byly sympatie k postavám klíčové. měl-li si film náležitě užít, divák musel soucítit (a notně tomu napomáhala přirozená inklinace k divácké identifikaci); o to víc, když postavy čelily smrti, s každým dalším dílem zřetelnější a brutálnější. s každým dalším dílem se hodnota lidského života o něco víc snižovala, až se v Covenantu vytratila úplně. tohle už je snad dokonalý misantropický nihilismus. navíc velmi nevstřícný vůči divákům, jelikož se brání jakékoliv estetizaci, která by umožnila všechen ten slizký černý hnis zarámovat coby umělecké vyjádření 'krásně tematizující ošklivost' - kontrastuje autentické přírodní lokace se škaredými digitálními monstry (od dob nepřesvědčivého digitálního xenomorfa z Fincherova třetího dílu série se změnilo zjevně jen málo), klade vedle sebe nádherné a vznešené záběry na hvězdné lodě, nadýchaná mračna v planetární atmosféře a obrazy navržené podle klasických děl dějin umění (viz Böcklinův Ostrov smrti, případně Gigerův hommage této malbě, Pravda vystupující ze studny Jean-Léona Gérôma a další) s vykuchanými obludami z Davidova kabinetu kuriozit, perverzními polibky dvou androidů a ohořelými mrtvolami (Scottova hrůza ze smrti uhořením bude nejspíš patologická, jestli si mohu dovolit soudit coby amatérský psychoanalytik), a hlavně, co mě iritovalo zdaleka nejvíc - neustále skáče mimo kýžený rytmus, tempo se náhodně střídá, bez jakéhokoliv klíče, tlumené vleklé pasáže nastupují namísto hektických akčních v naprosto nevhodnou dobu (podobně jako poznámky v závorkách v tomto komentáři) a adrenalinová akce přichází nejenže nečekaně, to by samo o sobě bylo v naprostém pořádku, ale hlavně bez přímé návaznosti na... cokoliv. i když ale znám Scottovu filmografii relativně dobře, nedovedu posoudit, zda to vše představuje vynalézavý záměr, nebo zda je výsledná podoba filmu dílem náhodné shody různých tvůrčích faktorů. Scotta mám totiž zaškatulkovaného coby velmi nadaného filmového režiséra (ve smyslu režisér-řemeslník, nikoliv nutně (i) režisér-autorský umělec), ovšem naprosto ignorantského při volbě látky ke zpracování. občas se mu do rukou dostane skvělý materiál a pak vznikají mistrovská díla jako původní Vetřelec nebo Blade Runner, většinou se však bůhvíproč nadchne pro mizerný, kýčovitý námět a jen díky své profesionální zdatnosti vznikají sice ideově velmi problematická až nevěrohodná, celkově vzato však ne vždy zcela promarněná díla. Covenant bohužel jednoznačně spadá do této druhé, rozsáhlejší podmnožiny Scottovy tvorby. a i když se nejsem schopen přemoci a uznat jej za zdařilý film, přiznám mu tolik, že část svého účelu přeci plní - podařilo se mu (přinejmenším ve mně) znovu vzbudit zájem o celé to vetřelčí [nebo, chcete-li, vetřelecko-predátorské (+možná i -bladerunnerovské)] fikční univerzum s celou jeho rapidně se vyvíjející (novou) mytologií. je kuriózní, jak Scott a jemu oddaní scenáristé pracující na této sérii prequelů naprosto nezvládají (pře)tlumočit odkazy a inspirace v existujících mytologických systémech do smysluplné pastiše, zato se jim však (relativně, protože výhrad by se našla spousta) daří budovat (v přeneseném slova smyslu) mytologii novou, fikční a fantastickou, a s ní právě i zájem o vetřelčí univerzum a jeho další směřování. () (méně) (více)

Reklama

Kaka 

všechny recenze uživatele

Jestli si tohle pustí James Cameron, musí se jen škodolibě uculovat, jak mu podobné prvky jakou jsou v Covenantu fungovaly v jeho klasice Alliens před 30ti lety minimálně o dvě třídy lépe. Jediné co Scott překonává a vychází ze stínu předchozích dílu je opojný vizuál a výprava. Jinak velké zklamání. Scénář vycucaný z prstu, hrdinové bez šťávy, Vetřelce málo a android hrající na flétnu - wtf ? Scott cpe filozofii a rádoby myšlenkové přesahy někam, kam vůbec nepatří a nebo ok, ale jinačí formou. Paradox je, že on sám by to měl vědět nejlépe, protože dal tomuhle spektakulárnímu monstru život. Opět výsadková loď, signal od osadníků na neznámé planetě, vojácí nedbající na hrozby a zajeté bezpečnostní postupy, jatka, záchranný modul, těžká technika, přetlaková komora. S nějakými menšími odchylkami a přesmyčkami v podstatě to stejné opakující se pořád dokola. Příští díl prosím dostaňte Vetřelce na Zemi, pusťte ho do měst a udělejte třetí světovou, ať máme konečně po 20ti dílech nějaké ozvláštnění. ()

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Tolik avizovaný horor to moc není. Spíše se připravte na nepřiznanou dvojku Promethea s pár nechutnými momenty, jež dají zavzpomínat na jedničku. Scott zůstává jménu svému i celé značky dost dlužen, a oproti prvním čtyřem dílům je tohle pokračování určitě nejslabší. Přesto však pro mě některé momenty fungovaly o poznání více než před pěti lety u Promethea. Ridley se pouští i do drsnější akce a některá je opravdu brutální. Jenže to je tak všechno. Postavy jsou nesympatické, tupé (proč proboha manželské páry?!), xenomorfové nad rámec prvoplánových jatek nevyužití a celý příběh vlastně nepřekvapí nikoho, kdo si ještě pamatuje Promethea. Takže jako slušná akční sci-fi by Covenant možná obstál, ale nároky jsou (po právu) vyšší. Nelámu nad Scottem hůl, ale kdyby nechal alienovský vesmír už na pokoji, nezlobil bych se. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Ridley Scott na stará kolena blbne a snaží se vytřískat co nejvíc z jeho dítěte - Vetřelce. Moc totiž nechápu onu novou vetřelčí trilogii počínaje Prometheusem. Sice je pravda, že první díl alespoň působil trošku zajímavě, jenže Covenant je nejenom pitomej, ale ještě k tomu v příběhu kopíruje první díl Vetřelce. Proč proboha? Nehledě na to, že místy digitální efekty vypadají jak od nigerijského IT učně třetí třídy. Covenant je fakt pitomost, na které nevidím v rámci vetřelčí ságy nic kloudného. ()

Galerie (117)

Zajímavosti (45)

  • Embryonální facehuggeři, které David (Michael Fassbender) regurgituje a umisťuje na palubě Covenantu, jsou obsaženy v malých vejcích, které odpovídají těm, jež obsahují lidská embrya již na palubě - až do bodu, kdy se dokonale hodí do formy v úložném šuplíku. David však dosud na Covenantu nikdy nebyl, a tak by nemohl přesně vědět, kde a jak jsou lidská embrya uložena, natož aby napodobil metodu pro své facehuggery. (Jan.Kanak)
  • V úvodní scéně je loď Covenant poškozena „bouří neutronů“. Neutrony jsou však prakticky bezhmotné částice, které jsou tak malé, že obvykle projdou jinou hmotou, aniž by někdy způsobily nějakou reakci – obyčejně takovým způsobem procházejí celou Zemí. S ohledem na to nemohly poškodit loď způsobem, jak je uvedeno ve filmu. (Jan.Kanak)

Související novinky

Fede Alvarez natočí nového Vetřelce

Fede Alvarez natočí nového Vetřelce

05.03.2022

Zatímco plánovaný vetřelčí seriál pro kanál FX je stále v přípravách a jeho natáčení by mělo začít v roce 2023, kolem vzniku nových celovečerních filmů této franšízy panuje složitá situace. Stále se… (více)

RoboCop přišel o režiséra

RoboCop přišel o režiséra

16.08.2019

Režisér filmů Elysium a především chváleného District 9 Neill Blomkamp se té smůly nezbaví. Jeho pokračování Vetřelce se Sigourney Weaver bylo zaříznuto poté, co se Ridley Scott rozhodl pokračovat ve… (více)

Chystá Ridley Scott dalšího Vetřelce?

Chystá Ridley Scott dalšího Vetřelce?

01.06.2019

Vetřelec minulý týden oslavil 40. výročí a v rámci oslav došlo i na rozhovor se samotným tvůrcem ikonického hororu Ridley Scottem (Černý jestřáb sestřelen, Konzultant). V něm pak Scott mimo jiné… (více)

O čem by byl další Vetřelec?

O čem by byl další Vetřelec?

15.11.2018

Pokud jste viděli poslední filmy z vetřelčí série od režiséra Ridleyho Scotta (Marťan, Gladiátor), pak je vám nejspíš jasné, že měl slavný tvůrce pro svoji temnou sci-fi ságu ještě velké plány. V… (více)

Reklama

Reklama