Režie:
Ridley ScottKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Jed KurzelHrají:
Michael Fassbender, Katherine Waterston, Billy Crudup, Danny McBride, Demián Bichir, Carmen Ejogo, Jussie Smollett, Callie Hernandez, Amy Seimetz (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Snímkem Vetřelec: Covenant se režisér Ridley Scott vrací do vesmíru, který sám stvořil ve Vetřelci, prvním filmu věnovaném nejstrašnějšímu mimozemskému monstru filmové historie. V nejnovější a ještě děsivější kapitole se připravuje posádka vesmírné lodi Covenant kolonizovat vzdálenou planetu na druhé straně galaxie. Nový svět, který nečekaně objeví, se jim z počátku zdá být dosud nezmapovaným idylickým rájem. Ve skutečnosti je to ale temný a brutální svět, jehož hrůzy si nikdo z členů posádky nedokázal představit ani v těch nejhorších představách. Když se tito vesmírní poutníci ocitnou tváří v tvář smrtícímu monstru, nezbývá jim nic jiného než se aspoň pokusit o zoufalý únik z tohoto zdánlivého ráje proměněného ve skutečné peklo. (Cinemart)
(více)Videa (16)
Recenze (1 631)
Téměř dvě hodiny se Scottův COVENANT tváří jako tradiční akční sci-fi horor, s troškou té filozofie pana režiséra o stvoření a umírání, aby vás pak finální pětiminutovka, se skvělou pointou (to je ona přidaná hodnota) uvrhla do stavu, kdy o filmu přemýšlíte ještě několik hodin po odchodu z kina. Ridley Scott se po trochu průměrnějším MARŤANOVI, vrátil se vší parádou a připravil mi kvalitní krvavý sci-fi zážitek, díky kterému nám po letech konečně dějově dozrál i PROMETHEUS. Tak ať vás blešky štípou celou noc... ()
Nejprve velké nadšení, ovšem pak nám ty barevné balónky cestou z poutě postupně popraskaly. Revoluce to nebyla, k průšvihu se blížíme i podruhé. Prometheus byl minimálně rozpačitý. Dějově předcházel původnímu Vetřelci, někdejší svět rozšiřoval a měl nám představit, odkud se neznámý mimozemský organismus vzal a jak vznikl. Potenciál k rozvíjení mytologie tady tudíž byl, jenže.. Další vetřelčí zastavení britské legendy potěší skvostnou výpravou, velmi dobrými triky i hudbou. Atmosféře strachu z prvního (bezmála čtyřicet let starého) dílu se ovšem ani nepřiblížíme. Poměrně dlouho sledujeme osudy asi tuctu členů posádky lodi Covenant, která převáží v umělém spánku jedince k osídlení a vybudování lidské kolonie. O postavy se nebojíme, jsou zoufale zaměnitelné a k některým si cestu vůbec nevytvoříme. Melou filozofické bláboly, dělají pitomé kroky, za které by scénáristé zasloužili přes prsty. Ridley Scott, který letos oslaví osmdesáté narozeniny, navíc trestuhodně zeslabil vliv titulního monstra a žádných dramatických her na schovávanou se nedočkáme. A o ty tady přece jde, ne? ()
Jakožto největší hororový expert na csfd.cz uznale smekám před Ridleym klobouk, jelikož prostřednictvím Alien: Covenant vrazil mainstreamovému divákovi popkorn přímo do chřtánu a ponechal ho napospas jeho smrtelné agonii. Tento jedinečný filozofický horor, který umným způsobem rozpracovává prométheovskou látku, je určen pouze opravdovým filmovým fajnšmekrům, kteří jsou schopni ocenit Ridleyho sofistikovaný způsob práce s mýticko-symbolickou rovinou. Dlouhých osmnáct let musela kinematografie čekat na snímek, který se v daném ohledu alespoň částečně přiblíží geniálnímu Matrixu. Připočtěme uhraničivý audiovizuál či nefalšovanou vetřelčí atmosféru a zcela po právu vzdejme hold jednomu z nejlepších filmů tohoto milénia. ()
Je třeba se smířit s tím, že atmosféra někdejších vetřelců je tatam. Scott přináší novou verzi podle starého scénáře, který obohatil zádumčivým tlacháním dvou adroidů o jejich elektronických snech, avšak pryč je i napětí a hrůza z monster. Spíš se zaobíráme vznikem finální podoby xenomorfa, jako kdyby to bylo nějak extra důležité. Takže, zatímco ve Vetřelci 1979 se jen naklonili nad vajíčko a vzali si příšeru na loď a tam s ní bojovali, zde se děje to samé, jen se sáhodlouhou přestávkou mezi "nakažením" a exportem na loď. Načež samozřejmě samotná naháněčka v chodbách korábu nemá prakticky ve srovnání žádný grády, jedná se jen o rutinní akci. Z vetřelce jde strach asi jako z babičina štrůdlu. Po akci ultimátního mimozemšťana ve filmu LIFE zde Scott se svým zabijákem blatantně selhává. Vetřelec je sice mrštný, ale celkem neschopný a křehký. A hloupý jako ostatně celá posádka. Budiž to tím, že je to ještě mladík, že za pár let, kdy začne obtěžovat posádku Nozdroloma, už trochu nabude formu, nemluvě o kadenci útoků v Aliens 1986. ()
Tak takhle fakt ne. Ridley Scott nenatočil dalšího Vetřelce, ale dalšího Promethea. A to, co nefungovalo v prvním, tu nefunguje pořád a možná ještě víc. Hrdinové jsou ještě tupější, půlka z nich je tu prakticky jen kvůli tomu, aby umřela a o tom, že by měli osobnost, se mluvit fakt nedá. Katherine Waterston je navíc naprosto unylá a nenápaditá hrdinka. A bohužel Ridley nechává celou tuhle nudnou partu blábolit, čuchat k věcem na neznámé planetě, ztrácet se, rozdělovat se a umírat tak nedůstojným způsobem, že slovo „klišé“ to snad ani nevystihuje. Scott se pořád pokouší o film s přesahem. Filozofickým, náboženským a myšlenkovým, ale opět je to celé přinejlepším nudné a obvykle směšné, stejně jako záporák David. Jako horor to nefunguje. Ani moc nechce a celé mi to připadalo jako film, ve kterém se Vetřelci objevují víceméně jen proto, že se to nesmí jmenovat Prometheus 2. To, co máte u Vetřelce rádi, tady nedostanete. Senilní Scott jde totiž hlavou proti zdi a nejspíš se rozhodl, že svou ságu Prometheus dovypráví navzdory tomu, že o to vlastně asi nikdo nestojí. ()
Galerie (117)
Zajímavosti (45)
- Natáčanie prebiehalo aj na Novom Zélande, konkrétne v rôznych lokalitách Milford Sound. (U_S_O)
- Když loď Lander One přilétá, přistane v mělké vodě, kterou musí posádka projít, když zahajuje svou výpravu. Později, když se posádka vrací zpět do lodi, je země kolem ní suchá. To by bylo možné, kdyby jezero bylo přílivové, ale když loď exploduje, je znovu obklopena vodou - změna nastává příliš rychle, než aby mohla být vysvětlena přílivovou akcí. (Jan.Kanak)
- Tak, ako v Prometheovi (2012), tvorcovia vôbec nebrali do úvahy časový vývoj a tak, aj keď je film dejovo pred pôvodnou technológiou, pôsobí, ako keby bol ďaleko za ňou. (Jumar)
Reklama