Reklama

Reklama

Nymfomanka, část I.

  • Dánsko Nymph()maniac (více)
Trailer

Otevřená studie ženské sexuality, prostřednictvím hlavní postavy. Hlavní hrdinku Joe najde zmlácenou v parku, starší muž jménem Seligman. Nymfomanka Joe odhaluje samotářskému intelektuálovi tajemství svého pokrouceného životního osudu, plného sexuálních prožitků. Vyprávění Joe je rozděleno do osmi kapitol, ve kterých se postupně dostáváme od jejího mládí a dospívání až k dospělosti. (Aerofilms)

(více)

Videa (8)

Trailer

Recenze (764)

Arbiter 

všechny recenze uživatele

(spoilery) Snad apatická k citům druhých, snad opravdu jako lev v kleci. Možná v sebe zahleděná a tak trochu omezená jája v prokletí vlastního klína nebo stínů v mysli. A nebo úplně naopak: emancipovaná, svou sexualitu naplno přijímající a oproštěná od současných a přirozenost škrtících mantinelů absurdní morálky. Vyberte si. ___ Kdy se při svém vzpomínání ztrácí ve vlastních bajkách? A kdy s námi jen Trier hraje ironické hry? Tam kde se divák zasměje on hbitě hlavní hrdince poručí, ať se táže: "Čemu se smějete? Vždyť na tom nic směšného není." Jeho hra začala už trailery plnými sexu a chtíče. Film je jejich vyznění velice vzdálený. Dalo se to očekávat, jenže hra pokračuje dál. Zážitek končí uprostřed ničeho. Dvě hodiny plyne apatická zpověď té, která se nazývá nymfomankou. Vypije se hodně čaje a posluchačem je elitář. Potrpí si na vlastní otevřenosti. Snadno se zaposlouchá sám do sebe, do exhibice svých znalostí. Elitář a nymfomanka v pokoji, který svou podstatou spoluurčuje, kam se děj s ním původně nesouvisející bude ubírat. V pokoji se zašlými stěnami, které pokrývají mapy vlhkých skvrn. V pokoji, kde rybářská muška má své čestné místo na zdi, zatímco obraz se opírá o zeď zpola skryt za krabicí. Posluchač (nebo snad divák?) natolik miluje Bacha, až ani nahrávku své milované skladby nemá celou a utopen ve svých znalostech žvatlá nesmysly o tom, že polyfonie je unikátní pro evropský kulturní okruh. První díl jsou nezodpovězené otázky v krajině lží a nástrah na diváka. Otázky kladené pečlivě, v atmosféře nepatřičně ospalé k tématu. Příběh chytá kontury pohádky komentované empirií posedlým pseudoakademikem a otázkou je i to, do jaké míry ho (příběh) Trier v druhém díle pokazí, znesvětí a ohne. Samotné rozdělení na dva díly mám nutkání vnímat jako zlomyslnost, ale nejen toto působí, jak trefně poznamenal Marigold, jako přerušená onanie. Každý jednotlivý obraz je tímto motivem protkaný. Vše vyznívá zoufale do prázdna, odtažitě. Buďto směšně analyticky nebo příliš (až na kýčovitě intenzivní vztah s tátou) emocí prosté. Ale i to hraje svou roli. Nebo snad ne? Kam uteče můj dojem? Hromosvod chytil blesk, ten se ale nemá kam vybít. Vše se může pokazit stejně dobře, jako se vše může stát dokonalým. Celé vyprávění je absurdním včetně situace, ve které se nachází vypravěčka s posluchačem. Fibonacciho posloupnost, bože můj... Všechny dveře jsou otevřené a stát se může cokoliv. Nemá cenu hodnotit s konečnou platností. Prozatím za 4*. ()

verbal odpad!

všechny recenze uživatele

Kdyby "pan umělec" von Trus natočil čtyřhodinovou pičovinu o míchání betonu, vsadím se, že by tu poďobaní hloubaví hošíci naprosto stejně veřejně masturbovali nad tím, jak skvěle se mistrovi povedlo zachytit psychologický rozklad vody v excelentním přesahu cementového potěru, jak hluboce filosoficky dávkoval štěrk do mísící se směsi, a nebo jak si svým veledílem tropí žerty ze všech zkušených polírů (To ti méně hloubaví.). Hovno, ani tak, ani tak! Prostě by si na wykydpédii načetl pár betonářských pouček, a pak by kamerou čuměl do točící se míchačky z extravagantních úhlů, aby to vypadalo kůl a moudře, přičemž by se celou dobu jen míchal beton. I já Larse považuji za velikána. Velikána mezi exhibicionistickými narušenými kokoty. A artoví hnědopichové všech zemí, vytáhněte si hlavy z prdelí. Viděli jste totiž jen další transcendentní, pseudoyntelechtuální blábol dánského egoisty o tom, jak se stal expertem na jeblé krávy s anginou klitoris poté, co si zahulil se svým nudným gynekologem, avšak zapomněl si dělat poznámky, jak by se měla chovat a píchat diagnostikovaná dívka s permanentním svrběním v motorovém pekáči. Ale co. Alespoň jsem se dozvěděl, že "podávat židovský rohlík s vidličkou je slabošské", což považuji za myšlenku roku otce Fura a budu nad ní sáhodlouze rozjímat, dokud nedosáhnu plného souznění se svými čakrami. Jediné, za co jsem "mistrovi" vděčný, je to, že mě nenechal dívat se na šukající Šarlotu Gejnsbrk, takový eksploitejšn by mi dozajista definitivně narušil pohlavní svěžest. Každopádně, jeden díl k dokonalému otrávení a znudění stačil, a tak nymforumcajze s chutí vynechám, a raději si skáknu vyprcat nějakou v rozkroku veselou vdovu, co se u toho netváří jako Frigo, neleží na zádech a unyle nefuní. ()

Reklama

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Nie som ani zďaleka dostatočne erudovaný na to, aby som sa dokázal k Nymfomanke alebo režijným postupom LVT vyjadriť, ale predsa sa o to pokúsim. Po uštipačných artových protipóloch k americkým filmom o posadnutí diablom a konci sveta prichádza dánsky zmetek Lars von Trier so svojskou odpoveďou na (nielen) hollywoodske rozprávočky o láske. Hlavný efekt filmu tkvie v samotnej predpríprave pôdy ležérne provokatívnymi marketingovými ťahmi, ktorými nás von Trier vmanipuloval do polohy vyčkávajúcich najpikantnejšie dobrodružstvo posledných rokov a so zatajeným dychom očakávajúcich zostup "božskej erotiky pre náročných" zo samotných nebies na filmové plátno. Chyba! Občas mi to príde, akoby Trier nemal nič iné na práci, ako sa nám vysmievať. Nymfomanka je v kontexte jeho súčasnej tvorby (teda voľnej trilógie s Antikristom a Melanchóliou) snímkou, ktorá mnohé prevracia naruby už vychádzajúc zo svojej podstaty, kde si Trier berie na paškál tú najkontroverznejšiu tému, po ktorej sa nikto (plytké poloamatérske pokusy neberiem v úvahu) ani len neodvažuje siahnuť, ale spracovaním je to film z nich najumiernenejší a divácky najprístupnejší. A vlastne to nie je ani film umelecký, nebodaj titulná "otvorená štúdia ženskej sexuality", byť prvky temne psychologického i lascívne biografického filmu (avšak sú neustále systematicky potláčané do úzadia) v sebe má. Vizuálna poetika je po pár úvodných záberoch, signalizujúcich rozklad a začínajúci exkurz medzi tie spoločensky najodvrhovanejšie bytosti, zašliapnutá na chodníku v sprievode duniaceho Rammsteinu ako nepotrebný hmyz, čím odráža veľavravný slogan "Zabudnite na lásku", ktorý je spolu s hviezdnymi menami na plagátoch (verím tomu, že je to najlepšie obsadený Larsov film a odvážny antihollywoodsky projekt moderného európskeho filmu vôbec) asi jedinou vecou, v ktorej Trier neklamal. Filozofický podtón je ďalším rafinovaným vtipom, ktorý medzi riadkami neprestajne ukazuje prostredník a neberie sa vážne, ale robí to tak prefíkane, že dokáže nejedného (špeciálne mainstreamového) diváka, ktorý to prehliadne, vytočiť až do nepríčetnosti (pritom neustála humorná metafora rybolovu, ktorá je azda najznásilňovanejším, zjavne extrémne univerzálnym, filmovým prirovnaním vôbec to robí tak okato, až nad týmto nepochopením ostáva rozum stáť). Encyklopedický výklad, pri ktorom nám je dôsledne predstavené, o čom bude nielen celý film, ale aj tá-ktorá kapitola a doslovnosť symbolov a metafor bez nutnosti zisťovať si niečo viac je na jednu stranu zvrchovaným dôkazom sebestačnosti filmu, na stranu druhú sa vysmieva plytkosti režisérskeho zámeru podobných projektov, ktorým naopak nastavuje zaujímavé paralely, myšlienky a okázalé frázy, ktoré naproti vyššie spomínanému majú hodne do seba a nechýba im ani tá štipka umenia, ale ich pomer je zhruba 1:50, takže ak im nevenujete pozornosť okamžite, stratia sa v záplave vypointovaného čierneho humoru a výplňového ostrovtipu (imho žáner dráma by mal zaujímať miesto na chvoste škatuľkovania, ktoré je tu krásne popierané svojim kontrastom k diváckym očakávaniam vrátane tých, ktorí už Triera veľmi dobre poznajú). Nadužívanie detailov tváre zdôrazňuje konfrontačnosť komorného (tu zasa Trier svoj obľúbený prvok ponecháva nedotknutý) dialógu medzi Joe (líčiacou svoj život natoľko otvorene a prízemne, aby znechutila svet a tým presvedčila sama seba o svojej bezcieľnej existencii a zbytočnosti článku v reťazci modernej spoločnosti, podobne ako sa nás Lars snaží presvedčiť, že je tento film jednoducho s****a) a Selligmanom (dávajúcim neustále najavo svoj zmysel pre pochopenie, používajúc početné metafory, paralely a prirovnania, čerpajúc pre zmenu zo svojich dlhoročných slúseností, vychádzajúcich z jeho pôvodu, postavenia a situácie, prejavujúc toleranciu k zlomenej žene a presviedčajúc o logickosti chovania pri zvážení okolností a ženskej povahy), podriaďujúc veľkú väčšinu humornému akcentu a snahe zaujať toho druhého vo vzťahu rozprávač-poslucháč, ale zároveň mu vsugerovať svoj pohľad a získať navrch. Práve to robí ich rozprávanie tak pútavým, vtipným a nereálnym, keď vykazuje občasné známky vykonštruovanosti, na ktorú nás Lars opäť nezabúda pohotovo upozorniť. Dej je výdatne korenený typicky sugestívnymi sexuálnymi scénami, v ktorých sa striedajú pornoherci so skutočnými hercami, ktorí si niektoré momenty užili dosýta. Na doplnenie sa už patrí len dodať, že tu poniektorí predvádzajú značný herecký nadštandard (alebo sa aspoň pomyselne vracajú k tým svojim lepším roliam) a soundtrack je zostavený s cieľom nadmieru ulahodiť publiku. Upútavka na pokračovanie bežiaca počas záverečných titulkov je skvelé, ale jednoznačne opäť klamlivé lákadlo na hlavný chod, ktorý je však už dávno podávaný. A teraz moje stručné divácke dojmy: Trier ma prekvapil a pobavil ako nikdy predtým. Pokojne ma ukrižujte, ale je to setsakra veľký rozdiel oproti Antikristovi, u ktorého som musel uznať, že ešte nie som na takýto film pripravený a zvolil som neutrálne 3*, a o niečo lepšej Melanchólii, pri ktorej mi hlavou behala celá pomyselná hviezdičková stupnica od jedna do päť, ale nakoniec som sa predsa priklonil ku kladnejšiemu hodnoteniu. Od príbeh cez zvolených hercov (vôbec mi nevadí, že sa LaBeouf vykašľal na Transformers, ak má točiť takéto filmy) až po hudbu fantasmagorické žrádlo pre moju malú divácku dušičku, ktorá je iritovaná len úvodným "Toto je zostrihaná a cenzurovaná verzia, poriadená s dovolení Larsa von Triera, ale bez jeho pričinenia." a náhlym utnutím v závere - keď ja by som v kine, aj keď som už dávno spotreboval všetky chrumky aj ostatné občestvenie, ešte ďalšie dve hodiny vydržal! Šťastie, že v rámci akcie €urópske filmy za €uro v Lumière ide dvojka hneď ďalší deň. Odporúča päť z piatich prstov v... no proste, bezvýhradne. Pánovi Trierovi len jedno -sem s predĺženou verziou! A teraz ma ospravedlňte, idem počúvať FÜHRE MICH. 100% ////////// Director's Cut (dvojpremiéra 18.10.2014): 95% () (méně) (více)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Vyjdu-li z axiómu, že podpětihvězdičkový Trierův film je nerealizovatelný, je Nymfomanička vol. I, přestože mi dává slabší divácký zážitek než všech pět dosud viděných, epochálním dílem: Už od první minuty (pravda, i vlivem nezrušitelné před-pojatosti) se mi zdá, že zde Lars Veliký dává zcela otevřeně najevo to, co třeba v Melancholii bylo ještě možno nevidět, popřít nebo aspoň odsunout do pozadí, čemu tady však nelze uniknout, a co se dá shrnout úsměškem „diváku, koukej, jak s tebou vyjebávám – a jak s tebou vždycky vyjebu“. Trier chce, abych se jakýmkoli pochopením, přijetím či nepřijetím jeho filmu blamoval. Ukazuje, že není možnost rozhodnout, zda sleduji umělecky rafinované dílo nebo kýčovitý slepenec, zda jeho účelem je výpověď nebo výdělek (přičemž není žádná korelace mezi první a třetí, resp. druhou a čtvrtou variantou), zda mám právo prostě přijímat to hezké a primárně prodivácké (ať už erotickou nebo komickou složku, vztah s otcem, komunikaci Joe se Seligmanem nebo třeba hned úvodní úchvatný labyrint zdí, myšlenky jako "revolta proti lásce" aj.), nebo mám v tom všem odkrývat kontroverzní parodičnost, nebo onu parodičnost odhalovat jako účelovou plytkost, nebo… Mimořádně kvalitní film nebo kýčovitá sračka? „Hádej“, směje se Trier. Klopotná snaha zakrýt letitou tvůrčí krizi, jak tady někdfo píše? I kdyby, tohle vám k vypořádání se s Trierovou Nymfomaničkou prostě nepomůže. To ale není všechno, on ten účelový reklamní humbuk totiž není jen širší součásti díla (spolu s dílotvorným záměrem dostat do kina co nejvíc platících diváků) – i samotné tělo filmu s tímto humbukem očividně pracuje. I to úvodní nasrávací sdělení o cenzurované verzi se jeví jako součást hry – a opět si můžete vybrat, zda jde o hru tvůrčí nebo výdělečnou – já myslím, že obojí, koneckonců i ta manipulace za účelem vytřískat z toho co nejvíc, je součástí uměleckého záměru. Stručně k tématu: Tvrzení, že má jít o film o ženské sexualitě, je ještě větší marketingově tvůrčí fligna než vše ostatní (snad jen "cantus firmus" lze považovat za povrchní, ale pěkný příspěvek k tomuto tématu) a dokonce ani sexualita samotné Joe zde není něčím, co by se dalo konzistentně uchopit. Nymfomaniac Joe zde nefunguje jako sexuální subjekt, nýbrž jako aktivní sexuální objekt - a o kom se vypovídá, jsou muži, s nimiž se setkává. Joe jako subjek, jako osobnost, nese témata jiná: osamocenost, problematiku libovolného jedince jakožto latentně „asociálního“, problém viny a kulturu "viny". Všechno to ovšem Trier opracovává a kloubí způsobem hodným obdivu, byť způsobem lehkým, jakoby rozvíjením volných variací na titulní zadání. Samotný závěr „Nic necítím“ – tma, s ramsteinským nášupem a upoutávkami na vol. II, je ve všech ohledech tohoto komentáře naprosto epesní tečkou (vlastně pomlčkou). ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Sláva Trierovi, že si trúfol sfilmovať tak nepohodlnú tému, ktorá každého zaujíma, ale málokto by na ňu nabral odvahu. Buďme radi, že sa do nej pustil tvorca s takou scenáristickou a filmárskou gráciou. Ktorému inému by v tak explicitnom filme, ktorého už zostrihaná kinoverzia obsahuje hard-core zábery, hrali hollywoodske hviezdy? (možno ešte Hanekemu) Dialógy, vedenie hercov, pointovanie sćen, atmosféra, to všetko tu šľape na jednotku. Nymfomanka je film pre dospelých divákov, ale nie pre jeho obnaženosť. Čím viacej toho o sexe viete a čím viacej máte skuseností a prežitkov, tým viacej z neho pochopíte. Je to film psychologicky skúmavý, vážny a smutný, ale rozprávaný s vtipom, skrz metaforické prirovnania. Definícia polyfónie je jadrom filmu a rammstainovské deja-vu do Lynchovho Lost Highway jeho korením. Som zvedavý na dvojku a ěste zvedavejší na full verziu, ktorá má už teraz vyhradené miesto v mojej poličke zásadných filmov. ()

Galerie (73)

Zajímavosti (18)

  • Do menšej úlohy bola obsadená Nicole Kidman, no kvôli nabitému diáru musela odstúpiť. (Sufferer)
  • Shia LaBeouf priznal, že úlohu prijal, pretože Larsa von Triera považuje za nebezpečného. „Je to najnebezpečnejší chlap, pre akého som kedy pracoval. Desí ma. Bojím sa tak veľmi, že som do toho musel ísť," vyhlásil. (Sufferer)

Související novinky

Lars von Trier a sériový vrah

Lars von Trier a sériový vrah

27.12.2016

Slavný dánský režisér se po Nymfomance na pár let odmlčel, jeho fanoušky tak určitě potěší, že konečně chystá další projekt. Trierův nový film se jmenuje The House That Jack Built, uvidíme ho v roce… (více)

PF 2014

PF 2014

01.01.2014

Zima dlouhá, léto krátké, Vánoce bez sněhu a v sedmi stupních. Ale uznejme, že na výborné filmy byl rok 2013 štědrý. Rivalové, Gravitace, Star Trek: Do temnoty, V zajetí démonů, Zmizení, druzí Thor a… (více)

Nej filmy roku 2013 dle ČSFD.cz

Nej filmy roku 2013 dle ČSFD.cz

29.12.2013

Seznam nejlepších filmů roku 2013 dle ČSFD.cz si můžete nechat zobrazit ve specifičtějším výběru Žebříčků, a to i zvlášť pro jednotlivé žánry. V celkovém žebříčku divácké líbivosti vedou s úžasnými… (více)

Trierova sága o souložení

Trierova sága o souložení

29.08.2012

Ve Švédsku právě padla první klapka nového ero-eposu Larse von Triera s výmluvným názvem Nymphomaniac. Filmu přinesl mediální pozornost především Shia LaBeouf, který tvrdil, že si před kamerou… (více)

Reklama

Reklama