Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Každý den nemocniční vrchní sestry Marty je jen vyčerpávajícím kolotočem těch nejúmornějších povinností. Nedávno ovdověla a je sama se svým dospívajícím synem. Na nic si nestěžuje, sama sebe jakožto pravověrná komunistka přesvědčuje, že žije v ráji a v bezpečí. Všechno kolem ní je přece normální. Všichni očekávají vysněné lepší zítřky. Ale pak přichází zlom, který otočí její život naruby. Do její samoty vstoupí mladý přidrzlý nemocniční údržbář Oskar s vlasy až po lopatky a s názory, které rozmetají Martin bezpečný normální svět na atomy. Vztah k nekonformnímu mladíkovi změní všechny dosavadní životní jistoty tak, jak to bylo možné v socialistickém režimu, v časech "normálnosti". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (57)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Vydařená televizní dobovka o nesnadnosti hledání svobody, když se kolem vás zuřivě normalizuje, kádruje, fízluje a bonzuje, a vy máte dost starostí o svoje děti a sebe samé. Láska a štěstí je pak o něčem jiném, než když je vám dvacet, nikomu nic nedlužíte a jste hrozně morálně na výši a proti režimu. Není to ani zdaleka tak depresivní jako Občanský Průkaz, ale ani tak není Martě Nely Boudové co závidět. Její uvědomělý přístup k románku s režimu nepohodlným mládencem v duchu "věděla jsem, co riskuju, tak mě to nemůže šokovat, natož zlomit", je poměrně unikátní, a díky němu se z diváka zbytečně netahají nějaké nemístné emoce. Na druhou stranu se zdá, že někteří uživatelé vnímají tento počin jako úhelný kámen vyobrazování objektivní reality minulého režimu, což je podle mě trochu omyl - tohle je lehce dočervena laděná knihovnička bez rázného vystřízlivění, protože nikdo z hrdinčiny rodiny jí ani na moment nedovolí do nějakého růžového mráčku zaplout, ale drží ji vytrvale nohama na zemi. A právě to, jak se za totáče chovala v obavě o prosté záležitosti svého žití ta "obyčejná" většina, Sama V Čase Normálnosti ukazuje výborně. Ode mě 80%. Dobře no, těch posledních deset možná je hlavně za Nelu Boudovou a její atraktivní vzhled, ale na červené barvě pro tenhle film trvám;) ()

igi B. odpad!

všechny recenze uživatele

Ne ne ne a ne!!! Tohle už snad není normální! Nevím, co dělali a jak žili soudruzi Polesný a Konášová za normalizace, ale našinec se při sledování téhle >drámy pro dámy< musí ptát, jestli byly horší ty >angažované< sračky normalizační nebo jsou horší ty >aranžované< sračky neonormalizační... ?!? . . . Každopádně TOTO je formou jen telenovelově povrchní, uměle natahovaná a s otravně nervní >trendy< kamerou lacině imbecilní stádu podbízivá šmíra a obsahem faktograficky plná chyb a pitomostí, herecky přehrávaná uboze panoptikální a v textech blábolící vylhaná a upocená nenormální sračka... °-[.. . . . Jen další doklad toho, kam až je schopna >veřejnoprávě< zajít pražská čudlárna v čase análnosti. Hnus a děs - a víc už zase dosti... - - - P.S. A až se musím s lehkým odstupem smát, kolik je tu ejhle náhle procítěných pamětníků a odborníků na normalizaci! Jak se zde s přibývajícími komentáři ukazuje, vymývání mozků všelijakými těmi >vyprávěnkami< a dalšími chorobnými telematériemi vyráběnými napříč televizáckými k/anály zjevně nese svoje ovoce. Každopádně pak jak i vidno - všelijací manipulátoři (jistý plagiátorský konstruktér komentářů... °-) a multikáry (stačí číst - ta dikce, ta dikce! ;o) zde dnes mají zase pré! Soudruzi z NDR zjevně svoji práci i dvaadvacet let po převratu vedou dobře... %-o - - - P.P.S. Jen tak mimochodem, pár minut po skončení této matérie byl na >jiném prostoru< uveden Malickův film "Nebeské dny" (viz http://www.csfd.cz/film/6340-nebeske-dny/ ) . . . Tak snad děti mohly srovnávat, čemu se zde dává čtyři a pět hvězd, ale předpokládám, že se musely vyčurat a mazat do hajan... Škoda... °-/ - - - - - (Poprvé viděno 8.1.2011 na >nenormalní jebničce< , hodnocení 55., znechucený komentář zde otráveně jako druhý - 8.1.2011) - - - - - - - - - - Mimo mísu... Zajímavé - ve 20:05 už zde hodnotil soudruh # S.Giuntini**** , ve 21:15 zde už natlačlly svá hvězdná hodnocení tyto další entity: # Rosalinda**** # ex.it*** # mambo*** # Enfold**** # Paity** # Lenny09*** # petulinkaz***** # Tomdra*** # medulinka*** # Pidy** # tomala4**** # TrebleClef*** a docílily momentální hodnocení 66% (skrýnky mám!) . . . Samé hvězdy dadabáze! To je nějaká brigáda mrdketingové práce z Šašské čudlovize, co zde tlačí už dopředu rating do rudé - či čo soudruzi? - - - Mimo mísu (vol.2 - 9.1.2012) To je zvláštní, kolik zdejších :::kmenových a pravidelně a poutavě píšících komentátorů::: (;o) se náhle potřebuje vyjadřovat zrovínka k mé maličkosti... °-] Tak nakonec se stačí čas od času normálně podívat na ccv jich samotných, že... ;o[] ()

Reklama

Slarque 

všechny recenze uživatele

Ach, jo. Chápu, že existují seriály jako Vyprávěj, kde jsou důležitější dobové rekvizity než postavy. Jenže vážně míněný film, který chce něco sdělit, se stejnou metodou napsat a natočit nedá. Tam by výprava a rekvizity tvořily pozadí, nikoli byly cpány do centra vyprávění. Byla to doba, kde největší svině byly nejvíc nenápadné (jako tady Hana Ševčíková) a „normální“ bylo to, co tu předvádí Zdena Herfortová. Třeba o tom někdy někdo natočí něco lepšího... ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Téma Charty 77 nebylo dosud veřejnoprávní televizí vytěženo ani z poloviny tak, jak by si to tenhle nesporně důležitý moment naší historie zasloužil, takže už za volbu tématu má Viktor Polesný body navíc. Nejvíce se tenhle nový televizní film blíží Brabcovu PF 77, nemá ale onu naléhavost a hloubku. Šedavost normalizace byla trochu potlačena, nesklouzla ale k podivně pastelovým návratům seriálu Vyprávěj. Hlavně z počátku jsme měl trochu problémy uvěřit některým hercům jejich role, scénáristka ovšem vedla jednotlivé dějové linie tak umně, že mne příběh záhy vtáhl a už nepustil. Hlavně propojení dobového kontextu a ryze osobních problémů vdovy, matky samoživitelky v éře reálného socialismu stojí za pochvalu, stejně jako vykreslení charakterů všehoschopných soudružek a kariérních lékařů. Výborná byla pak rekonstrukce příjezdu Václava Havla a Pavla Landovského k poštovní schránce a jejich pokus poslat chartu prezidentu Husákovi. Dojem autentičnosti podpořilo i použití dobového televizního vysílání a dalších dobových propriet. (Silvestr 1983 mi pak čistě subjektivně připadal, jako by vypadl z nějakého filmu Bohdana Slámy, ti punkeři byli úžasní...) Z hlediska kolektivní paměti je dobře ukazovat právě takovéhle příběhy, aby se na dobu totality u nás jen tak nezapomnělo... Záslužný (veřejnoprávní) počin... ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Ukazuje, že když se podaří kvalitní scénář, který vyrůstá z důkladné znalosti dobových reálií včetně normalizačních komunistických obřadů, může se podařit kvalitní dílo. Srovnávám-li tuto věc s polotovarově dokonalou VOLHOU, která zůstala na půli cesty, vynikne prokreslenost charakterů hlavních postav, kvalita hereckého obsazení s vrcholem v roli Nely Boudové, i citlivé postižení útisku té doby. Byly o to nebezpečnější, oč víc se člověk vymykal jejím konzumním lákadlům, která bezesporu také případ od případu existovala. Lucie Konášová patří po zásluze k protagonistům polistopadové scénáristiky a její úloha na tomto nesporném úspěchu Česká televize určitě nebyla zanedbatelná. ()

Galerie (26)

Zajímavosti (4)

  • Natáčení probíhalo v nemocnici v Měšicích u Prahy. (skudiblik)
  • Kromě epilogu se celý příběh odehrává v prvních měsících roku 1977. Na oslavě narozenin komunistického funkcionáře pouští diskžokej (Miloš Skalka) mj. píseň Až skupiny Katapult. Ta přitom ve skutečnosti vyšla poprvé na singlu až o dva roky později, v roce 1979. (bohemia_regent)
  • Sanitka Škoda 1203 M s obdélníkovými světlomety, která se ve filmu objevuje, se začala vyrábět až po roce 1984. Dobová verze měla světlomety kulaté. (agossini)

Reklama

Reklama