Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Strhující drama závisti, žárlivosti, intrik a vášnivé lásky k hudbě. Jeden z nejlepších filmů historie, oceněný osmi Oscary, mj. i za kostýmy Theodora Pištěka. Český režisér Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je – navzdory titulu – hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka zprovodí ze světa... Miloš Forman natočil podle Shafferova scénáře naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce „mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby. Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy (T. Pištěk), masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 172)
Stalo se nemožné a dva géniové se sešli. Jeden z nich Wolfgang Amadeus Mozart prostřednictvím Toma Hulce a Miloš Forman, který se vrátil do své rodné vlasti natočit film, o kterém léta snil. O velké fresce plné hudby, kostýmů a emocí. A stalo se. Miloš Forman to dokázal. „Amadeus“ v žádném případě není a ani neměl být dokumentárně laděný životopis Wolfganga Amadea Mozarta. Je to zobrazení konfliktu mezi Antoniem Salierim a Mozartem, konfliktu průměrnosti a geniality v nepříliš vhodném človíčku. A to právě Salierim nedokázal překousnout. Scéna, kdy Salieri pálí kříž mluví za všechno. Kameraman Miroslav Ondříček čaruje a kouzlí a přináší nám nádherné obrazy. Každý by se nechal zarámovat. Theodor Pištěk je prostě geniální. Tak nádherné a věrné kostýmy se jen tak neuvidí. Frank Murray Abraham v roli Salieriho podal svůj životní výkon a své postavě vdechnul démoničnost a zvláštní auru. I když nevypadá nijak hrozivě, jde z něho strach. Tom Hulce jako Mozart naprosto excelovat a předvedl nám Amadea jako skladatelského génia, avšak hlavně jako genialitou obdařené roztěkané věčné dítě. Jsem hrdý na tento film, hrdý na Miloše Formana a hrdý na to, že dokázal natočit film, který se vyšplhal na Mount Everest mého TOPu. 100%. ()
Miloš Forman boduje. Mistr v inscenování trapnosti a vládce na poli biografií vedle životopisů magnáta sexuálního průmyslu Larryho Flynta, nápaditého komika Andyho Kaufmana i španělského malíře Francisca Goyi proslul zejména strhujícím vyprávěním o geniálním puberťákovi, který nikdy nevyrostl v muže. Výjimečný člověk v době, která mimořádnost dokázala i trestat. Hudba je výtečná, kostýmy, které vytvořil Theodor Pištěk, jsou úchvatné, herci vládnou od chichotavého Toma Hulce přes přesného F. Murray Abrahama až po vedlejší party, stejně jako kamera Miroslava Ondříčka. Enormní zanícenost všech. A příběh i přes svou délku prostě strhne – zejména tím, jak Salieri rozeznává skutečného génia a hudební ztělesnění toho, čím si sám přál být, a zároveň jak se děsí své průměrnosti a Mozartovu genialitu vlastně nenávidí. 180 minut se dá krásně zvládnout. ()
Proč že je Amadeus tak úspěšný a oblíbený? Není to jen díky dokonalé výpravě, preciznímu ztvárnění doby se vší krásou a elegancí, či přesvědčivým hereckým výkonům, je to hlavně vynikající a do jisté míry i zábavná forma retrospektivního vyprávění. Salieri popisuje svůj vnitřní boj s bohem a vnější odboj proti Amadeovi, nedokáže pochopit proč si bůh vybral jako svůj harmonický "nástroj" jakéhosi infantilního a nekultivovaného mladíka, místo něj. Nejlepší ukázkou Mozartovy geniality je tak fakt, že Salieriho úspěšně ve všem porážel, aniž by vůbec věděl, že s ním bojuje. Miloš Forman zkrátka přišel s pravděpodobně nejlepším způsobem, jak převést největšího velikána vážné hudby do tříhodinového kolosu, aniž by hudebně nezasvěcené publikum unudil k smrti... Bohužel pro mě osobně to úplně vrcholná extáze nebyla, takže za jednoho operního barbara - 8/10 ()
Tak jsem zase po tísici letech zapnul televizi a naladil ČT1 a ptám se. Tohle je ono? Tohle je ten velkolepý a "strhující" Adameus od Formana? Jsem tu správně? Odpověď zní - BOHUŽEL JSEM TADY SPRÁVNĚ! Tak tohle mě minulo na kilometry daleko! Po technické stránce jaksi nemám co vytknout, film je natočen precizně, Forman odvedl skvělou práci. Výborná kamera, scénář, kostýmy, herci, vlastně všechna ocenění zasloužená, ale já nikdy u Miloše nenajdu ten provázek, který mě vtáhne do děje. Prostě ne, ať je to jakýkoliv jeho film, vždycky na ten provaz nedosáhnu a zůstanu daleko před filmem a dívám se na něj skrz obrovská zrcadla. Netvrdím, že celé tři hodiny to byla nuda, ale ta poslední byla vážně neskutečná. ()
Dobré, ale kam se to hrabe na Wen die Götter lieben! Aneb zrození vídeňské opery očima jedné náročné noci. Je dobré mít na paměti, že se jedná o adaptaci divadelní hry, nikoli o seriózní životopis. Dramatický oblouk byl Shafferovi (a koneckonců i Formanovi) milejší, než cokoli jiného. Zážitek je to skvělý i po letech, jen ten dopad na mozartovskou renesanci je takový poněkud sporný. ()
Galerie (79)
Photo © Filmarchiv Austria
Zajímavosti (117)
- Prvá československá klapka padla 31. 1. 1983, posledná 15. 7. 1983. (Raccoon.city)
- Českoslovenští disidenti chápali natáčení Amadea v Praze jako dolarovou injekci režimu a Miloše Formana považovali téměř za zrádce. (Šéfik)
- Malého W. A. Mozarta, když otec předvádí jeho schopnosti hrou na klavír se zavázanýma očima, hrál český klavírista Miroslav Sekera (nar. 1975). Ten vzpomíná, jak chodili s hercem Karlem Fialou na jídlo do restaurace "U Kata". Často tam s nimi chodil i sám režisér Miloš Forman, který se k dětským hercům vždy choval velmi vstřícně. (Brtniik)
Reklama