Režie:
David AyerScénář:
David AyerKamera:
Roman VasjanovHudba:
David SardyHrají:
Jake Gyllenhaal, Michael Peña, Natalie Martinez, Anna Kendrick, David Harbour, Frank Grillo, America Ferrera, Cle Sloan, Cody Horn, Shondrella Avery (více)Obsahy(2)
Pro dva policisty to měla být běžná šichta… dokud se nestali terčem drogového kartelu... V Los Angeles jsou pouliční policisté Brian a Mike nerozluční parťáci – novodobí kovbojové, kteří hlídkují na ulicích v době, kdy latinskoamerické gangy svádějí boj o moc s těmi afroamerickými. Brianovi a Mikeovi se několikrát „poštěstí“ a odhalí šokující obchody s drogami a lidmi. A díky tomu se dostanou do hledáčku mexického kartelu. Podaří se dvojici přátel uniknout z vlivného dosahu vražedného narkobarona? Odzbrojující thriller natočil podle vlastního scénáře americký režisér David Ayer, který měl s kriminálními náměty bohaté zkušenosti (Training Day, Temný stín nad L.A., S.W.A.T. – Jednotka rychlého nasazení, Drsný časy). Tentokrát se však rozhodl vylíčit policejní život z lidské stránky spolu s jeho každodenní rutinou. Nebyl by to ale Ayer, který natočil také akční snímky jako Rychle a zběsile, aby policejní práci neproměnil v dynamickou jízdu. A je to právě bezprostřednost a až nepříjemná blízkost, při níž se cítíme, jako bychom byli přímo účastni pouličnímu dění, jež prostupuje celým vyprávěním. Ať už se to týká rodinné oslavy, klábosení v autě či přestřelek, Ayer s kameramanem Romanem Vasjanovem snímají akci pomocí ručních kamer, objektivů na uniformách či autech, pouličních sledovacích zařízení. Když k tomuto postupu, jenž dnes už dělá kde kdo, přisadíme nezkrášlený prostor ulice jižního Los Angeles (kde Ayer vyrůstal), výsledkem je autenticky působící drama, které je po právu označováno jako jedno z nejlepších svého druhu za poslední dekádu. (Česká televize)
(více)Videa (10)
Recenze (982)
Tak tohle mě strhlo. Snaží se to vypadat co nejvíc real, a daří se to. Ukazuje to policejní práci okleštěnou od nudných pochůzek atd. a servíruje to docela bestiality. Vždycky vidíme zásah z kterého se vyklube fakt zajímavý mikropříběh a potom zase intermezzo ze života a to pořád dokola, až to dospěje k hodně vyhrocenému závěru. Herecky dokonalé a rozhodně nejlepší film o policajtech, co jsem kdy viděl. ()
Scenár nie je originálny, našťastie to Ayer s policajtmi po odpadových Drsných časoch nevzdal a výsledkom je práve táto triumfálna buddy movie. Práve extrémne sympatická ústredná dvojka sa postarala o fest dobrý zážitok. Taká zohraná dvojica sa len tak nevidí! Konečne niekto mal geniálny nápad prísť s parťáckym policajným filmom, v ktorom hrdinovia nemajú chuť navzájom sa povraždiť, ale naopak ide o kamarátov, ktorí by jeden za druhého položili životy. Koniec je relatívne podľa očakávaní, ale zároveň ukazuje, že ak je scenárista šikovný, dokáže aj v temnejšom závere nájsť rafinovaný spôsob, ako to ukončiť krásne, milo a dojemne. ()
Brian a Mike v podaní Gyllenhaala a Peñu sa mi zaryjú do pamäti ako jedna z najrealistickejších dvojíc v histórii policajných parťákov. Ayer potvrdil dominanciu v kategórii thrillerov z policajného prostredia. Po poslednej žánrovke, ktorá bola viac diváckejšia, by som nečakal takéto komornejšie dielko. O to viac ma potešilo, pretože práve komornejšia atmosféra pridáva na autenticite. Dialógy sú živé, miestami veľmi vtipné, práca ručnou digitálnou kamerou na vysokej úrovni nemala ďaleko od porovnania s dokumentom. Scenár je viacmenej len pozliepaný zo jednotlivých samostatných policajných akcií ústredného dua policajtov v priebehu určitého časového obdobia. Na základe toho sa mohol Ayer podrobnejšie venovať charakterom postáv, ich transformácie od nerozvážnych nováčikov, ktorí bezhlavo vlietnu do každej nebezpečnej situácie až po uvedomelých, milujúcich otcov rodín. Na pozadí týchto udalostí sa nenápadne v pozadí kryštalizuje zápletka, ktorá je vyústením samotného záveru. Záveru, ktorý mi vyrval srdce. 90%. ()
Problém nie je ani tak v tom, že nejde o nič nové v tomto žánri. Nie je to ani zvolená forma a ani silná epizodičnosť deja. Problém je všetko dokopy. Dokumentárny štýl, ktorý mi subjektívne úplne nesedí je pritom v zásade v poriadku a Ayer stále dokáže prísť s dobre napísanou či vygradovanou scénou. Ale chýba niečo naviac a bezprostredne po skončení dojmy vyprchávajú až príliš rýchlo. Aj kvôli snaživým hercom je to škoda. 70% ()
O švestkách, které to s heslem "Pomáhat a chránit" myslí vážně. Občas to sice příliš hraničí s heroizací a náborovkou, ale v tomhle případě to nevadí díky podání prostředí, do kterého je film zasazený. Divák přímo cítí špínu míst, kde by normální člověk nechtěl strávit ani minutu, všeobecnou anarchii, dlabání na nějakou hodnotu člověka a intenzivní pocit ohrožení. Akční scény jsou velmi sugestivní a dobře rozeseté po celém filmu. Jediný, čeho na mě bylo moc, byly ty občasný trochu patetický proslovy, ale to holt už v americkým filmu člověk musí čekat. Co mě rozsekalo byla věta Janet: "Tohle už nebudeš potřebovat." :) ()
Galerie (59)
Zajímavosti (36)
- Ve všech scénách se objevuje alespoň jeden z hlavních hrdinů. (Pria)
- Náklady na výrobu byly přibližně 7 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- Po zásahu, během kterého Brian (Jake Gyllenhaal) a Mike (Michael Peña) chytnou muže se zlatým kalašnikovem, ukazuje Brian na policejní helikoptéru čtyři prsty - značí tím kód 4, který znamená, že situace je pod kontrolou a není potřeba žádné další pomoci. (Adrai)
Reklama