Režie:
Marek NajbrtKamera:
Miloslav HolmanHudba:
Midi LidiHrají:
Pavel Liška, Tomáš Matonoha, Josef Polášek, Marek Daniel, Jan Budař, Jana Plodková, Lucie Benešová, Katarzyna Zawadzka, Krzysztof Czeczot, Marcin Kobierski (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Čtveřice populárních herců – Tomáš Matonoha, Pavel Liška, Josef Polášek a Marek Daniel – se rozhodla natočit své vzpomínky na bezstarostná léta studií na brněnské JAMU. Dnes už legendární kabaret Komediograf, který s úspěchem hrají hlavní protagonisté téměř dvacet let, vznikal právě v uvolněné atmosféře první poloviny devadesátých let minulého století, kdy „komunismus zkrachoval a kapitalismus ještě nezačal a kdy jsme všichni měli dobrou náladu.“ Originální humor ústředí čtveřice umocňuje osobitý nadhled Jana Budaře, který v téže době studoval na JAMU o několik ročníků níž. Kultovní scénky, sametová euforie, totální svoboda, hudba okamžiku, absurdita mládí či laskavost kamarádství, které pomáhá překonat i to nejtěžší zkouškové období, to vše nabídne Polski film, až přijde do kin. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (433)
Režisér si pozval své kámoše/dobré herce, aby mu zahráli ve filmu sebe/dobré herce. Dokumentárním stylem zaznamenává jejich životy při natáčení filmu a sem tam více či méně střídá fiktivní příběh ve filmu z realitou filmu samotného. To jsou tak jediné chvilkové momenty, kdy se musíte namáhat s přemýšlením. Mohla z toho být pořádná slátanina, ale ze všech postav čiší taková pohoda a přirozenost, že jejich příběh a kadence humoru dokáže dlouho bavit. Ke konci zábava slábne, ale když už nic jiného, tak se jedná o svěží vánek na českém filmovém nebi komedií. ()
Kterak si čtyři herci dělali prdel ze všeho, a nejvíc sami ze sebe. Mystifikace se vrství a vrství a Najbrt si v jednu chvíli sahá na samotný vrchol žánru. Humor se vyhýbá trapnosti a skrze nejapné vtípky podává zajímavé svědectví o hlavních protagonistech i vedlejších postavách a vyrábí zatraceně funkční sebeparodické gagy. Škoda závěrečných surrealistických výstřelků, které už na mě byly trochu moc a konec se díky nim maličko utopil sám v sobě a nenabídl žádné velké vyvrcholení. Jinak je ale Polski film vynikající taškařice se srdcem, která je navíc zatraceně originální. P.S.: Katarzyna Zawadzka je krásná, až to bolí :-) ()
Kluci hrají zčásti sebe, zčásti své filmové role. Taky Krakov není pouze Krakovem, ale i Brnem. Určitě bychom se tu mohli dlouze dohadovat, do jaké míry je Polski film pravdivým životním vyprávěním jeho aktérů a kde už začíná pracovat scenáristova tužka. To ví naštěstí jen lidé, kteří mají snímek na svědomí. Naštěstí proto, že právě toto přemítání, tápání a třeba nakonec i odhalování (u Daniela s Liškou jde o odhalování doslova fyzické) jednotlivých vrstev je na Polském filmu to nejzábavnější. Tedy samozřejmě pokud opomeneme hlášky, které mají zpočátku neuvěřitelnou kadenci i jiskru, ovšem ke konci už jen tak dotahují příběh ke zdárnému (?, nepovím) konci. Přesto bych se nebál označit řadu z nich za geniální. A takový by vlastně mohl velmi snadno být i celý film; je zábavně hravý, usměvavě vynalézavý, dovádivě podvratný a z velké části také lišácky rafinovaný a matonoho... no, to raději ne, jednoduše neotřelý. A považte, že to jsou přívlastky vcelku lichotivé. Proto je velká škoda, že to někdy v druhé polovině sklouzne do lepkavého sajrajtu, z kterého se to hrabe už jen velmi těžko, jinak z toho mohla být snad ta úplně nejlepší česká komedie poslední dekády. Přesto jde vidět, že se v tom Najbrt našel a já se budu těšit na jeho další tvorbu, doufejme, že vyzkouší zase něco jiného. Jediná má obava je, jak asi bude snímek fungovat doma na DVD nebo v sobotu v televizi. ()
Marek Najbrt je č*rák. Všichni jsme, ale on je největší. Prostě v mých očích synonymum pro Boha českého (a teď už i polského) filmu. Sežral jsem mu prvotní Mistry i s navijákem a teď celý prut Polskiho filmu, jenž se nebojí svlíknout se do naha, pomazlit se s Malkovichem a v hlavě natropit paseku, který se ještě teď směju. Prostě ideální "český film" za polskými hranicemi nebo chcete-li španělská vesnice v našich končinách, která se bere/nebere smrtelně vážně. I ♥ PL. ()
V jednotlivostech chvílemi geniální, jako celek poněkud zmatené. A nejvíc snímku škodí přepálená stopáž - devadesátiminutová verze Roku ďábla je mnohem lepší než 108 minutová speciální edice téhož snímku, i mystifikace se musí dávkovat s rozumem. Film prostě postupně ztrácel "tah na branku" a závěr filmu byl jedna velká křeč. Škoda, první půlka filmu naznačovala, že bych po dlouhé době mohl tuzemský snímek ocenit pěti hvězdičkami... ()
Galerie (22)
Zajímavosti (7)
- Natáčení začalo první klapkou 9. července 2011, po které následovalo 40 dnů filmování v lokacích v Praze, Brně, Krakově, Karlových Varech a Valašském Meziříčí. Filmovalo se také v bytě Lucie Benešové. (POMO)
- Premiéře filmu v Praze netradičně předcházeli projekce v Brně nebo Valašském Meziříčí. Ve Valašském Meziříčí pravděpodobně proto, že se v blízkém okolí natáčelo několik scén. (Attta)
- Na začátku filmu Marek Daniel telefonuje v tramvaji, ve které ukazatel zastávek zobrazuje jako cílovou stanici Hrad Veveří. Tato zastávka sice v Brně existuje, ale je pouze autobusová a pro lodní dopravu. (velkyvezir)
Reklama