Režie:
Marek NajbrtKamera:
Miloslav HolmanHudba:
Midi LidiHrají:
Pavel Liška, Tomáš Matonoha, Josef Polášek, Marek Daniel, Jan Budař, Jana Plodková, Lucie Benešová, Katarzyna Zawadzka, Krzysztof Czeczot, Marcin Kobierski (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Čtveřice populárních herců – Tomáš Matonoha, Pavel Liška, Josef Polášek a Marek Daniel – se rozhodla natočit své vzpomínky na bezstarostná léta studií na brněnské JAMU. Dnes už legendární kabaret Komediograf, který s úspěchem hrají hlavní protagonisté téměř dvacet let, vznikal právě v uvolněné atmosféře první poloviny devadesátých let minulého století, kdy „komunismus zkrachoval a kapitalismus ještě nezačal a kdy jsme všichni měli dobrou náladu.“ Originální humor ústředí čtveřice umocňuje osobitý nadhled Jana Budaře, který v téže době studoval na JAMU o několik ročníků níž. Kultovní scénky, sametová euforie, totální svoboda, hudba okamžiku, absurdita mládí či laskavost kamarádství, které pomáhá překonat i to nejtěžší zkouškové období, to vše nabídne Polski film, až přijde do kin. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (433)
Klukovský film ve veskrze pozitivním slova smyslu - točený pro radost, házící šablony a konvence za hlavu, těšící se z chaosu. Třebaže tu a tam zpomalí, či zakopne, do cíle dobíhá s hlavou a prostředníčkem vztyčenými. Tudy rozhodně ano, přátelé. 80% P.S.: Lví podíl na mém hodnocení má pan Daniel, respektive Havlát. ()
Režisér si pozval své kámoše/dobré herce, aby mu zahráli ve filmu sebe/dobré herce. Dokumentárním stylem zaznamenává jejich životy při natáčení filmu a sem tam více či méně střídá fiktivní příběh ve filmu z realitou filmu samotného. To jsou tak jediné chvilkové momenty, kdy se musíte namáhat s přemýšlením. Mohla z toho být pořádná slátanina, ale ze všech postav čiší taková pohoda a přirozenost, že jejich příběh a kadence humoru dokáže dlouho bavit. Ke konci zábava slábne, ale když už nic jiného, tak se jedná o svěží vánek na českém filmovém nebi komedií. ()
Na tento film jsem se díval z důvodu, že mám jeho hlavní představitele v oblibě. Myslím, že tak by to mělo i zůstat, tento film je hlavně pro fanoušky. Pokud nejste fanoušek, film Vám nejspíš nic nedá, možná se budete i nudit. Ono se ani tak nejedná o film, ale spíše takový film o filmu, který je plný parádně přirozených hlášek, které v klasickém filmu moc nenajdete. "No můj typ to moc není... ale dal bych jí, kdyby chtěla." ()
Ono je strašně vyčerpávající a otravný, když vám hraný film pořád dokola stereotypními zcizováky opakuje, že je jen hraný film. Nejde totiž o žádný experimentální/subverzivní princip, nýbrž o princip zcela stupidní, který diváka připravuje o to, co je na hraném filmu nejkouzelnější. Což zákonitě vede k resignaci a následnému otrávení nudou - pokud tedy nejste nenároční diváci, kteří se spokojí s přiblbou exhibicí herců, kteří si dělají srandu "sami ze sebe". A největší zklamání Polskiego filmu tkví vlastně v jeho srabáctví: V tom, jak se bojí fikční realitu narušit nějakým opravdovým zcizujícím efektem a namísto toho na sebe jenom vrství další roviny filmů o filmu (respektive jsou jen tři a je složité se v nich zorientovat jen díky jejich nedotaženosti). Všechno je dopředu napsaný a ten odvážný krok do dokumentární reality - který by popřel to trapné hraní si na hru a možná doopravdy něco sdělil - není nikdy učiněn. (A tak mi na filmu nejvtipnější vlastně přijde, že Krakow vypadá ve filmu doopravdy jako Brno a že Matonoha vážně vůbec neumí hrát.) ()
Polski film chápu tak trošku jako variaci na hollywoodské produkce, kdy si parta kámošů natočí vlastní film (jako např. Apokalypsa v Hollywoodu). V základu je takový i Polski film a mám na těchto kámošských filmech rád několik věcí. Vždycky je ten film něčím "jiný", zajímavý, improvizovaný a hlavně vybočující z klasických konceptů filmografie a tím je do jisté míry nezavislý. Pánové si točí, co chtějí, jak chtějí a tu je to jednoznačně také znát. Hlaví parta hraje sama sebe, odkazuje na vlastní tvorbu a přenaší věci ze svého skutečného života na plátno a to mě prostě baví sledovat. Navíc sebranka Matonoha, Liška, Polášek, Daniel je skvěle různorodá a každý se vypořádává s vlastním problémem (traumatem). Některé scény jsou zábavnější, jiné méně (Liškův románek ani nemusel být), ale jako celek to považuju za vyzrálé komediální dobrodružství čtyřicátníků, které trošku výří český film. PS: Danielova schíza je šílený underground a závěr před modrým pozadím považuju za geniální! "Hoši ... titulky", já sem málem umřel. Poláška a ten jeho tupoučký výraz mám rád :-)) ()
Galerie (22)
Zajímavosti (7)
- Premiéře filmu v Praze netradičně předcházeli projekce v Brně nebo Valašském Meziříčí. Ve Valašském Meziříčí pravděpodobně proto, že se v blízkém okolí natáčelo několik scén. (Attta)
- Na začátku filmu Marek Daniel telefonuje v tramvaji, ve které ukazatel zastávek zobrazuje jako cílovou stanici Hrad Veveří. Tato zastávka sice v Brně existuje, ale je pouze autobusová a pro lodní dopravu. (velkyvezir)
- „Scénář vznikal přibližně rok a půl na popud čtyř spolužáků z JAMU, kteří chtěli poprvé společně udělat film (Tomáš Matonoha, Josef Polášek, Pavel Liška a Marek Daniel). Během psaní scénáře se vyskytla nabídka polské koprodukce. Autorský tým pohotově zareagoval, do příběhu včlenil polské reálie a umístil tam část děje,“ vysvětluje producent Tomáš Matonoha. (POMO)
Reklama