Reklama

Reklama

VOD (1)

Fanatismus je zhoubnější, než mor. Britsko-německý film se Seanem Beanem v jedné z hlavních rolí.  Léta Páně 1348, v anglickém království řádí epidemie moru. Smrt si nevybírá a kosí všechny bez rozdílu, v bezpečí před ní nejsou ani mniši za zdmi kláštera. Jedním z nich je mladý novic Osmund, jenž je rozerván mezi láskou k dívce Averill a láskou k Bohu. Rád by klášter opustil, ale také touží sloužit Bohu, a tak jej žádá, aby mu seslal znamení. V té chvíli do kláštera přichází biskupův vyslanec Ulric a přináší zvěst o vesnici, nepostižené morem. Mezi lidem se šušká o nekromantovi, který ve spojení s temnými silami umí křísit mrtvé, a takovým pověstem musí církev učinit přítrž. Vesnice se nachází uprostřed Velkého močálu a Ulric potřebuje průvodce. Osmund se sám nabídne a vydává se tak vstříc světu temnoty a krutého fanatismu.
Snímek Černá smrt, žánrově oscilujíci mezi historickým dramatem a hororem, nabízí kromě napínavé podívané také úvahu nad vztahem víry a moci a nebezpečím jakéhokoli fanatismu, plynoucího ať už z vypočítavosti, či hlubinných osobních pohnutek. Působivě zpracovaný příběh některými svými motivy dává vzpomenout kultovního Wicker Mana (1973) Robina Hardyho, Coppolovu Apokalypsu (1979), ale na mysl přijde i Vláčilovo Údolí včel (1967). Že tíhne k temnějším filmovým příběhům režisér Christopher Smith prokázal již svými předchozími hororovými snímky Metro (2004) a Izolace (2006). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (723)

Morien 

všechny recenze uživatele

2010: Tento film si velice dobře počíná v technických disciplínách, ale chybí mu to nejzásadnější, srdce. Výprava je víc než uspokojivá, což u historických filmů obvykle neposuzuji ani tak oděním či výbavou, jako spíš absencí blyštivých úsměvů. Líbil se mi způsob, jakým byla udělaná zabažinská vesnice. Herci jsou obstojní, dobře typově vybraní, místy až působiví, zvlášť Carice van Houten. Bohužel mi přijde, že role Ulrica a Osmunda nebyly zcela hodny pánů herců Seana a Eddieho. Čímž narážíme na scénář. Ne že by mi přišel hloupý, ale nepřišel mi ani jako kdovíjaké terno. Obsahuje pěkné momenty, ale nijak zvlášť s nimi neumí zacházet a občas je ze strachu odhazuje bez pardonu. Kupříkladu by mě zajímalo, kdo byli ti chlápci, co po ránu vyrostli v lese, nebo jestli tam opravdu byli nutní, podle mě totiž spíš ne. Stejně tak podivně na mě působí přišpendlený konec. Ne že by Eddiemu neslušely ty dlouhé vlasy, ale přece jenom jsem čekala ještě něco navíc. A na závěr, toho Wicker Mana mi to opravdu trochu připomíná, ale oproti němu Černé smrti chybí ironie a pořádná facka do ksichtu. ---------------- 2017: Dnes už chápu, proč tam byli lapkové i epilog, ale pořád si stojím za tím, že scénář je špatně vyobloukovaný a že scény se strašně vlečou, místo aby byly strašně působivé. Ani to orámování voiceoverem moc nefunguje, špatné načasování a neobratné přepínání optiky mezi vypravěčem, rytířem a mnichem mu ubírá sílu. A je to škoda jako Brno, protože ta pointa je jako nápad skvělá. ()

Davies182 

všechny recenze uživatele

Veliké překvapení. Historický film, který se tváří jako hororová fantasy. Sice trochu trvá, než se děj pořádně rozjede, nicméně vychytaným střihem se podařilo případnou nudu smazat a hodinka a půl uteče jako voda. Celé Black Death je spíše k zamyšlení, a trochu připomíná nedávnou Valhalla Rising, ať už výborně zvoleným prostředím (zbožnuji bažiny, jsem jimi fascinován), anebo střídmou brutalitou. Fanoušci Seana Beana nemohou být zklamáni, stejně jako sváteční diváci historických (fantasy) snímků. Napětí by se hned v několika scénách dalo krájet, a ke konci jsem překvapeně držel hlavním hrdinům palce a trnul v očekávání hrůzou. Akční scéna, i když možná trochu na efekt, ohromně potěšila. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Středověký horor s mladým Eddie Redmaynem, Carice van Houten těsně před rolí Rudé kněžky ve Hře o trůny a chodícím spoilerem Seanem Beanem v hlavních rolích točený v evropských kulisách a pojednávající o morové epidemii? Tímto samotným Černá smrt určitě naláká. Britský režisér Christopher Smith se rozhodl celý film natočit chronologicky a i přes fakt, že není uveden v titulcích provedl na původním scénáři Daria Poloniho výrazné změny. Tento středověký horor poté víceméně prošuměl a ve finále se vlastně není čemu divit a to i přesto, že má rozhodně spousty výrazných kladných aspektů.   Jde sice o středověký horor, rozhodně ovšem nejde o plnokrevný horor, kde by celou dobu povinně naskakovala husí kůže a divák by ani neměl čekat kdovíjak brutální scény. V kariéře Seana Beana má sice díky jeho pověsti Černá smrt významné postavení, jinak tu jde ovšem především spíše o scénář. Černá smrt nezaujme ani akčními scénami ani v celku minimalistickou výpravou. Zaujme spíše atmosférou, která pramení z časového zasazení do dob morové epidemie, velmi dobrými hereckými výkony a faktem, že to celé je vlastně v jádru celkem chytré a neskutečně zajímavé. Jenomže je to ve finále málo.   V součtu Černá smrt působí jako film, který byl rapidně sestříhán, protože spousta motivů a osobních linek postav ve finále tak trochu nikam nevede. Ani hlavní myšlenku o negativitě fanatizmu ve finále vlastně Černá smrt dvakrát neprodává, celé to tak trochu vyznívá do prázdna. Skutečně to přitom zamrzí, protože v tom filmu něco je.   Za zmínku rozhodně stojí ona depresivní atmosféra a fakt, že tu není vyloženě kladná postava. Nikomu se vyloženě nedá přijít na chuť. Po první polovině je poté druhá polovina mnohem zajímavější, definitivně rozjede ty nejzajímavější aspekty filmu. V průběhu se několikrát pokládá otázka ohledně náboženství, každý si přitom na tom může v Černé smrti udělat svůj názor, ten film jasné stanovisko vlastně nenastavuje.   Násilí sice v součtu není moc, v momentě, kdy na něj dojde to ovšem stojí za to. Sympatické je v součtu i výrazné užití praktických efektů, celková vizuální stránka a i přes nízký rozpočet z toho Smith vlastně vymlátil možné maximum, přece jen by ovšem zrovna téhle látce větší rozpočet rozhodně slušel více. Ve finále tak zamrzí víceméně neuspokojivé finále, lehce očividná zkratkovitost. I přes očividně chytré myšlenky se navíc to chytré uchopení časem vytratí a z Černé smrti tak ve finále je pouze rozhodně zajímavý a vybočující snímek, který ovšem byl očividně velmi ambiciózní a mohl nabídnout ještě víc.   Černá smrt má své silné momenty, ve finále ovšem přeci jen lehce smrdí promrhaným potenciálem. Je to rozhodně slušné, Redmayne, Bean i van Houten jsou ve svých rolí dobří, vizuál je vcelku podmanivý a Smith má očividnou vizi. Jen to ve finále celé působí strašně zkratkovitě a především hloupěji, než ten film nejspíš v samotném zárodku je. Strašná škoda, protože výrazných momentů má Černá smrt vlastně dost. A takový Sean Bean jen málokdy odešel z filmu stylověji..... () (méně) (více)

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Na jednej strane príjemné prekvapenie (je to výrazne inteligentnejšie a lepšie natočené, než som čakal), na strane druhej istý pocit premárnenej šance. Asi hodinu je to takmer bez výhrad. Dobrý scenár, dobrí herci, sebaistá réžia, slušná dobová atmosféra, svižné tempo. Po príchode do dediny sa však film začne nezmyselne ponáhľať a vyzerá, akoby niekto vystrihal scény, ktoré by viac prehĺbili vzťahy postáv a dodali tak váhu ambicióznej zápletke. Vďaka tomu nie je finále dostatočne vygradované a vyhrotené. Čo je veľká škoda, pretože ten film mal nakročené k niečomu viac. Aj tak ale solídnych 7/10 a zase raz povzdych: "Toto by sa za pár šupov dalo natočiť aj u nás - len by to niekto musel vedieť a museli by sme mať hercov, ktorí dokážu hrať civilne." ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Vyneste své mrtvé.. Píše se 14.století, Stoletá válka proti Francouzům je teprve v plenkách a Anglii sužuje nemilosrdná Černá smrt (ti lidi už vážně nevěděli, jak se na den ulít z práce). No a kde se mor ještě nevplížil, tam dějí se dozajista čáry, takže jej do oněch míst v rámci křížové výpravy a politiky rovné šance raději přineseme. Pochopitelně, s božím požehnáním.. Lež a strach jako nástroj manipulace přináší záhubu napříč všemi vírami i ateismem, o tom není pochyb. Kdo ráno na záchodě rozsvítí vypínačem a považuje světlo za Boží znamení, když má pak průjem, svede to na Boží hněv a následné uklízení zasrané mísy si spojí s Božím trestem, tomu to asi budete těžko vysvětlovat, nicméně já bych nehledal ve Smithově snímku nějakou hlubokou myšlenku, či intelektuální tělocvičnu, ale jen syrové béčko s bohulibou partičkou kolem Boromira Beana (především ten plešatý, co vypadal jak tlustší brácha McConaugheyho - to byl povedený kousek), která chce do pohanské vesničky vnést trochu těch křesťanských tradic a vy si můžete mezi těma dvěma tábory přehazovat sympatie jako horký brambor. Tímto odpouštím kameramanovi, který občas zapomněl na ranního panáčka proti drkotám, i těm, kteří se ohrazují proti žánrovému označení horor. Horor přeci znamená "hrůzu" a myslím si, že osobní zkušenost z oné doby a ochutnání její vymožeností (pobyt v pohanské vodní klícce s vyhlídkou na protáhnutí kloubů mezi koňmi, či nepodařený start kacířské rakety na hranici) by ji ve většině z nás bez problému vzbudila.. ()

Galerie (61)

Zajímavosti (12)

  • Otisk Ulrichovi (Sean Bean) podrážky, na němž je patrná moderní inovace obuvy ve formě zřetelného vroubkování, je možné vidět ve scéně, kdy se vzdaluje od umírajícího vlka. V tehdejší době bylo možné setkat se výhradně s obuví bez vzorkované podrážky, tedy ploché. (Conspi)
  • John Lynch a Andy Nyman dříve spolu pracovali na filmu Turnaj zabijáků (2009). (ČSFD)
  • Způsob, kterým je ve filmu upalovaná čarodějnice, odpovídá zvykům tehdejšího obyvatelstva Německa. V Anglii, kde se příběh filmu odehrává, se považovalo za správné přivázanou čarodějnici upálit ve svislé poloze. (Conspi)

Související novinky

Středověk, mor, černá magie, zombíci

Středověk, mor, černá magie, zombíci

06.02.2008

Brrr! Už tahle kombinace zní nepříjemně, takže od britského gotického hororu Black Death neočekávejte žádnou vesnickou selanku. Jsme v Anglii během první vlny černé smrti, tedy epidemie moru. Jakoby… (více)

Reklama

Reklama