Režie:
Jaroslav DudekKamera:
Alois NožičkaHudba:
Ladislav ŠtaidlHrají:
Marta Vančurová, Viktor Preiss, Jiří Bartoška, Gustav Opočenský, Hana Maciuchová, Vlasta Fabianová, Alena Procházková, Svatopluk Beneš, Lubor Tokoš, Miroslav Moravec, Jiří Adamíra, Jana Vaňková (více)Obsahy(1)
Pierre Boileau a Thomas Narcejac je dvojice autorů, pokládaných za jedny z hlavních reprezentantů moderní francouzské detektivky. Literární kritikové označují jejich romány za "les romans mystéres", romány s tajemstvím. "Píšeme příběhy, které nás oba upoutávají, které dávají možnost rozvíjet jak dobrodružství, tak psychologii osob," říkají autoři. Jednoznačně přesvědčují o tom, že pátrání v lidské duší, svědomí a myšlení, je přinejmenším stejně napínavé jako dokonale promyšlený a precizně realizovaný plán na vyloupení banky. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (17)
Klasická ateliérová detektivka, kterou z průměru vytahuje perfektní dějová zápletka a strhující vyvrcholení. Navíc vynikající herecké obsazení, Vančurová s Preissem v méně obvyklých rolích, charismatický Bartoška a výborná Vlasta Fabianová. Francouzské detektivky si dokázaly držet styl za všech okolností. ()
Příklad, kdy jednoduché, ale precizní televizní zpracování výrazně předčí literární předlohu. Boileau a Narcejac mají sice dobrý nápady na zápletky, ale zpracování je vždy odfláknuté a nedomrlé. Naštěstí tady se divák může opřít o výborné herce a příběh je hned plynulejší a logičtější. Jako bonus = pointa při čtení závěti. ()
„Kdo chce moc, nakonec nemá nic…“. Nikterak oslňující příběh, ale ku prospěchu se tu sešla řada známých herců, kteří svými výkony dokázali udržet unylou zápletku v mezích sledovanosti. Marta Vančurová tu byla sice jakási sešlá, ale společně s Viktorem P. předvedli slušnou práci. Bartoška mi tu byl tak nějak protivný, ale to bylo dáno jeho rolí – stejně jako Preiss tu byli za dobré „vyčůránky“. Nakonec každý v této velké lži dostal, co zasloužil! A proto se nikdy nevydávejte za někoho jiného, může se vám to šeredně vymstít!!! ()
O detektivku vůbec nejde, nikdo nic nevyšetřuje, jedná se spíše o krimi. Skoro až podobenství o anonymuzujicich vztazich i uvnitr rodin - manželka nezná svého manžela, tetička své neteré, otec blábolí, nikdo mu nevěří, ale všichni se tesej, až natáhne bačkory, jeden manžel ozeneny s penězmi a ten druhej vlastně take. Hvězdička nahoru za závěr jak Bartosky, tak Fabiánové. Inscenace mi připomněla novelu Fotograf od Pierra Boulleho až tak, že jsem podlehl dojmu, že se jedná o stejného autora. Leč jméno podobné, ale rozhovor se sebou samým vlastně týž. 9/10. ()
Tvůrci si vybrali rozhodně kvalitní předlohu. Oficiální materiály sice inscenaci popisují jako detektivní, ale za podobnou zápletku by se nemusel stydět žádný dnešní thriller. Ve druhé polovině zde dochází k zajímavým dějovým zvratům. Ale jde samozřejmě o českou televizní inscenaci takže jakýpak thriller - abyste se do příběhu vžili, je chvílemi potřeba velká dávka shovívavosti... Hrozná je především výprava - africká nemocnice simulovaná ve studiích Kavčích hor vyznívá velmi kašírovaně a uměle, stejně jako křiklavá letištní "hala". Pařížské interiéry jsou zase přeplácané, to samé platí o kostýmech. Plus místy nezáživné pasáže, kde se dlouho mluví - věřím, že podle onoho francouzského románu se dal napsat scénář s větším spádem. Tohle všechno ubírá příběhu na působivosti. Ten sám o sobě je sice povedený, což ale není zásluha tvůrců, takže na vyšší hodnocení to není. ()
Galerie (4)
Photo © Česká televize / Vlasta Gronská
Reklama