Režie:
Ben WheatleyScénář:
Amy JumpKamera:
Laurie RoseHudba:
Clint MansellHrají:
Tom Hiddleston, Jeremy Irons, Sienna Miller, Luke Evans, Elisabeth Moss, James Purefoy, Keeley Hawes, Peter Ferdinando, Sienna Guillory, Reece Shearsmith (více)Obsahy(2)
Píše se rok 1975. Ve 25. patře luxusního věžáku se mezitím usidluje mladý doktor Robert Laing (Tom Hiddleston), zlákaný životním stylem londýnské smetánky. Izolovaná od okolí ve svém vlastním bezstarostném světě vytvořeném architektem Anthonym Royalem (Jeremy Irons) je tato společnost držena pohromadě pouze loajalitou. Ta se však začne postupně vytrácet a na povrch začnou vyplouvat třídní nespravedlnosti, ukryté v nejnižších patrech budovy a hluboko v každém jejím obyvateli. Svojí troškou k vyhrocení nebezpečné sociální situace přispějí jak samotný Robert Laing, tak také jeho nový přítel, dokumentarista bydlící ve 2. patře Richard Wilder (Luke Evans). (Pria)
(více)Videa (8)
Recenze (109)
Na High Rise jsem se od prvního traileru těšil, bohužel Wheatley dává přednost nudě před zábavou jak už ukázal v předešlých filmech, potvrzuje to i nyní. Myšlenka filmu je sice slušná, ale nevyužitá ( Doufal jsem v civilizovaného Snowpiercera) dostal jsem ehm art designově načančanou noblesní nudu, kterou neutáhne ani Hiddleston. Nejvíce mě na celém filmu zaujala scéna, kde Hiddleston stahuje kůži z hlavy člověka. Zkrátka Non-Sensual Mess Of Dream Scenes . 40% ()
Ballardovu předlohu neznám, ale nejasně tuším, že poselstvím High-Rise má být něco na způsob kritiky mezilidských vztahů v buržoazní společnosti. Jasně, mohl bych si teď někde přečíst pár článků nebo komentářů, a pak tady dělat chytrýho a psát tu o nějakých obrazech a zrcadlech a parabolách a hyperbolách... Ale nemám to zapotřebí, a stejně mě tenhle film téměř neoslovil. Za celou dobu jeho trvání jsem se do něj pořádně nedostal a zůstal trčet někde na jeho povrchu, coby nezaujatý a nezúčastněný pozorovatel, jeho filmové řeči jsem příliš nerozuměl. Objektivně mu musím dát nějakou hvězdu aspoň za výpravu, za několik slušných herců (Evans, Hiddleston, Irons) a za hudbu (mj. jedna zajímavá coververze Abby). Ale podle mě je v bizarnosti fantaskního mikrosvěta daleko lepší třeba Gilliamův Brazil, a v absurditě třeba Kafkův Zámek (vím že knihy sem nepatří, ale nemůžu si pomoct - postava Lainga mi od prvních scén neustále evokovala zeměměřiče K.) (a vlastně Zámek byl co vím už dvakrát zfilmovaný). Ale hlavně a především - nepřekonatelným superfilmem číslo jedna o velikém domě s podivnými obyvateli, je pro mě už navždycky Wendersův Million Dollar Hotel. ()
Psychologické, šílené, morbidní, přeživší, primitivní, v rozkladu, sociální. Chápu, že pro spoustu lidí to muselo být naprosto zvrácené, a absolutně pozbývající jakoukoli logiku. On ten spisovatel, co napsal knižní předlohu, rád píše o sociálních problémech, o psychologii a primitivních pudech člověka. Své postavy zažene do nějaké izolace, zavře je na jednom místě a pak už jen sleduje jak pracuje čas a psychika jednotlivců. Líbilo se mi to, herecky zajímavé, prostředí odpovídající, začátek pokaždé trochu Kavkovský (na zámek a pořád dokolečka). Dobrý. ..jak umělecké.. ()
Do nebes vynášeného Ballarda, ať už v knižní, nebo filmové podobě, jsem nikdy nepobírala, a proto jsem se v jeho případě odjakživa nedokázala rozhodnout, zda mám před sebou jen banální navoněné hovno v podání kryptického kecala, který se přes svůj nedostatek myšlenek hrozně rád poslouchá, anebo jsem prostě vylízaný plebs, co není schopen poznat, kdy má koho uctivě masturbovat. Pověřit adaptací High-Rise Wheatleyho byl tudíž geniální nápad, protože teď už si s tím kultem kolem Ballarda nevím rady ale vůbec. Pokud vám ovšem ke spokojenosti stačí audiovizuálně bombastické videoklipy, popřípadě vás pořád ještě baví předstírat vlhnutí z fádních afektovaných metroušů (v tomto ohledu je Hiddles obsazen perfektně), rozhodně si přijdete na své. ()
Co tohle bylo za nesmysl, to mi nikdo nevysvětlí. Těšil jsem se na chytré a zajímavé sci-fi zakomponované do sedmdesátých let. Jenže výsledek byl asi nejuzívanější extrakt nudy, který jsem za poslední dobu viděl. A nezachránila to ani zajímavá architektura a s tím spojené kvality kameramana. U toho jediného se dá opravdu mluvit o kvalitách. ()
Galerie (56)
Zajímavosti (12)
- Tom Hiddleston trávil přípravy na natáčení role lékaře Roberta Lainga v přítomnosti forenzního patologa. (Pria)
- Keď v roku 1975 kúpil Jeremy Thomas po prvýkrát práva na sfilmovanie tohto diela, uvažoval o zverení réžie Nicolasovi Roegovi. (beso74)
- Producent Jeremy Thomas se pokoušel o zfilmování již v 70. letech. Projekt obnovil v roce 2000, ale ani tehdy nebyl jeho pokus úspěšný. V roce 2013 se o novelu začal zajímat režisér Ben Wheatley a právě až spolupráce Thomase a Wheatleyho vedla ke vzniku filmu. (Pria)
Reklama