Režie:
Pavel HášaScénář:
Hana BělohradskáKamera:
Alois NožičkaHudba:
Petr MandelHrají:
Květa Fialová, Svatopluk Beneš, Petr Čepek, Jiří Kodet, Jan Skopeček, Zdeněk Ornest, Milan Riehs, Josef Vinklář, Radan Rusev, Blanka Vikusová, Alena Kreuzmannová, David Prachař, Václav Kotva (více)Obsahy(1)
Krásná, stárnoucí francouzská vévodkyně Sofie, vdova po rakouském šlechtici, žije ve Vídni. V hektické atmosféře konce 19. století cítí velmi přesně blížící se zánik starého aristokratického světa. Indický jasnovidec usměrní svými věštbami její plán. Vévodkyně koupí na vídeňském předměstí Aspern osamělou vilu a s velkou pompou ji hodlá přeměnit na jakýsi tajemný hotel... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (10)
Příběh naprosto o ničem, hru zachraňují monology a dialogy jednotlivých protagonistů. Fialová mezi ně ale nepatří. Zklamáním je bohužel i Čepkova role. (?) ()
Na Hášu hodně hravé, šarmem připomínající o rok starší inscenaci Pan Pickwick. ()
(2x) Velký herecký koncert Květy Fialové. Televizní inscenace Ohňostroj v Aspern podle knižní předlohy Ladislava Fukse Vévodkyně a kuchařka patří k těm opomíjeným filmům, které dokazují výjimečnost této nezapomenutelné herečky. S nadsázkou by se dalo říct (nejen díky lehce rozpoznatelnému Fuksovu rukopisu), že zde paní Květa předvádí tak trochu "spalovače mrtvol" v ženské osobě. Hraběnku, která vládne ve svém hotelu, přijímá hosty, koketuje na téma smrt a sama tajně připravuje odstranění několika osob... Paní Květa hraje roli jakoby psánou přímo na tělou s ohromnou noblesou sobě vlastní a jejímu manželovi, režiséru Pavlu Hášovi, se podařilo vytvořit dokonale temnou, v některých scénách přímo morbidní atmosféru a to bez jediného záběru na skutečnou mrtvolu nebo jakoukoliv krev!!! Jak fascinující... a správně ironicky vtipné. Z řady skvělých herců mi vedle pak utkvěl v paměti Josef Vinklář jako vlastník "technicky pokrokového" muzea smrti. ,,Jak vidíte, u nás je všechno názorné, jako v obrázkovém katalogu, který právě moje firma zavádí... Stačí sebemenší pohyb člověka pokládaného za mrtvého, záklopka se otevře, do rakve bude proudit čersvý vzduch a zvoneček nad rakví přivolá rozruch. Zachrána falešných pohřbů naprosto nepochybná..." :-)) ()
Čím delší, tím nudnější. 1) Na skromné poměry československých televizních studií má snímek slušnou atmosféru, zejména díky hercům. Ta, pravda, už nepůsobí tak exkluzivně jako v době svého vzniku, ale produkt se dá konzumovat docela dobře i dnes, pokud tedy vám nevadí pomalá hrkavost s nepřesnou dobovou lokalizací._____ 2) Notoricky známé pražské lokality totiž zastupují vídeňské, což v době vzniku asi moc nevadilo (kdo tehdy znal Vídeň), ale dnes to působí značně nepatřičně._____ 3) Fuksovu předlohu jsem nečetl a proto nemohu posoudit, jestli působí taky tak nanicovatě jako inscenace sama._____ 4) Když mám navíc příslib vévodkyně Sofie (My nejenže nebudeme šetřit, budeme rozhazovat oběma rukama.), není už nic, co by mi zabránilo objednat si u majitele pohřebního ústavu Josefa Vinkláře rakev, která mě zachrání od falešného pohřbu. ()
Jména a spojení Háša - Fialová mě měla varovat, můj problém. Otrava, nuda , pitomina. ()
Zvláštní a ne moc zajímavé až špatné.. ()
Kodet otvírající bednu s dynamitem se svíčkou v ruce a Květa Fialová se zrzavým chemlonovým přeludem na hlavě. To je asi jediný, co si z toho budu pamatovat. ()
Bohužel po právu zapomenutá dosti unylá inscenace, kde má opravdovou atmosféru a nasazení pouze scéna v pohřebním ústavu. ()
Prastena inscenace s krasnou Kvetou. Smysl teto podivane jsem nejak nedocenil... 2+ ()
Dekadentní stylizace, výteční herci (nejen Květa Fialova, ale i další, např. Svatopluk Beneš hrající každým zášlehem oka) a Hášovo režijní umění vytvářejí z inscenace lahůdku, která nezůstala nic dlužna Fuksově předloze.(90%). ()