Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Tajemná vražda na pokyn tajných služeb vede k otevření dvacet let starého případu. Ve vysílání západoněmecké tajné služby se objeví šifrovaná zpráva, která znamená usmrcení jisté osoby na českém území. Československá kontrašpionážní služba poselství zachytí a prověří neobvyklá úmrtí, k nimž dojde v následujících hodinách. Jednou z nich je autonehoda jednoho automechanika a jeho dívky. Jejich vůz měl totiž zjevně poškozené brzdy. Auto však patří cizímu státnímu příslušníkovi jménem Mertens, automechanik si je pouze bez dovolení půjčil. Mertens je nicméně vzápětí nalezen mrtvý. Ve svém pokoji v brněnském hotelu jej zabil elektrický proud z holicího strojku. I ten byl úmyslně poškozený. Vyšetřovatelé se tedy vydávají po stopách osob, které se s Mertensem stýkaly. A postupně odhalují souvislosti s dvacet let starým případem, který zůstal nevyřešený… (Česká televize)

(více)

Recenze (35)

troufalka 

všechny recenze uživatele

Podobně laděný film jako Muž na útěku. Zvolený způsob vyprávění není dnes divácky přlliš zajímavý, špinnážní filmy natočené před rokem 1990 jsou přijímány skepticky, ale musím říct, že napodruhé mě film začal bavit. Hotový adrenalin jsem zažila při pátrání natáčecích míst. Jako patriotku mě zaujala honička nočním Brnem a záběry důvěrně známých míst z doby, kdy jsem tu ještě nežila, nicméně mi to oživilo vzpomínky z ranného dětství. Výzdoba ulic se příliš nezměnila. ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Špionážní drama na pomezí mystifikačního dokumentu a filmové pocty československé kontrarozvědce. Formální stylizace je povedená, a prvních dvacet minut se dá mluvit i o napětí a atmosféře. Nevadí minimalistické herecké výkony, ani nezúčastněná odtažitost. Bohužel se celý snímek postupně režisérovi rozpadl pod rukama. Překombinovaná zápletka a kadence dalších a dalších laboratorních testů, výslechů a pátrání mě nakonec začala nudit, a v ději jsem se téměř ztratil. Citelně by prospěla nějaká zapamatovatelná scéna, zvrat, nebo třeba výraznější postavy, než anonymní vyšetřovatelé. ()

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Už to tu psali jiní. Nebýt to o západních agentech narušitelích a skvělé práci STB a VB, mohlo to být jako špionážní film koukatelné. Udivilo mne, že dnes tak moderní roztřesená kamera se užívala už i v roce 1965... Naši v tom roce měli etchniku naprosto dokonalou! Všechny vysílačky šlapaly jak měli a když jel podezřelí někam, na mapě města se dokonce rozsvěcely žárovičky kudy jede! Úsměvného tam bylo více, ale přesto jsem si film celkem užil. Díval jsem se spíše po všech těch zajímavých stavbách a dobovém vybavení ve stylu Brusel. Domy, kanceláře, sedačky, stoly... Velmi zajímavé. A tak dám za dvě tajné bedny, snad je najdou. * * ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Fakta skládají jen povrch činů, jejich smysl nám někdy uniká…“ Smysl tohoto špionážního filmu o západních agentech a dvou kolaborantech za 2. světové války je nabíledni. Ukázat všem, jak úžasně pracuje československá kontrarozvědka/StB. Přes tento propagandistický charakter na tomto filmu něco je. Především zaujme neotřele moderní/roztřesená kamera Stanislava Miloty. Zajímavý je ale i onen celkový dokumentaristický styl vyprávění (viz použití anonymního voice-overu, který komentuje průběh vyšetřování). A nelze nezmínit ani hudbu s typickými znaky ala Zdeněk Liška (viz zejména použití varhan). Pokud jde o samotný příběh, má sice logickou ideologickou pointu v podobě napojení mužů s temnou minulostí na zápaďácké tajné služby, líbil se mi však motiv s kopií sochy Anděla blažené smrti od Matyáše Brauna, který vytváří vcelku tajemnou atmosféru. ()

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Československé krimi, natočené v osobitém netradičním stylu, pojednávající téměř dokumentaristicky o konkrétní trestné činnosti, související s ukrytým nacistickým pokladem. Snímek se vyznačuje totální neosobní anonymitou vyšetřovatelů, děj samotný je složen z mnoha sérií sledů fotografií či krátkých záběrů a hlavně, celá kriminalistická činnost je komentována tendenčně velmi uvědomělým vypravěčem. Herecké výkony ve snímku nelze hodnotit, neboť v podstatě neexistují, z účinkujících herců jsem rozpoznal pouze mladého J. Větrovce (když nepočítám jugoslávského herce R. Markoviče v roli tajného). Z těchto důvodů příběh, kriminalisticky zajímavý, ač zbytečně složitý, je naprosto odcizený a nemá velkou pravděpodobnost, že diváka zatáhne do děje, navíc jsem neustále měl dojem, že krimi je podáváno navzdory datu svého vzniku příliš normalizačně a ideologicky podbízivě. Film s mnohoznačným ušlechtilým názvem pro mě skrývá zklamání, experimantálně natočené krimi proběhlo kolem mne bez většího povšimnutí, charakteristická Liškova hudba nedokázala vytáhnout snímek ani do průměru. ()

Galerie (2)

Zajímavosti (2)

  • Natáčelo se v Brně. Při noční honičce v ulicích jsou zmiňované skutečné ulice dle tehdejšího pojmenování, jen Malinovského náměstí je změněno na Malinovskou ulici. Karlovice jsou smyšlené a žádné takové město poblíž Brna neleží. Gotický kostelík. u kterého se nacházel hřbitov na fotografii, leží v obci Přední Výtoň u lipenské přehrady. Záběry z vězení jsou pořízeny v plzeňské věznici Bory. (troufalka)
  • Záběry z centrály kontrarozvědky jsou pořizovány v Praze, ve funcionalistické a dnes památkově chráněné budově Elektrických podniků v Holešovicích . (nocturne)

Reklama

Reklama