Režie:
Nicolas RoegKamera:
Anthony B. RichmondHudba:
Pino DonaggioHrají:
Julie Christie, Donald Sutherland, Hilary Mason, Massimo Serato, Renato Scarpa, Leopoldo Trieste, Clelia Matania, Giorgio Trestini, Bruno CattaneoObsahy(1)
Vizuálně bohatá adaptace zlověstného příběhu Daphne du Maurier o zlé předtuše. Režisér Roeg využívá expresivního potenciálu italských Benátek a jeho jedinečný střih, fragmentarizující časoprostorové kontinuum, vytváří neopakovatelně zlověstný pocit. Na začátku tohoto mistrovského psychologického hororu potká šťastné manželství Laury a Johna (Julie Christie a Donald Sutherland) noční můra všech rodičů, tragické úmrtí dcerky. Johna, který tragédii instinktivně vycítil, pronásledují výčitky, že jí nedokázal zabránit. Manželé odjíždějí do Benátek, kde potkají sesterskou dvojici starších, výstředních Angličanek. Jedna z nich, slepá jasnovidka, tvrdí, že vidí jejich dcerku... Film se proslavil i odvážnou erotickou scénou mezi Laurou a Johnem. Legenda praví, že návštěvníci pracovních projekcí projevovali velký zájem o záběry právě z této scény. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (133)
Ďalší film Nicolasa Roega vystavaní na atmosfére (Muž, ktorý spadol na zem), čo je zároveň jeho najsilnejšou stránkou i jeho najväčším problémom. Kto nie je schopný vydýchať filmy postavené na budovaní atmosféry (napr. väčšina Wendersových filmov alebo niektoré kúsky Wernera Herzoga) toho ťažko tento film osloví. Na mňa však docela zapôsobil, na čom má veľký podiel dokonalé využitie Benátok, ktoré sú pod Roegovým vedením stelesnením tajomnosti a mystična. Skvelí sú aj hlavní predstavitelia Donald Sutherland a Julie Christie, ktorí veľmi presvedčivo (určite má natom podiel aj úžasne nakrútená na danú dobu docela odvážna erotická scéna s pôsobivými prestrihmi) stvárnili manželský pár. No a nedá mi nespomenúť finále, ktoré je akoby z iného filmu, ale prekvapivo nepôsobí rušivo, ale dodáva psychologickému špektáklu pôsobivú bodku. ()
Že bych byl vyloženě nespokojený, tvrdit nemůžu. Snímek nabízí solidní herectví a scény doslova nabité napětím a očekáváním skrytých hrozeb. Jenže výše uvedené platí jen o jednotlivých scénách. Ty v sobě dokáží koncentrovat pozoruhodnou atmosféru, jenže o filmu jako celku už to neplatí. Je tak nějak roztěkaný a nedotažený. Jako by režisérovi i kameramanovi scházel kousek filmového citu. Celý čas vlastně film vzbuzuje dojem velkých očekávání, která neumí nebo nechce uspokojit. Nejzajímavější je bloudění kamery po křivolakých benátských uličkách, podloubích a chodbách, ale po dějové stránce a z hlediska pointy je to neuspokojivé. Celkový dojem: 55 %. ()
Britský pár odjíždí po nešťastném utonutí své dcery za prací do Benátek, kde se pokouší na tragickou událost zapomenout. Řada záhadných událostí však manželům smrt jejich dítěte neustále připomíná. Hypnotická duchařina bez duchů s bravurně vystavěným kaleidoskopem roztříštěných vizí a znepokojivých náznaků eskalující hrozby v temných zákoutích benátských uliček. Film je stejně jako Benátky labyrintem se slepými uličkami, v němž neexistuje přímá cesta k odpovědím. Je to horor o zármutku a nevyzpytatelné ruce osudu, která postupně vede hlavního hrdinu ke katastrofě. Abyste mistrovské dílo Nicolase Roega pořádně docenili, budete ho muset vidět přinejmenším ještě jednou. ()
[5/10] (Casey, Eldorado) (Technicolor /// Produkce: Peter Katz, Frederick Muller, Anthony B. Unger /// Scénář: Allan Scott, Chris Bryant podle povídky Daphne du Maurier /// Kamera: Anthony B. Richmond /// Hudba: Pino Donaggio (as Pino Donnagio)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
Už nevím kde, ale natrefil jsem na tenhle film ve spojení s atmosférickým okultním hororem. A s lítostí musím konstatovat, že jsem tam nenašel ani jedno z toho. Povětšinu času se jedná o takovou zívárnu, kterou jsem měl docela problém dokoukat. Prostředí Benátek by mohlo nabídnout pěknou výpravu, ale je zcela nevyužité. Psychologického mi na tom nic moc nepřišlo, protože se příběh nijakým zvláštním způsobem nevyvíjí a neposkytuje hlubší zážitek nad kterým je potřeba dumat. Máme tu jen jakési trauma z minulosti a děsivou předtuchu, které nejsou výrazně rozvinuty nebo rozebrány. Vše jen tak plyne nepokládajíc otázky v průběhu dění. Nuda na entou včetně oné pověstné milostné scény. ()
Galerie (92)
Photo © British Lion Film Corporation
Zajímavosti (18)
- V USA a Británii byl film přístupný pouze pro dospělé. (Duoscop)
- V době vzniku filmu spolu Sutherland a Christie skutečně žili, díky čemuž je jejich slavná sexuální scéna natolik realistická. (Chrustyn)
- V Itálii vyšel film pod názvem A Venezia... un dicembre rosso shocking (Benátky... šokující rudý prosinec). (Chatterer)
Reklama