Reklama

Reklama

Teď se nedívej

  • Velká Británie Don't Look Now (více)
TV spot
Mysteriózní / Thriller / Horor / Psychologický
Velká Británie / Itálie, 1973, 110 min

Obsahy(1)

Vizuálně bohatá adaptace zlověstného příběhu Daphne du Maurier o zlé předtuše. Režisér Roeg využívá expresivního potenciálu italských Benátek a jeho jedinečný střih, fragmentarizující časoprostorové kontinuum, vytváří neopakovatelně zlověstný pocit. Na začátku tohoto mistrovského psychologického hororu potká šťastné manželství Laury a Johna (Julie Christie a Donald Sutherland) noční můra všech rodičů, tragické úmrtí dcerky. Johna, který tragédii instinktivně vycítil, pronásledují výčitky, že jí nedokázal zabránit. Manželé odjíždějí do Benátek, kde potkají sesterskou dvojici starších, výstředních Angličanek. Jedna z nich, slepá jasnovidka, tvrdí, že vidí jejich dcerku... Film se proslavil i odvážnou erotickou scénou mezi Laurou a Johnem. Legenda praví, že návštěvníci pracovních projekcí projevovali velký zájem o záběry právě z této scény. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (133)

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Literární předlohu uznávané autorky Daphne Du Maurier jsem nikdy nečetl, stejně jako tomu je v případě jejího dalšího díla Ptáci. Nicméně na filmové zpracování jsem byl hodně zvědavý, když kvůli ničemu jinému, tak kvůli té tolik vyhlašované erotické scéně, která srazila tehdejší cenzuru i spoustu diváků doslova na kolena. To však samozřejmě nebyl jediný důvod, protože filmy s mysteriózním příběhem mám docela rád a jak je o mě známo, stejně jako to, že mám starší kousky raději než ty novodobé. V tomto případě jsem však dost na vážkách a během sledování se ve mně mísila spousta různorodých pocitů. Osobně totiž Don't Look Now nepovažuji zas až za takovou pecku, jak mnozí na internetu rádi označují. To samé platí i s označením horor, o kterém se dá taky dost spekulovat. Mysteriózní drama/thriller je v tomto případě mnohem trefnější. Po psychologické stránce tomu nemám moc co vytknout, protože se zde skutečně dobře podařilo ztvárnit onu nešťastnou událost, která poznamenala obě hlavní postavy a diváci lépe pochopí, proč jsou v takovém rozpoložení, v jakém se nacházejí po celou dobu trvání samotného příběhu. Jenže právě ona délka je jedním ze záporů, které mé senzory zaznamenali. Celková stopáž totiž měla být rozhodně o něco kratší. Dá se zde narazit na několik zbytečných a poněkud slabších pasáží, bez kterých bych se klidně obešel. Ty navíc uškodily i vytvořené atmosféře, která když už začala gradovat, tak zase přišel útlum a tak pořád dokola (viz nehoda v kostele a následné tlachání o ničem). Závěr byl samozřejmě rovněž docela povedený, jenže ono odhalení v kanalizaci a následný osud hlavního hrdiny, měl být natočený rozhodně mnohem lépe. Nešlo si nevšimnout opravdu slabých triků nejen co se říznutí, ale i stříkající krve týče. Tady jsem zaznamenal další menší zklamání. Co se hereckých výkonů týče, tak jak Donald Sutherland tak i Julie Christie odvedli opravdu dobrou práci, kterou okořenili jejich tolik opěvovanou erotickou scénou. Ta byla rozhodně zajímavá a na tehdejší dobu i odvážná, stejně jako práce režiséra a střihu, kteří jí museli kvůli cenzuře proložit scénami příprav na společenskou akci, aby se z toho ti ocasi neposrali a oni jí nemuseli vystřihnout úplně. No a v neposlední řadě bych chtěl pochválit i hudební doprovod, který byl rovněž lahodným balzámem pro mé sluchové ústrojí. 60% ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelně soustředěně zrežírovaný psychologický rozklad, který není zdaleka tak dějově prázdný, jak se může zdát - Roeg odvádí bezvadnou práci v simultánním odvíjení dvou odlišných akcí, které se často dějí v rámci jediné, prostorově svázané scény, přičemž dekonstrukce přichází právě ve chvíli, kdy se od sebe akce výrazněji odchylují (tak jako děvčátko od rodičů v první sekvenci). Ne vždy mě bavilo příběh postav sledovat, ale ono to ve finále není o postavách, jako spíše o samotném prostředí a jeho roli v komplikovaném soužití dvou vnitřně rozložených manželů, které zahráli Christie a hlavně Sutherland báječně. Trochu do sebe zahleděný a místy neuchopitelný, ale přesto zdařilý a důležitý zástupce evropského modernistického hororu. Nikdy jsem si neuvědomil, jak jsou Benátky creepy. 75% ()

Reklama

corpsy 

všechny recenze uživatele

Skvelý psychologický horor, plný symboliky a náznakov, začína strhujúcou, dokonalo zrežírovanou a veľmi citovou scénou rodinného nešťastia. Je to snímok komorne, ale pútavo vyrozprávaný s mimoriadnym pohľadom na detail, ale zamrzí, že sa vo filme už neobjaví žiadna scéna, intenzitou a emóciami podobná tej úvodnej. ()

Ghoulman 

všechny recenze uživatele

Mysteriózní filmy jsou často založeny na nejistotě, na tom, co je a není možné. Je to, co divák vidí skutečně tak, jak se na první pohled zdá? To je základní otázka a úspěch mysteriózních filmů často tkví v právě v tom, jak moc dokáží recipienta znejistit a napálit. Ostatně lidé se navzájem klamou rádi (a ještě raději pak klamou sebe sama). Není proto divu, že kvalitní mysteriózní podívaná nezřídka kdy zasáhne velké množství diváků a má naděláno na to, stát se kultem (viz Lynchova či Shyamalanova tvorba). Zatímco lacinější autoři využívají pouze šokující odhalení na konci filmu, ti lepší se snaží divákovu nejistotu budovat systematicky a v průběhu celého děje. Ti vůbec nejlepší pak kombinují oba způsoby (vhodným příkladem je Šestý smysl – po celou dobu je do příběhu rozeseta druhá, skrytá rovina, která je spuštěna až konečným rozuzlením – díky tomu Šestý smysl už v opakovaném projekci nikdy není stejným filmem, jako byl poprvé). Hrozně zajímavé na Roegově přístupu je, že zatímco většina autorů mysteriózních děl znejisťuje diváka pomocí způsobu vyprávění (například mu zatajuje některé skutečnosti nebo odvrací jeho pozornost pryč od důležitých věcí směrem k margináliím), Roeg zvyšuje diváckou nejistotu primárně pomocí stylistických prvků a to skrze budování prostorou pomocí střihu. U většiny filmů funguje střih jako prostředek pro větší srozumitelnost prostoru, v němž se děj odehrává. Existuje například pravidlo osy, díky němuž divák neustále ví, kde se která postava nachází. Často se při změně lokací využívá tzv. ustavující záběr, větší celek, který nás nejprve seznámí s celkovým prostorem, v němž se později budou postavy pohybovat – až poté filmaři přecházejí k detailům. U Teď se nedívej je naopak děláno vše proto, aby byl divák zmaten a nevěděl, kde kdo pořádně je. Dobrý příklad je hned úvodní sekvence. Máme v ní nejdříve záběry na hrající si holčičku v přírodě. Po nějaké době se přidává záběr na bavící se manžele. Tyto dvě linie akce se poté střídají. Divák nemá absolutně žádnou představu, jak spolu tyto dvě lokace prostorově souvisí, jaký mají vzájemný vztah. Dlouho dobu to vypadá, že absolutně žádný. Působí to, jakoby se oba děje odehrávali na zcela jiných místech, že si dívenka hraje daleko od civilizace, zatímco manželé se baví v interiéru, možná v městském domě. Jenže pak manželé začnou zmiňovat dceru, která šla k vodě a manžel následně dostává předtuchu a vybíhá ven. Najednou si uvědomíme, že dva děje se neodehrávali na vzdálených místech, ale že dívenka si hrála jen pár stovek metrů za domem, v němž probíhal rozhovor manželů. To je velmi překvapivé, nebo nám k tomu nejsou poskytnuta žádná zřetelnější vodítka. Takových znejisťujících pasáží je ve filmu nespočet. Člověk vlastně nikdy neví, zda jsou od sebe dvě postavy vzdálené kilometr nebo pouhých několik desítek metrů, neboť drtivou většinu času spolu nejsou zabírány v jednom celku. Navíc se zde vychytrale používá záběrování z různých úhlů, které se často zmatečně střídají. To vše zintenzivňují i labyrinty úzkých benátských uliček a kanálů, jež se plazí jako bludiště a hradby mezi dvěma manžely. Je v tom cosi zlověstného a vzbuzuje to silný pocit izolace, který je narušen jen zřídkakdy. Psychologická odcizenost manželů a nemožnost se po smrti dcerky navzájem nalézt (někdy i doslovně), je přerušena například slavnou erotickou scénou, která je v intimitě znovu spojuje a to na překvapivě dlouhou dobu. ODBOČKA/VYHÝBKA: Tato působivá pasáž, dost kontroverzní na dobu vzniku snímku, však podle mého názoru příliš dobře nefunguje. Ne, že by protagonisté byli nějak extrémně nepřitažlivé osoby. Rušivá je spíše rozjásaná znělka, která erotickou pasáž podbarvuje a která zní jako takové ty šíleně kýčovité výtahové melodie z obchoďáku. Je to prostě celé příliš roztomilé a pohodičkové. Pokud mám parafrázovat Woodyho Allena, sex bez sprostoty není moc vzrušující. Jestliže bych si měl vybrat mezi dvěma druhy erotického napětí, jsem spíše zastáncem pokroucené přitažlivosti mezi ostříleným poldou a domnělou sériovou vražedkyní se sekáčkem na led ukrytým pod polštářem, než roztomilou postelovou scénou připomínající romantické komedie – protože v druhém případě zoufale chybí riziko, napětí a tím pádem i vzrušení. Stejně tak jako lásce nesvědčí ani erotice příliš velká uvolněnost, ta totiž často vyúsťuje v banalitu až směšnost. Kdybych stál znovu před volbou mezi dvěma pojetími lásky, je mne vždy milejší vztah Romea Julie s jeho vzlyky, pláčem, blažeností a třeštěním, jež končí vražděním, pseudo-sebevražděním a skutečným sebevražděním, než pojetí romantiky v 500 dní se Summer, kde vám tvůrci v podstatě bez obalu oznámí, že až ztratíte holku, nic se neděje, protože za dalším rohem čeká další obdobně hezká ženská, která předchozí „lásku“ dokonale nahradí. NÁVRAT K HLAVNÍ MYŠLENCE: Teď se nedívej tedy využívá pro znejistění diváka například střih a to v prostorovém uspořádání filmu. Ale i čas je v příběhu značně pokroucený. Některé výjevy se stále vracejí a zasahují opakovaně do děje („červená karkulka“) a jiné zase děj předznamenávají („pohřební plavba“). Nakonec je zda také v závěru filmu zajímavé uzavření kruhu, pomocí (spoiler!) nahrazení malé holčičky ohavnou stařenou. To může jednak znamenat skutečné ukončení vyměřeného koloběhu života, ale také to může být odkaz k tomu, že hlavní hrdina se nemůže tak dlouho smířit s minulostí, až se i z jeho nejdražších, které ztratil, stanou pro jeho duši zrůdy a strašidla, která ho nakonec umučí. () (méně) (více)

honajz 

všechny recenze uživatele

Film disponuje skvělou atmosférou, kamerou, výpravou a hrou s náznaky něčeho tajuplného nad námi, co nějak ovlivňuje naše životy. Dokonce dojde i na vědmu. Ale všechny ty řeky, kanály, sochy, monumentální paláce a chrámy, červená barva, znamení, zapadlé uličky nakonec nedají dohromady ústrojný děj a konec je zklamáním, kdy si člověk - nebo aspoň já - řekne, a to bylo všechno? Z dnešního pohledu bych to mohl přirovnat k seriálu Lost - hromada tajemných náznaků a znamení, a nakonec se z toho vyklube taková obyčejná historka. Ale jak říkám, tou atmosférou je to podmanivé. ()

Galerie (92)

Zajímavosti (18)

  • The Times zařadil film na 18. místo ankety 100 Greatest Films. (Chatterer)

Související novinky

Edgar Wright chystá psychologický horor

Edgar Wright chystá psychologický horor

24.01.2019

Britský režisér Edgar Wright (Baby Driver, Jednotka příliš rychlého nasazení) čerstvě prozradil detaily o svém příštím filmu. Tím by měl být psychologický thriller/horor odehrávající se v Londýně,… (více)

Teď se nedívej!

Teď se nedívej!

30.06.2005

Paramount Pictures chystají remake úspěšného snímku režiséra Nicolase Roega z roku 1973, TEĎ SE NEDÍVEJ. V něm si Donald Sutherland a Julie Christie zahráli partnerskou dvojici, která se vydá do… (více)

Reklama

Reklama