Režie:
Nicolas RoegKamera:
Anthony B. RichmondHudba:
Pino DonaggioHrají:
Julie Christie, Donald Sutherland, Hilary Mason, Massimo Serato, Renato Scarpa, Leopoldo Trieste, Clelia Matania, Giorgio Trestini, Bruno CattaneoObsahy(1)
Vizuálně bohatá adaptace zlověstného příběhu Daphne du Maurier o zlé předtuše. Režisér Roeg využívá expresivního potenciálu italských Benátek a jeho jedinečný střih, fragmentarizující časoprostorové kontinuum, vytváří neopakovatelně zlověstný pocit. Na začátku tohoto mistrovského psychologického hororu potká šťastné manželství Laury a Johna (Julie Christie a Donald Sutherland) noční můra všech rodičů, tragické úmrtí dcerky. Johna, který tragédii instinktivně vycítil, pronásledují výčitky, že jí nedokázal zabránit. Manželé odjíždějí do Benátek, kde potkají sesterskou dvojici starších, výstředních Angličanek. Jedna z nich, slepá jasnovidka, tvrdí, že vidí jejich dcerku... Film se proslavil i odvážnou erotickou scénou mezi Laurou a Johnem. Legenda praví, že návštěvníci pracovních projekcí projevovali velký zájem o záběry právě z této scény. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (133)
Velmi sugestivní snímek na hranici hororu a mysteriózního thrilleru. Geniální po audiovizuální stránce - takřka v každé scéně se vyskytuje červená barva, což po chvíli navozuje tu správnou atmosféru zlověstnosti a obav z neznámého. Již takto rozjitřenou mysl diváka pak drásá naprosto nesnesitelný zvuk, děsivý a hlasitý. Kouzlo starých Benátek pak také dělá své. Čili výjimečný zážitek na velkém plátně. ()
Donald Sutherland na vrchole svojich hereckých síl sa upísal trileru, ktorý brutálne prepadol. Zovretá atmosféra Benátok najväčšie plus filmu spolu so Sutherlandovým sústredeným výkonom. Na Exorcistu a Polanského horory to ale bohužial myšlienkovo nemá. Pred týmto filmom som bohužiaľ videl Antichrista, ktorý vychádza z podobnej premisi a dostal sa v mojej topke poriadne vysoko, takže Dont look now musím ohodnotiť iba priemerne. VIDENÉ ZNOVA: Sledovanie umiestnenia červenej farby v záberoch bolo natoľko zábavné a zmysluplné, že musím zvýšiť hodnotenie. Manželský pár prenasleduje v myšlienkach smrť ich dieťaťa a benátsky vrah je symbolom ich utrpenia. Nadprirodzený prvok filmu je rovnako účinným prostriedkom k precíteniu filmu. ()
Ústřední dvojicí snímku jsou manželé John a Laura, kteří hned na začátku filmu za tragických okolností přicházejí o dcerku. John jakousi svou předtuchou vytušil, že se něco stane a v postupném odkrývání příběhu zjišťujeme, že John má i jinou předtuchu, která je pro něj zásadní v podobě červeného trpaslíka. Ta poslední třetina filmu mě však přišla strašně zmatená a taky trochu nepochopitelné chování některých postav jsem nepobral. I když závěrečná scéna vše vysvětluje a je velmi silná, tak v tomhle žánru jsou určitě i kvalitnější snímky. Manželé v podání Donalda Sutherlanda a Julie Christie (krása sama) ladí přímo chemicky, neboť v době natáčení filmu byli skuteční partneři a proto i ta jejich postelová akce je tak mocně eroticky přirozená. Ještě bych po technické stránce zmínil scénu, když John restauruje v kostele ve výšce asi deseti metrů mozaikové okno a stane se nehoda. Mazec natočeno, ani jsem nedýchal. Hudba taky kolikrát pekelně graduje a pro Pina Donaggia to byla jeho první skladatelská práce pro film. Don´t look now je určitě kvalitní filmařina plná zvláštních střihů, ale nezapůsobila na mě tak, jak bych si představoval. Každopádně ale mohu doporučit. ()
Po slušnej, existenciálnej, ale najmä výborne natočenej úvodnej scény v snahe zachrániť malú dcérku v močariskovej, špinavej a chladnej vode, bol skvelým prológovým impulzom a predznamenanie duševnej bezvýchodiskovosti. Systematicky sa filmové dejisko sústreďovalo do psychologickej oblasti plnej dojmov, prchkosti, súcitu či paranoií (s pomocou vizuálne výstavnej európskej architektúry a prázdnymi zašpinenými ulicami)... Približne 25 minút do konca na nás vytiahne začínajúci režisér mozaikovú hru s nie vždy vysvetlenými reálnymi schémami, s divokou kamerou, kde zábery na hlavných protagonistov sú explicitne pútavé, kde predtuchy a zlé predstavy sa zakladajú na viac ako polopravdivých tvrdeniach a kde samotný koniec jasne charakterizuje myšlienkový nepokoj a zbláznenie. Navyše herectvo Julie Christie je ešte ostrejšie než Sutherlandov boj či hroziaci pohľad na slepú babku. ()
Neuvěřitelně soustředěně zrežírovaný psychologický rozklad, který není zdaleka tak dějově prázdný, jak se může zdát - Roeg odvádí bezvadnou práci v simultánním odvíjení dvou odlišných akcí, které se často dějí v rámci jediné, prostorově svázané scény, přičemž dekonstrukce přichází právě ve chvíli, kdy se od sebe akce výrazněji odchylují (tak jako děvčátko od rodičů v první sekvenci). Ne vždy mě bavilo příběh postav sledovat, ale ono to ve finále není o postavách, jako spíše o samotném prostředí a jeho roli v komplikovaném soužití dvou vnitřně rozložených manželů, které zahráli Christie a hlavně Sutherland báječně. Trochu do sebe zahleděný a místy neuchopitelný, ale přesto zdařilý a důležitý zástupce evropského modernistického hororu. Nikdy jsem si neuvědomil, jak jsou Benátky creepy. 75% ()
Galerie (92)
Zajímavosti (18)
- V Itálii vyšel film pod názvem A Venezia... un dicembre rosso shocking (Benátky... šokující rudý prosinec). (Chatterer)
- Slavné sexuální scény mezi Donaldem Sutherlandem a Julií Christie napadly na poslední chvíli při natáčení režiséra. (Chatterer)
- V době vzniku filmu spolu Sutherland a Christie skutečně žili, díky čemuž je jejich slavná sexuální scéna natolik realistická. (Chrustyn)
Reklama