Režie:
Nicolas RoegKamera:
Anthony B. RichmondHudba:
Pino DonaggioHrají:
Julie Christie, Donald Sutherland, Hilary Mason, Massimo Serato, Renato Scarpa, Leopoldo Trieste, Clelia Matania, Giorgio Trestini, Bruno CattaneoObsahy(1)
Vizuálně bohatá adaptace zlověstného příběhu Daphne du Maurier o zlé předtuše. Režisér Roeg využívá expresivního potenciálu italských Benátek a jeho jedinečný střih, fragmentarizující časoprostorové kontinuum, vytváří neopakovatelně zlověstný pocit. Na začátku tohoto mistrovského psychologického hororu potká šťastné manželství Laury a Johna (Julie Christie a Donald Sutherland) noční můra všech rodičů, tragické úmrtí dcerky. Johna, který tragédii instinktivně vycítil, pronásledují výčitky, že jí nedokázal zabránit. Manželé odjíždějí do Benátek, kde potkají sesterskou dvojici starších, výstředních Angličanek. Jedna z nich, slepá jasnovidka, tvrdí, že vidí jejich dcerku... Film se proslavil i odvážnou erotickou scénou mezi Laurou a Johnem. Legenda praví, že návštěvníci pracovních projekcí projevovali velký zájem o záběry právě z této scény. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (133)
Předlohu, zvolna navozující znepokojivou atmosféru, jsem četl a líbila se mi, i když nebyla nic extra. Filmová adaptace zvolnila tempo natolik, že než o horor jde o pár hororových okamžiků utopených v moři artové nudy, hrající si se střihem a červenou barvou. Silným plusem jsou nehostinně působící Benátky, kde se na každém rohu loupe omítka. ()
Už nevím kde, ale natrefil jsem na tenhle film ve spojení s atmosférickým okultním hororem. A s lítostí musím konstatovat, že jsem tam nenašel ani jedno z toho. Povětšinu času se jedná o takovou zívárnu, kterou jsem měl docela problém dokoukat. Prostředí Benátek by mohlo nabídnout pěknou výpravu, ale je zcela nevyužité. Psychologického mi na tom nic moc nepřišlo, protože se příběh nijakým zvláštním způsobem nevyvíjí a neposkytuje hlubší zážitek nad kterým je potřeba dumat. Máme tu jen jakési trauma z minulosti a děsivou předtuchu, které nejsou výrazně rozvinuty nebo rozebrány. Vše jen tak plyne nepokládajíc otázky v průběhu dění. Nuda na entou včetně oné pověstné milostné scény. ()
Donald Sutherland na vrchole svojich hereckých síl sa upísal trileru, ktorý brutálne prepadol. Zovretá atmosféra Benátok najväčšie plus filmu spolu so Sutherlandovým sústredeným výkonom. Na Exorcistu a Polanského horory to ale bohužial myšlienkovo nemá. Pred týmto filmom som bohužiaľ videl Antichrista, ktorý vychádza z podobnej premisi a dostal sa v mojej topke poriadne vysoko, takže Dont look now musím ohodnotiť iba priemerne. VIDENÉ ZNOVA: Sledovanie umiestnenia červenej farby v záberoch bolo natoľko zábavné a zmysluplné, že musím zvýšiť hodnotenie. Manželský pár prenasleduje v myšlienkach smrť ich dieťaťa a benátsky vrah je symbolom ich utrpenia. Nadprirodzený prvok filmu je rovnako účinným prostriedkom k precíteniu filmu. ()
Mysteriózna, mrazivá laskominka, v ktorej je vynikajúcim spôsobom rozobraná psychológia hlavnej postavy v podaní neskutočne famózneho D. Sutherlanda, videl som s ním už veľa filmov, ale tu bol jednoznačne najlepší. Dejová linka je tu rozdelená do troch časových línií - minulosť (flashbacky), prítomnosť a samozrejme budúcnosť - samotná zlovestná predtucha, ktorá celý čas visí nad hlavným hrdinom ako Damoklov meč. Páčilo sa mi ich účelné prelínanie a obrazová symbolika dôležitých bodov v scenári, kľúčových pre pochopenie celkovej pointy filmu (napr. hneď v úvode hrá hlavnú rolu červená farba - kabátik, fľak na fotke...). Škoda pár zbytočných scén bez ktorých by sa film v pohode obišiel. 80/100 ()
Překvapivě je Don't Look Now velmi kvalitním mysteriózním hororovým thrillerem s výbornou hudbou Pina Donaggioa a velmi přesvědčivými výkony ústřední dvojice Sutherland/Christie. Ačkoli zde čas a děj na žebříčku důležitosti obsazují až jedny z posledních míst, což mi většinou u hororu vadí, bavil jsem se dobře a vůbec jsem se nenudil. Donald Sutherland i Julie Christie hráli skvěle a značná symbolika filmu (důraz na rudou barvu a vůbec plno dalších věcí) se mi líbila. Některé scény jako ta s lešením nebo finální naháněčka jsou velmi silné a napínavé. Příjemné překvapení, které musím doporučit. ()
Galerie (92)
Zajímavosti (18)
- Britský filmový institut zařadil film na osmé místo v anketě Top 100 British Films. (Chatterer)
- Donald Sutherland během natáčení nosil kudrnaté tupé. (Chatterer)
- Slavné sexuální scény mezi Donaldem Sutherlandem a Julií Christie napadly na poslední chvíli při natáčení režiséra. (Chatterer)
Reklama