Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh čtyř mužů, kteří byli v době nacistické okupace zatčeni při náhodné razii v hotelu malého města a odvedeni do školní třídy. Ve strachu, že budou bez milosti postiženi, se snaží připravit na výslech. Strach působí i na jejich charaktery, a tak je nakonec inzultován člověk, který je z nich nejspravedlivější, ale nejměkčí... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (55)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Na malom priestore ukážka toho, ako zhubne môže vplývať moc na psychiku inak spravodlivého jedinca. Človek sa o sebe hold dozvie veci najmä v hraničných situáciách, a to dokonca aj pokiaľ ide "iba" o hru. Na konci ale vysvitne, že všetko mohlo byť aj úplne inak, čo ale na povahových charakteristikách dotyčných nič nemení. Na televízny film určite dostatočné, aj na potenciálnu divadelnú hru, ale dalo sa do tej hodiny, myslím si, "vtesnať" toho ešte viac. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Hry Jiřího Hubača mám rád a rovnako aj herectvo Rudolfa Hrušínského a Vlastimila Brodského. Preto som Podezření zvedavo očakával. Výsledok ma síce nenadchol, ale ani nejako mimoriadne nesklamal. Herci boli perfektní, a to nielen dvaja vyššie uvedení. Problémom bolo, že prvotný dramatický nábeh najprv zabehol do sledovania účinkov stresu na správanie sa malej izolovanej skupinky, aby sa v závere rozplynul do stratena. A práve pre ten vypustený záver nemôžem ísť vyššie než na mierny nadpriemer. Aj keď je to od Hubača a s takými hercami. ()

Reklama

pornogrind 

všechny recenze uživatele

Čtyři muži se po letech vrací znovu do školních lavic. Učit se zde ale nebudou. Nejsou zde totiž dobrovolně. Strach z možného výslechu rozpoutá psychologický nátlak na nejslabší článek(jedince) z nich. Podezření je mrazivým psychologickým dramatem jistou dobu i trezorovou záležitostí ve které o5 exceluje(jak jinak) R. Hrušínský. Neméně povedený herecký výkony předvedli i jeho herečtí kolegové. Tady není o hodnocení pochyb. 5hvězd. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Hra Podezření nejprve vypadá jako trochu násilně napsaná, víc chtění než umění, jen se nějak dostat k pointě. Od začátku vám totiž bude jasné, že v závěru čeká jedna ze dvou možných point a jen jste zvědavi, která. Garantuji vám, že než závěr přijde, tak na jakoukoli pointu zapomenete. Ta úplně finální tečka to podle mě trochu zazdila (bez ní bych uvažoval o pěti hvězdičkách), ale ta se dá snadno odmyslet. (Ale jak píše PollyJean - to nepatřičně působící finále navíc ještě udržuje ve hře tématicky důležité alternativy.) Čtyři smutní hrdinové Matějovského Podezření jsou vlastně v podobné situaci jako postavy jeho o rok starší hry Pasiáns. A dirigentem nedobrovolné společnosti je opět Rudolf Hrušínský. Skutečné reálie života pod vražednou okupační moci ovšem dodávají Podezření patřičné grády - nikoli fantaskní modelová situace, nýbrž nedávno žitá historická realita. Nevzpomínám si, že bych někdy viděl jiný film oehrávající se za nacistické okupace, který by situaci aktuální či hrozící perzekuce pojímal čistě jako situační studii. Ale čím více se zde odhlíží od okupantů, čím více zde tato mocenská zvůle plní jen modelovou funkci, tím lépe slouží také naopak k tomu, aby divák předloženou studii opravdu procítil jako něco, co se ho týká zcela bezprostředně. Specielně český divák. Ostatně ve fázi, kdy děj nejvíce graduje, vtahuje diváka nenápadně do hry, předkládaje mu jistou alternativu výkladu celé situace, aniž by se cokoli výslovně naznačovalo. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Jiří Hubač. To ani není možný, že cokoliv napsal, to byla záruka kvalitní podívané. A taky čtyřka herců Hrušínský, Brodský, Landovský a Husák. A je vystaráno! Peklo! Každý charakter, jednání, pohyby tělem, grimasy obličejů. Nikdo by to už teď nezahrál. A taky by to takhle nikdo obrazově nenasnímal. Juraj Šajmovič byl totiž originální inovátor a tak při sledování této komorní hry máte pocit, jako by jste byli v učebně školy, kde vše probíhá, se čtveřicí zatčených mužů zavřeni také. Jeho kamerové nájezdy a dokumentární styl zážitek totálně umocňuje. Podezření je vrcholná inscenace začínající normalizace a nejlepší dílo režiséra Jana Matějovského. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (2)

  • Přestože inscenace zmizela na dlouhá léta do trezoru, podařilo se ji Jiřímu Hubačovi přepsat do podoby rozhlasové hry a v roce 1978 pod názvem „Situace“ byla odvysílána. (sator)
  • Ač se snímek odehrává v protektorátu, byl záminkou proti scenáristovi Jiřímu Hubačovi a jeho protisocialistickým postojům, byl vyloučen z KSČ a jeho tvůrčí skupina v Československé televizi, které byl šéfem, byla rozprášena a jen stěží si udržel místo řadového dramaturga. (sator)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno