Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh čtyř mužů, kteří byli v době nacistické okupace zatčeni při náhodné razii v hotelu malého města a odvedeni do školní třídy. Ve strachu, že budou bez milosti postiženi, se snaží připravit na výslech. Strach působí i na jejich charaktery, a tak je nakonec inzultován člověk, který je z nich nejspravedlivější, ale nejměkčí... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (55)

mchnk 

všechny recenze uživatele

Fašismus za dveřmi, fašismus v NÁS. Doba a příležitost dělá...s lidmi to nejhorší, co může. Hrůzná doba i myšlení v kontrastu s dětskou nevinností měla mít o 180° jinou hudební dramaturgii. Jan Klusák dle mého pojal vše velmi jemně, v závěru až groteskně. Následkem toho se celá dramatická nevyzpytatelnost dalších minut i osudů poněkud vytratila. ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Velmi pěkně natočené paranoidní drama alá "co by kdyby". Co dokáže strach a izolovanost provést s relativně normálními lidmi. Čtyři chlapi za heydrichiády náhle vojáky vytažení z hotelu a zavření ve škole. Co bude dál? Nervozita, panika. Rudolf Hrušínský v roli rozhodného tvrdého muže si jede ve svém slavné stylu "hajzl-funkcionář", Brodský roztěkaný zmatlík, někde napůl cesty mezi nimi pak Husák(umírněný) a Landovský (agresívní tichánek). Do konce filmu se neví jak to přesně je, takže je pořád na co čekat. 80% ()

Reklama

topi 

všechny recenze uživatele

Jiří Hubač. To ani není možný, že cokoliv napsal, to byla záruka kvalitní podívané. A taky čtyřka herců Hrušínský, Brodský, Landovský a Husák. A je vystaráno! Peklo! Každý charakter, jednání, pohyby tělem, grimasy obličejů. Nikdo by to už teď nezahrál. A taky by to takhle nikdo obrazově nenasnímal. Juraj Šajmovič byl totiž originální inovátor a tak při sledování této komorní hry máte pocit, jako by jste byli v učebně školy, kde vše probíhá, se čtveřicí zatčených mužů zavřeni také. Jeho kamerové nájezdy a dokumentární styl zážitek totálně umocňuje. Podezření je vrcholná inscenace začínající normalizace a nejlepší dílo režiséra Jana Matějovského. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Hra Podezření nejprve vypadá jako trochu násilně napsaná, víc chtění než umění, jen se nějak dostat k pointě. Od začátku vám totiž bude jasné, že v závěru čeká jedna ze dvou možných point a jen jste zvědavi, která. Garantuji vám, že než závěr přijde, tak na jakoukoli pointu zapomenete. Ta úplně finální tečka to podle mě trochu zazdila (bez ní bych uvažoval o pěti hvězdičkách), ale ta se dá snadno odmyslet. (Ale jak píše PollyJean - to nepatřičně působící finále navíc ještě udržuje ve hře tématicky důležité alternativy.) Čtyři smutní hrdinové Matějovského Podezření jsou vlastně v podobné situaci jako postavy jeho o rok starší hry Pasiáns. A dirigentem nedobrovolné společnosti je opět Rudolf Hrušínský. Skutečné reálie života pod vražednou okupační moci ovšem dodávají Podezření patřičné grády - nikoli fantaskní modelová situace, nýbrž nedávno žitá historická realita. Nevzpomínám si, že bych někdy viděl jiný film oehrávající se za nacistické okupace, který by situaci aktuální či hrozící perzekuce pojímal čistě jako situační studii. Ale čím více se zde odhlíží od okupantů, čím více zde tato mocenská zvůle plní jen modelovou funkci, tím lépe slouží také naopak k tomu, aby divák předloženou studii opravdu procítil jako něco, co se ho týká zcela bezprostředně. Specielně český divák. Ostatně ve fázi, kdy děj nejvíce graduje, vtahuje diváka nenápadně do hry, předkládaje mu jistou alternativu výkladu celé situace, aniž by se cokoli výslovně naznačovalo. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Člověk je člověku vlkem a kritické okamžiky tříbí charaktery - to je známá věc. Hubač napsal dokonalou jednohubku pro čtveřici herců a jednu cimru. Mám rád tyhle konverzační dramata, kde stačí pár kulis, solidní herci mající co hrát a přesto jste napjatí jako u kdovíjakého dramatického velkofilmu. Tady si tu čtyřku nedal jen tak ledakdo ! Hrušínský, Brodský, Husák, Lanďák... Pravda Landovský jen přicmrndával ale i tak. Přiznávám, že jsem do poslední chvilky netušil jak se to celé vyvrbí. jedno bylo jasné, že to skončí nějakou absurdní situací. Znalý věci a taktiky gestapa jsem jednu chvilku dokonce myslel, že zadržení mezi sebou mají kolaboranta nebo rovnou agenta gestapa. Hrušínský aní Lanďák se mi od prvopočátku nelíbili... Hlavně Hrušínský. opět jsem se musel poklonit jeho herectví. On umí hrát dokonale a umí být velmi vřelým milým zadumaným člověkem s příjemným hlasem, zároveň však umí zahrát zlou postavu ze které jde strach a jejíž hlas řeže. Brodský svého prosťáčka a hodného člověka podal úžasně. Nu, nebylo třeba agentů, hoši si vystačili sami. Je to takové řekl bych až typicky české. Škoda toho konce, moc mi tam ta honička nesedla. Každopádně tohle byl malý velký film ! 4 čáry křídou na tabuli ! * * * * ()

Galerie (5)

Zajímavosti (2)

  • Přestože inscenace zmizela na dlouhá léta do trezoru, podařilo se ji Jiřímu Hubačovi přepsat do podoby rozhlasové hry a v roce 1978 pod názvem „Situace“ byla odvysílána. (sator)
  • Ač se snímek odehrává v protektorátu, byl záminkou proti scenáristovi Jiřímu Hubačovi a jeho protisocialistickým postojům, byl vyloučen z KSČ a jeho tvůrčí skupina v Československé televizi, které byl šéfem, byla rozprášena a jen stěží si udržel místo řadového dramaturga. (sator)

Reklama

Reklama