Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (434)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Vizionářský sci-fi film Davida Cronenberga, už to samo o sobě je žánrové vymezení. Režisér zaplňuje film svými příznakovými bizarnostmi (střelná zbraň sestavená z koster vodních živočichů a zubní protézy), opět typicky pro jeho tvorbu (viz třeba Crash) hledá nové rozměry erotického pudu (orální sex v oblasti bioportu, sám bioport coby primární sexuální znak...) a erotické se záměrně mísí s (alespoň pro někoho) nechutným či minimálně neobvyklým, Cronenberg stimuluje v podvědomí diváka paranoické podhoubí, ale především poukazuje na arbitrárnost realit a vizionářsky hledá hypotetická nebezpečí plynoucí z vývoje počítačových her a prolínání virtuální a skutečné reality... A možná, že jako všechny filmy Davida Cronenberga, i eXistenZ především symbolicky odráží nejednoznačnost současnosti, zahlceni informacemi stále ještě nevíme, kdo a proč tu jsme... Podobné filmy: Matrix, Třinácté patro, Animatrix, Videodrome ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Od Cronenberga mám rád 3 filmy (Dějiny násilí, Východní přísliby a Mouchu) a přestože ať se snažím sebevíc, nemůžu objevit žádný další výborný film, který bych přidal. eXistenZ není zase tolik objevným filmem jak se tváří. Ano jistý prvek neokoukanosti se nedá upřít, ale opět je v mnoha scénách ten nechutný Cronengerg, kterého zrovna dvakrát nemusím. Herci ničím nevyčnívají. ()

Reklama

choze 

všechny recenze uživatele

Roku 1999 se hned tři filmy - Třinácté patro, Existenz a Matrix - pohroužily do virtuální reality, přičemž pod prostředním byl podepsán Cronenberg a navazoval jím na svůj Videodrom. Noční sbližovačka dvou cizinců na útěku nesázela na akci ani na romantiku, ale na cyberpunkově zamotaný a paranoidní děj opakovaně zpochybňující realitu i virtualitu a kladoucí otázky ohledně našeho fungování v nich. Ten mohl ve své době diváka překvapovat, s odstupem času se ale jeví průhledný, byť záměrem chaotického finále zřejmě bylo, aby se v něm divák ztratil, stejně jako předtím postavy. Film je taky cronenbergovsky tělesný, sexuální a bizarní - technika má biologický design, je tu motiv mutace, infekce, pitvy, kybersex... a nejvíc cool filmová pistole všech dob. Výsledkem je zábavně nápaditý a ujetý sci-fi thriller. ()

sepp 

všechny recenze uživatele

Inu, co na to rict. Namet bezpochyby zajimavy a slibny a ono stridani "realit" je zpracovano ze scenaristickeho hlediska dobre, vcetne uplne finalni sceny, ktera by nemohla byt lepsi. Jude Law vse navic zahral s bravurou sobe vlastni, navic v dobe kdy byl obsazovan pro svuj opravdu velky herecky talent a ne kvuli jeho roztomiloucke tvaricce. Mensi zapor bych ale videl v malem prokresleni postav, i kdyz chapu, ze teziste filmu je nekde jinde. Velmi me potesilo obsazeni nekterych mych oblibenych tvari, zejmena pak genialniho W.Dafoe a i vsechny ty nechutnosti, pro Cronenberga tak typicke, mi nevadily a docela jsem si je uzival ;) A i presto, ze film po prvnim shlednuti vyzniva jaksi plytce a ani nemam chut se na nej kouknout znova, nejaky dojem ve me zanechal a v me hlave si sve misto vydobyl, coz je nepochybne pozitivum. Celkove tak 3,5*. ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Typický Cronenberg s oblíbenými výrazovými prostředky: realita zaměňovaná bez předešlého upozornění za sen, halucinaci, virtuálno, imaginaci........a zase zpět za použití morbidních patvarů zvířat i lidí, čvachtavých zvuků doprovázejích patlání se ve všelijakých blivajzech. Kdo to má rád, užije si, ale můj šálek kávy to není. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (10)

  • Natáčení probíhalo v kanadské provincii Ontario. (Terva)
  • Keď Kiri a jeho asistent opravujú Allegrino hracie zariadenie, Kiri hovorí "Köszönöm, köszönöm, köszönöm," čo je v maďarčine "Ďakujem, ďakujem, ďakujem." (tomashrabek)
  • Přestože Cronenbergova díla nikdy nebyla zárukou finančního úspěchu, nenajdeme v jeho filmografii větší propadák než eXistenZ, který nepokryl zisky z tržeb své patnáctimilionové náklady ani z pětiny. (Zdroj: Letní filmová škola)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama