Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh mistra dramatických point a překvapivě rozuzlených příběhů, Friedricha Dürrenmatta líčí jeden podvečer a večer úspěšného obchodního cestujícího Alfreda Trapse. Náš hrdina se vrací z velmi úspěšné služební cesty, na níž sjednal pro svou firmu výhodné kontrakty. Cestou mu vynechá vůz. Oprava bude trvat do rána. Traps zamíří do hotelu, jediného v malém městečku. Ukáže se však, že hotel je obsazen. Recepční Trapsovi doporučí, že ve vedlejší vile občas její majitel, soudce ve výslužbě Wucht, nechává odmítnuté hosty přespat. Tak se Traps dostane nejen do nádherné starobylé vily, ale i do podivné stařecké společnosti. Bývalý státní návladní Zorn, bývalý advokát Kummer a bývalý kat Pilet spolu s hostitelem Wuchtem jako každý týden pořádají opulentní večeři. A aby si to hodování zpestřili, hrají si na soudní přelíčení. Případy, které obvykle vážně-nevážně probírají, bývají inscenovány čistě hypoteticky. Dnes však mají staříci jedinečnou příležitost - totiž práci s "živým materiálem", tím je Alfredo Traps. Alfredo je celou situací kolem inscenování procesu, od velkolepého popíjení vín a likérů až k neuvěřitelné bohatosti večeře, okouzlen. Rád vstoupí do hry. S nejhlubším přesvědčením, že on je čistý nevinný, že v jeho životě není jediné zakolísání, žádná křivda, kterou by mu mohl někdo vyčíst. Moudrý soudce, obhájce, státní návladní i kat ve výslužbě se jen usmívají - oni vědí své. Jak pokračuje večer, ovínění a proces postupuje, ukazuje se, že Trapsův životní osud dostává povážlivé trhliny. A jeho přesvědčení o čistotě vlastního svědomí je fatální omyl. Hluboko nad ránem, když je vše dopito a snědeno, je Traps odsouzen k trestu smrti. Hra dostala tragický rozměr. I když soudní tribunál ústy starých pánů stále zdůrazňuje, že jde jen a jen o hru, její vyústění je tragické... tohle nikdo nečekal. Mistrná hra Friedricha Dürrenmatta je nejen o svědomí Alfreda Trapse, je především o tom, že zevrubnou inventuru vlastního svědomí by si měl čas od času udělat každý z nás. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (28)

Jezinka.Jezinka 

všechny recenze uživatele

Přidávám se k uživateli flanker.27, ktery mi film doporučil: Právníci celého světa, tohle byste měli vidět. Brilantně zahraná hra na spravedlnost dokonale ukazuje nepostižitelnost nemorálního a možné důsledky neomalenosti, s níž si člověk bere, či se snaží brát, to, co by zlepšilo jeho životní komfort. Poznatek zcela neprávnický - také bych chtěla ochutnat víno svého ročníku. Závěr? Žampiónový krém rozhodně musím zkusit. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Satirická podobenství Friedricha Dürrenmatta (1921 - 1990) o pokrytectví a pokřivené maloměšťácké morálce jsou dnes stejně aktuální jako před šedesáti lety, kdy vznikala. Režisér František Filip, který se ujal adaptace novely známé pod titulem Malér, potvrdil v nejlepším slova smyslu pověst televizního rutinéra. Dal inscenaci adekvátní dramatický tvar, zcela oproštěný od zbytečných a zavádějících filmových ambicí, a spolehl se výhradně na herce. Vybral si představitele, kteří reprezentují vyzrálé tradiční herectví velkých divadelních scén. Do jisté míry rezignoval na typologii postav, předepsanou Dürrenmattem a nechal herce, aby v daných mantinelech naplnili svou představu o postavě. To se týká především čtveřice rozverných staříků (Radovan Lukavský, Luděk Munzar, Radoslav Brzobohatý a Petr Haničinec), kteří si krátí čas pořádáním fiktivních soudních procesů. Zcela typickou dürrenmattovskou postavou je Traps v podání Václava Postráneckého. Na první pohled bezúhonný bodrý chlapík, ve skutečnosti bezohledný, zištný pokrytec, který proplouvá životem s typickou maloměšťáckou rafinovaností. Ovšem i tento "pilíř společnosti" má své limity, které nedokáže překročit. Ve zdánlivě nevinné hře je přinucen zúčtovat sám se sebou a zodpovídat se svému svědomí. Rytmus inscenace udává střídání jednotlivých chodů opulentní večeře, této jakési dramaturgie krásného obžerství, jak ji nazývá jedna z postav. S klesajícím letopočtem na vinětách servírovaných vín se povolují kravaty a odkládají saka. V neformálně bujaré atmosféře velmi zvolna a plíživě dozrává zárodek tragédie, která vrcholí v poněkud překotně inscenované finále. Nicméně Dürrenmattův portrét "zločince z lidu" lze vnímat ve zřetelných a čitelných obrysech. Se současnou podivně pokřivenou realitou koresponduje obsah Dürrenmattovy hry až netušeně aktuálně. Svým dvojím rozsudkem, trest smrti za vraždu a zároveň zproštění obžaloby s ohledem na společnost, v níž se její "produkt" Alfredo Traps dopustil zločinu, přesně vystihuje alarmující rozklad etiky v lidském konání. Zvítězila zvlčilost, honba za úspěchem a za penězi... Herecké výkony tohoto mistrovského kvinteta, doplněného Danou Syslovou v roličce oddané hospodyně, vrací diváckou paměť do období, kdy televize nebyla pro herce jen příležitostí namastit si kapsu. Dlouho nevídaný, ne-li stěží opakovatelný, herecký koncert má strukturu hudebního díla, přísnou rytmizací a dynamickými vlnami připomíná symfonii. Vedle tuctových televizních pohádek a nevkusných seriálů vzniklo tehdy dílo, které má blízko k vzácnému šperku. ()

Reklama

NinonL 

všechny recenze uživatele

Čtyři právníci v penzi, jedna hospodyně a kuchařka a jeden zbloudilý obchodní cestující. Pod příslibem skvělé večeře a zábavy souhlasí obchodník s účastí ve hře na soudní případ. Hostina je to vskutku nebývale bohatá a pije se jen stoletý koňak a staré víno. Jakmile se blíží konec večeře, je všem jasné, že zde dojde k tragédii. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

(2x) ,,Spláchněme celé tohle století... Spláchněme 1. světovou válku! Spláchněme ruskou revoluci! Spláchněme 2. světovou válku! Spláchněme zrušení trestu smrti! Spláchněme všechny zatracené ideje!" Tenhle kousek u mne vyvolává mírně rozporuplné pocity. Samotné dialogy mají v sobě mnohdy originální vtip a pozvolna přicházející myšlenka s reflexí neočekávaných rozměrů nad vlastním svědomím na mne rovněž zapůsobila. Je to zajímavý i zvláštní zážitek vidět několik legendárních mistrů zlaté generace českého herectví (sám jsem hlavně velkým obdivovatelem Luďka Munzara, ale oblibuju rovněž Radovana Lukavského) v tomhle pozdním věku před kamerou pohromadě a ještě k tomu v inscenaci žánru pro něj netypického – absurdního dramatu. Tohle mi silně připomínalo styl divadla Sklep, tedy pokud jde o schválné přehrávání a všechno posouvající do roviny hodně bizardní komedie až parodie (včetně zesměšňování takových závažných témat jako je zločinnost, vražda a trest smrti). Ve své podstatě by mi to vůbec nevadilo, kdyby to občas nepřipomínalo trapné řádění opilců – fakt jsem nepochopil, proč při svém slovu během onoho fiktivního soudního přelíčení museli skoro všichni vstávat na pohovku a pak z ní zoufale padat na zem. Jakoby František Filip nechal herecké klasiky improvizovat bez většího režijního uchopení, což ve výsledku to budí spíše dojem nevyrovnanosti. Zatímco na Václavu Postráneckém je vidět, jak si tenhle styl naplno užívá, tak třeba sledovat a poslouchat jakési "opilecké" přehrávání ze strany Brzobohatého bylo ke konci už příliš na hraně mých diváckých schopností. Víc než polovina téměř dvouhodinové inscenace je umlaskanou a uchlastanou žranicí, i když v jistých momentech (a také skrze každou další láhev vína s nižším a nižším ročníkem) cítit jisté dramatické stupňování, které s přesunutím z jídelny do obýváku přichází. Ale jak pan Lukavský těsně před koncem říká, tak je to ,,parodie na něco, co neexistuje a čemu svět pořád věří" a v tomto pojímání funguje inscenace poměrně obstojně. Já osobně cítím s odstupem hodin, jak mne Ortel přes výhrady dost zasáhl a zanechal osobitou stopu, takže jako originálnímu kousku musím tu 4. hvězdičku nakonec přidat. Zejména za úžasného Radovana Lukavského! ,,Pojď, Freddy! Budeme si tykat, ty můj báječnej zločinče!" (70%) ()

Přemek 

všechny recenze uživatele

Velmi solidní televizní podívaná s příjemně rozporuplným závěrem. Obzvláště Lukavský a Haničinec jsou skvělí, Brzobohatý bohužel velmi prvoplánově přehrává. Výkon Václava Postráneckého je sice nevyrovnaný, ale v závěru inscenace zcela strhující. - Osobně bych ale raději shlédl starší inscenaci téhož textu, a sice - taktéž televizní - Malér (1965). ()

Galerie (3)

Reklama

Reklama