Režie:
Roger CormanScénář:
Howard BrowneKamera:
Milton R. KrasnerHrají:
Jason Robards, George Segal, Ralph Meeker, Jean Hale, Clint Ritchie, Frank Silvera, Joseph Campanella, David Canary, Bruce Dern, Harold J. Stone, Joe Turkel (více)Obsahy(1)
Válka gangů vrcholí a vládnout podsvětí může jen jeden. Jak došlo k nejkrvavějšímu zúčtování v dějinách mafie? ... Chicago 1929. Vrcholí otevřená válka gangů mezi Alem Caponem (J. Robards) a Georgem Clarencem „Bugsem“ Moranem (R. Meeker) nad kontrolou zisků z hazardu a nelegálního trhu s alkoholem. Capone je po zavraždění svého blízkého přítele rukama Moranovy bandy rozhodnut konečně zúčtovat se svým úhlavním protivníkem dříve, než přijde na řadu on sám. Tímto úkolem pověří Jacka McGurna (C. Ritchie), který přijde s rafinovanou pastí, do níž chce nic netušícího Morana vlákat. Moran však mezitím vede vlastní operaci, odstranit loutkového šéfa mafie Patsyho Lolorda (M. Guarini) poplatného Caponovi. K tomu chce využít svého zabijáka Petera Gusenberga (G. Segal) a Lolordova přítele Joea Aiella (A. D’Arcy), který by jej měl v čele mafie nahradit a připravit Capona o ochranu. Oběma šéfům gangů jde o čas a každá promarněná příležitost může být osudná… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (67)
Výborná gangsterka z doby, kdy byla sláva těchto lidí největší. Konec 20. let minulého století. V Chicagu soupeří dva gangy o nadvladu nad nelegálním obchodem alkoholu. Jedním z nich je Al Capone, druhý je Bugs Morano. Na Valentýna vše vyvrcholí masakrem Moranových mužů. Naprosto nechápu tak nízké hodnocení. Vždyť ten film má v sobě vše, co gangsterka má mít. A co víc. Je tady více akce než u jiných projektů podobného typu. Navíc celý film mě udržoval v té správné atmosféře 20. let - věrohodné prostředí, dobová hudba, chlast, thompsony. Co víc si přát. A Jason Robards v roli Al Capona byl charismatický a dokonale tvárnil tuto postavu. Pro mě je to za plné čtyři hvězdy. ()
Film rozhodně stojí za vidění, to bezesporu. Především proto, že svým specifickým způsobem doplňuje všechny ty legendární a profláknutější gangsterky Scorseseho, Copoly nebo Leoneho. Jedná se o jakousi časovou rekonstrukci všeho, co vedlo k dočasnému přerušení mafiánských bojů. Je ale na posouzení každého z vás, jestli je množství věcných informací snesitelný pro běžný lidský harddisk a jestli je závěrečné vyústění skutečně tak velkým masakrem, jak název a samotný průběh děje napovídají. ()
Masakr na svatého Valentýna je vlastně uměleckou rekonstrukcí vyvrcholení války gangů nad kontrolou nelegálního obchodu s alkoholem v dobách prohibice v Chicagu. Jeho nevýhodou je, že tahle historka je notoricky známá a byla vylíčena na filmovém plátně už vícekrát, navíc tohle atraktivní období amerických dějin je důkladně zpracované a to i hvězdnými režiséry, špičkovými herci s charismatem a producenty, kteří měli opravdu štědrou ruku, takže přes veškerou snahu režisér Corman nemohl u mě na nejvyšší rating dosáhnout. Na druhou stranu, i když se scénárista držel obecně známých faktů, celá ta historka a ty postavy pohybující se nikoliv na hraně, ale už za ní, jsou tak zajímavé, že si divák přijde na své, i když nejde o oskarovou záležitost. Film mě nenadchnul, ale ani nezklamal, je to poctivá gangsterka, které škodí snad jen snaha o co největší faktografičnost, je zkrátka únavné poslouchat, že se ten a ten narodil tolikátého tam či onde a je podruhé rozvedený. Ve snímku se sice neobjevují ty největší filmové hvězdy, ale ani člověk nemá pocit takového toho mdlého kvaziherectví hraných dokumentů posledních let. Celkový dojem: 65 %. ()
Film mapující události, které předcházely jednomu z nejznámějších masakrů v dějinách americké mafie a samozřejmě dojde i na masakr sám. Historicky velmi přesné, ale to je možná paradoxně to, co tomu škodí. Raději bych dal prostor nějáké dějové lince, než podobné suchařině bez špetky emocí a bez možnosti vybudovat si vztah alespoň k jedné z postav. 50% ()
Mafiánská kriminálka z dob probihice popisující střet Al Capona a Bugsy Morana. Přísně faktograficky natočená, suše, dokumentárně a se spoustou životopisných dat a monologů. Je tu 20 postav a k žádné z nich si nevytvoříte vztah, většina z nich filmem jen profrčí, je hraná neznámými herci (s výjimkou Robardse a Segala). Corman se natolik bál, že to bude jedno z jeho béček, že natočil poměrně školometskou gangsterku. Všechny hvězdičky ovšem jdou za vizuál, ten retro styl Corman prostě uměl a tady se vyřádil. Malebné pestrobarevné městečko plné nádherných pestrobarevných veteránů, krásných kostýmů, romanticky zasněžených lokací a také působivě vypadajících zbraní. Několikrát jsem si vzpoměl na hraní Mafie a vůbec bych se nedivil, kdyby se tvůrci inspirovali ve vizuální stránce právě tímto filmem. Celkově slušné 3*. ()
Galerie (20)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (12)
- Ve scéně, kdy bratři Gusenbergové (George Segal a David Canary) vyzvedávají Aiella (Alexander D´Arcy), je v okně vozu vidět osvětlovač i s celým vybavením. (Terva)
- Skutečné garáže v Chicagu na Clark Street, ve kterých došlo k masakru, byly zbourány dva měsíce po natáčení. (Terva)
- Vypravěčem příběhu je Paul Frees. Ten však natolik přesvědčivě imitoval styl Orsona Wellese, že si ho spousta diváků spletla. (Terva)
Reklama