Režie:
Michael AndersonScénář:
R.C. SherriffKamera:
Erwin HillierHudba:
Leighton LucasHrají:
Richard Todd, Michael Redgrave, Basil Sydney, Derek Farr, Stanley Van Beers, Colin Tapley, Ursula Jeans, Laurence Naismith, Robert Shaw, George Baker (více)Obsahy(1)
Za druhé světové války se britské letectvo již poněkolikáté pokouší zničit přehrady v Porúří. Zatím masivní ochranné zdi všechny útoky přestály. RAF tedy žádá konstruktéry bomb, aby vymysleli něco, čemu by přehrady neodolaly. Této nesmírně náročné práce se ujme Barnes Wallis (Michael Redgrave), kterému v provedení stojí mnoho překážek... Slavný klasický britský válečný snímek, který mimojiné velmi posloužil Georgi Lucasovi pro jeho HVĚZDNÉ VÁLKY - včetně některých takřka převzatých dialogů. (Pohrobek)
(více)Recenze (74)
Tentokrát trochu netradiční válečný film kde prvních devadesát minut je hlavně o vývoji té revoluční bomby její zkoušení a zkoušení provedení samotné akce. O té je ta finální půlhodinka. I když triky už zub času nahlodal, tak na rok 1955 to pořád nevypadá zle a dá se na to v pohodě koukat. Líbila se mi cílevědomost vědce při vývoji i houževnatost a vůle pilota který celou akci řídí. Jenom možná některý vedlejší dějový linie bych vyškrtnul a film trochu zkrátil. Proč tam třeba byla ta linka s přejetým psem u kterýho se ani nedozvíme kdo ho vlastně přejel a celý to vyšumí do ztracena jsem úplně nepochopil. No a někdo může třeba namítnout, že film adoruje výrobu bomby která pak ve finále asi zabije i nevinný lidi když při záplavách továren sledujeme topící se dělníky, ale tohle bych úplně nekritizoval i vzhledem k době vzniku teprve deset let po válce. Prostě tady byl nepřítel a tyto strategické cíle bylo třeba zničit a hotovo. Každopádně i přes ty výtky mě nemrzí, že jsem si ten film doplnil a to solidní nadprůměrný hodnocení si ode mě vyslouží.65% ()
Na svojí dobu precizně zfilmované a s plnou polní co se týče vojenské techniky si ostudu také neudělali, a to se cení. Možná je to ale až příliš ukecané, dlouhé a chvílemi dost nudící, což je u filmů z této doby naprosto běžné, když z války neukazujou spíš psychickou stránku člověka, kde tady to rozhodně nehrozí. Pravda zase je, že závěr byl monumentální, což jsem od tohoto filmu ani nečekal, o to víc mě to nakonec překvapilo. Lidé tenkrát př isledování tohoto filmu museli mít hlavu v oblacích, protože natočit něco takového opravdu muselo dát zabrat, ale jde hlavně o ten konec, to co se děje předtim, to bych s lehkostí přešel, tam skutečně není zas tak o moc co stát, proto ty tři hvězdy. Když dobrý film, tak celé dvě hodiny, a ne jen závěr, ale tady za to může spíš doba, ve které byl film natočený, i tak je to na tehdejší dobu veliký krok kupředu. ()
Mimořádný počin, v němž je válka zobrazena zcela jinak, než bývá zvykem. Hrdinové jsou zde vlastně dva, vědec, kterého neodradil žádný nezdar, a pilot, který se nebál zrealizovat jeho pro ostatní nesmyslný nápad. Přinutila bych všechny ty pitomce, co zachraňují Ryana, aby se podívali, že již v padesátých letech minulého století šlo natočit válečný film bez patosu, v němž divák utone nejpozději do poloviny filmu. ()
Film vznikl v roce 1955 a na jeho trikové stránce to bylo hodně znát (trasírky vypadaly fakt podivně), přesto jsem si ho velice užil. Kupodivu mě až nečekaně zaujalo bádání Dr. Ellise, cesta od golfového míčku k pětitunové rotující bombě mě opravdu bavila. Méně povedené už byly přelety Kanálu cestou k cíli mise, už jsem se bál, že mi je chtěli tvůrci přiblížit v reálném čase, chyběl mi i hlubší exkurz do osobního života letců, aby mi jednotlivé postavy více přiblížil. S celkovým výsledkem jsem byl ale každopádně spokojen, tohle nebyla ztráta času. ()
Stále ještě film Ďáblové v oblacích se už už snaží překlopit sebe sama do žánru hraného dokumentu. Téma bombardování přehrad v Porúří Anderson uchopil od strategického záměru, k nápadu, jak jej technicky provést, vývoje technického řešení až k samotné bojové akci. Předloha nejspíše čerpala z dokumentace, historických záznamů a dost možná i výpovědí zúčastněných osob. Film si dává záležet, abychom pochopili inovativnost technického řešení, princip speciální bomby, i všech přístrojů, jež slouží k jejímu přesnému shozu. Rozkrývá potíže nočních náletů i omezenosti zdrojů na výzkum ve válečné ekonomice. +++++ Slouží tak v podstatě pouze vzdělávacím účelům a jako pocta úsilí skupině lidí, jež přispěla ke zničení přehrad. Všechny postavy mají ve filmu jediný cíl, což hercům nedává mnoho prostoru k předvedení svého umění, snad s výjimkou Redgraveova zapáleného vědce. Herci působí, že dostali pokyn: "V této scéně se projekt nachází ve stavu A, což postavě X působí emoci E1," jež se pro jistotu ještě označuje v dialogu. Rozhovory krom vysvětlování a "podkreslení nálady" nemají jinou fuknci. Výsledkem je film rutinní, sterilní, neemotivní, byť informačně přesný. Snad by mu opravdu více slušel dokumentární šat s několika vloženými hranými scénami. ()
Galerie (56)
Photo © NBC Universal
Zajímavosti (14)
- Film je natočen podle válečné operace Chastise z května 1943. Britský maršál RAF (a velitel bombardovacího letectva) Sir Arthur Harris už na konci války považoval operaci za neúspěšnou, porovnají-li se podle něj „ztráty a vynaložené úsilí Britů s nepatrným dopadem škod na chod průmyslu třetí říše“. Navzdory některým pochybnostem o materiálních důsledcích útoku se nicméně historikové shodují, že operace měla veliký význam pro morálku v Británii. (Stegman)
- Film sleduje Bob Geldof ve snímku Pink Floyd: The Wall (1982). (Tochal)
- Gibsonův pes Nigger byl pro americký trh přejmenován na Trigger. (Kulmon)
Reklama