Reklama

Reklama

Případ Goldman

  • Francie Le Procès Goldman (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Paříž, listopad 1975. Odvolací slyšení krajně levicového židovského aktivisty Pierra Goldmana má začít. Goldman, odsouzený k doživotnímu vězení za čtyři ozbrojené loupeže, z nichž jedna měla za následek smrt dvou žen, odmítá obvinění z vraždy. Masivně sledovaný soudní proces vytvoří z Goldmana romantickou postavu a hrdinu intelektuální levice, i když vztah s jeho mladým právníkem Georgesem Kiejmanem skřípe. Věčný provokatér hlásající své ideály, nepolapitelný a rtuťovitý Goldman uvrhne svůj vlastní proces do chaosu a riskuje rozsudek smrti. Případ Goldman vykresluje psychopatologický portrét militantního revolucionáře, ale také společnosti zmítané vzorci rasismu a nespravedlnosti, které jsou vysoce nakažlivé i dnes. (Artcam Films)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (5)

Matty 

všechny recenze uživatele

Mistrovská lekce toho, jak bez zbytečných okras, přitom maximálně poutavě zrežírovat (a sestříhat!) soudní drama odehrávající se skoro celé v jedné místnosti (a navíc nasnímané v televizním formátu, který odpovídá době, kdy se proces odehrál). Herecky i scenáristicky se to vyrovná Anatomii pádu, v jejímž středu stojí podobně komplikovaná postava a která si klade obdobné otázky (nevítězí u soudu ten, kdo dokáže odvyprávět přesvědčivější příběh, předvést lepší představení? nemají nakonec slova větší váhu než činy?). A ačkoli jde o kauzu ze sedmdesátých let (levicový židovský aktivista odmítá obvinění z vraždy), a film ve druhém plánu podává skoro sociologický průřez tehdejší francouzskou společností, ten střet pravice a levice, který v soudní síni probíhá, neschopnost vidět člověka mimo přihrádku, do které jsme ho na základě jeho politické orientace nebo původu strčili, a neochota vnímat, že některé skutečnosti mohou být černé i bílé zároveň, to všechno v lecčem připomíná dnešní kulturní války. 85% ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Kdybych neviděl spoustu jiných soudních dramat, mnohé filmy a inscenace zasazené do jedné místnosti, neměl nakoukané starší francouzské filmy s podobně laděným společenským přesahem, neznal tvorbu Costa-Gavrase a jeho politické thrillery s Yvesem Montandem (který je tady dokonce na začátku zmíněn!)... možná, možná bych dokázal být z Goldmanova procesu plně nadšený. Zpočátku jsem chvíli nadšen i byl, ale brzy jsem začal mít pocit sledování jakési „béčkové“ verze Costa-Gavrase na poli poměrně tuctového soudního dramatu, jehož režisérovi se ne vždy stejným dílem dařilo udržet napínavou atmosféru během procesu. Mnohé zajímavé informace ze samotného případu jsou nám sděleny pouze v psaném prologu + epilogu na závěr, zatímco zpracovaná část soudního procesu se zvláště v první polovině táhne. Na (možná neprávem) odsouzeném Goldmanovi jsem si nenašel nic, proč bych mu fandil a většinu dalších postav bych za výrazné označit nedokázal. Herecké výkony, byť jim čistě technicky nelze nic vytknout, nejsou taky tak výjimečné, aby se tento snímek v mých očích přiblížil spřízněným starším klasikám 70. let, na něž se ponáší. Na druhé straně s prostřídáním svědků u soudu mě přes dlouhodobě chladnější vztah k celému případu Goldmanův proces opožděně chytl a ironicky kontrastní závěr během čtení výsledku procesu bych přiřadil k tomu hodně zdařilému. Oceňuji zpracování skutečného případu, netradičního zamýšlení, zda může vrah po šoku ze svého činu totálně vytěsnit z paměti, co vlastně spáchal, nebo více pěkných zmínek s odkazem na příslušnou dobu, včetně účasti jednoho ze svědků na Pražském jaru 1968 v Československu. [70%] [Art Film Fest 2023, Košice] ()

Reklama

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Režisér Cédric Kahn připodobnil přelíčení s Goldmanem k procesu s O. J. Simpsonem. Zatímco však soud se slavným sportovcem a hercem umožňoval náhled do reálií USA v 90. letech, skutečný i filmový Případ Goldman je podobnou sondou do Francie let sedmdesátých. Zároveň jde o zdařilý soudní procedurál, nabízející všem fanouškům konverzačních dramat dostatek podnětné zábavy. Více zde. ()

M.i.k.e 

všechny recenze uživatele

Parádní soudní drama podle skutečného případu, které se sice pomaleji rozjíždí, ale postupem času nabídne hutnou a skvěle sestříhanou záležitost, které k utváření napětí stačí jen dobří herci, dobře napsané dialogy a taky fakt že to není jen o Goldmanovi, ale celý soud slouží i jako vhled do duše francouzské společnosti oné doby. Aniž bych o skutečných událostech cokoliv věděl tak sem si to užil nad očekávání…80% ()

Galerie (11)

Související novinky

49. ceny César ovládla Anatomie pádu

49. ceny César ovládla Anatomie pádu

24.02.2024

V pátek 23. února 2024 proběhl v pařížské koncertní síni Olympia slavnostní ceremoniál 49. ročníku předávání cen francouzské Akademie filmových umění a technik (Académie des Arts et Techniques du… (více)

Reklama

Reklama