Reklama

Reklama

Divoké devadesátky. Šusťákové soupravy, pestrobarevná saka, velké kazeťáky, videopřehrávače, kýčovitá techno hudba, videopůjčovny na každém kroku, nové společenské poměry, záplava různých podvodníků, začínající organizovaný zločin. V této době a prostředí anonymního maloměsta se odehrává příběh Laca, na svou profesi hrdého údržbáře místního muzea, který se kvůli své výbušné povaze ocitá v nesprávném čase na nesprávném místě a po setkání s drsnými podvodníky skončí na vozíku. Když pak zjistí, že spravedlnost je nedosažitelnou utopií, rozhodne se vzít věci do vlastních údržbářských rukou. Začíná pomsta, jakou jste ještě neviděli. A poznáte přátelství, jaké by vás ani nenapadlo. (Cinemart)

(více)

Videa (7)

Trailer 5

Recenze (469)

verbal 

všechny recenze uživatele

Maďarská velryba zase na chvíli vyvrhla svého ojedinělého kreativce, ten po výborné Amnestii prokázal, že mu jde, na co sáhne, a nonšalantně vydefinoval zcela nový žánr, který se do terminologických análů moderní filmové teorie tímto zapisuje jako „bláznivá tragédie“. Veskrze originální černotumornou taškařici z prostředí devadesátkových hornouherských morgošů, socek a pravicových kriminálních struktur spolu s Dušičkou udrželi naprosto elegantně na míle daleko od fekálních trapáren, přičemž celou hrací dobu de fuckto jen brutálně lechtali tíživou lidskou tíseň, až se smála na celé kolo. Načež ani nevadilo to progresivně utopistické Együttélés, že dokonale vystřiženému mámtovpičistickému vozíčkáři je solidárně ochoten koupit walkmana akorát tak dobrotivý ghettový cigoš v šik uniformě SS. Doufám, že to kriminálník Godla dostal hotově a bez papírů, protože si svým přirozeným a až odzbrojujícím výkonem bezesporu zasloužil ulít každou vydělanou korunu před exekutorem! Prostě něco, o čem si můžeme v našich lůzrech a hnojích, sériově produkujících výhradně žinantní Langmajeroviny pro slaboduché smíšky a retardované hospodyňky, nechat akorát tak zdát. Paráda, kluci! P.S.: Postelová scéna krajně vyteplených neoprogresivců je naprostá dokonalost! ()

Othello 

všechny recenze uživatele

"Já rozumím, že se vám přihodila nehoda, jejíž následky si ponesete pravděpodobně minimálně celý život." Invalid má parametry prvotřídního nadšeneckého filmu, za kterým stojí parta dvacetiletých kluků. Že teda ve skutečnosti za kamerou stál profesionální tým otřískaných čtyřicátníků a státní prachy je teda jiná věc, ale proč bych měl všechno řešit já? Karáskův film zpočátku moc důvěry nebudí - vtipy se trefí tak jeden z osmi, postavy jsou papírové, dialogy dvojnásob, hercům to z pusy taky úplně nejde a taková ta slizká hra na bezpečnou "politickou nekorektnost", kterou perfektně ilustruje Rom v nazi uniformě (hýk hýk) spíš straší tím, že tohle bude takové to upatlané hraní na legraci, která bude vycházet z toho, že se budou bez skrupulí ve filmu říkat věci "jak se opravdu mají." Po prvotním šoku se ale začne obrušovat mnoho dosud velmi ostrých hran a to zejména tím, že postavy jsou skutečně akorát karikaturními figurkami bez vývoje, tak celkem záhy na nich lze aplikovat všemožné running jokes, čemuž jdou na ruku někteří herci, kteří z nějakého důvodu jsou po chvíli překvapivě dobře usazený ve svých rolích (ústřední Hološka a jeho změny nálad!) a dokaží přirozeně prodat i tu poslední "pyču". Invalid navíc obsahuje hromadu vizuálních, kontextuálních vtipů, tedy věc, kterou si většina tuzemského komediálního mainstreamu nemůže stále ani nechat vysvětlit a snaží se odkazovat na devadesátkové (czex)sploatace tím, jak se snaží do děje vměstnat veškeré tíživé aspekty tamní společnosti, od rasových segregací, liknavosti státu, přes korupci, nacistickou minulost či fetišizaci historických symbolů. Pochopitelně, opět po vzrou nadšeneckých klučičích filmů, to zde totálně odnášejí ženské postavy, které sice mají fungovat jako katalyzátor děje, nicméně v tomto případě jsou spíše omluvou za něj a stejně jako to mají protagonisté filmu, tak i jeho tvůrci je sice mají rádi, ale zároveň jsou radši, když jsou někde pryč. ()

Reklama

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

[VIDĚNO 6.5.] "Netrep kokotinos!" _____________ Slovenskej sociálně komediální revenge-flick alá devadesátkový buddy-movie kde Zdeněk Godla a údržbář na vozíku bojují proti maloměšťáckým mafiánům, populistickým politikům, organizovanýmu zločinu, a manželské krizi? Per to do mě ať je po mně! Invalida krom dynamické chemie mezi Gregorem Hološkou a Zdenkěm Godlou [která fakt funguje na výbornou], nelineárně strukturovananým vyprávěním [nápaditě využívající vyprávění ve vyprávění], osobité režie Jonáše Karáska, béčkové low-budget stylizace, precizně natočenými [a přesto echt groteskními] akčními scénami, nebo situačním humorem až Tarantinovského střihu [který je tak debilní až je prostě geniální] bezpochyby zaujme i svou rovinou sociální satiry. Ta je pojata s nekompromisně ironickým dobovým přesahem do slovenské devadesátkové kultúry, jež však nepřikrášleně podrývá nostalgii z této éry, a vyznačuje se neobyčejně pestrým retro koloritem plným šusťákových souprav, videopůjčoven, disca, neonů a cigánských osad.... Tenhle film je doslova trefa do černýho a zkrátka představuje ten nejlepší recept na to, jak skrze trapnohumor a nekorektní výsměch společenským předsudkům [který bez potřeby karikovat uráží snad všechny a všechno] poukázat na důležitost inkluzivity, a zároveň přesvědčit diváky o tom, že rom je nejlepší přítel člověka. A nebudu trepať kokotiny, když řeknu, že takhle jsem se v kině už dlouho nebavil, a že tahle šílená jízda na invalidním vozíku [nemající daleko k ranným gangsterkám Guye Ritchieho] má unikátní potenciál stát se kultovní klasikou, protože má takřka vše, co českým žánrovkám tak akutně chybí: drive, osobitost, nadhled, a ksicht.... VERDIKT: prvotřídní žánrovka; perfektní gádžovina. 9 štefániků z 10 ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Stylová komediální kriminální jízda, která zvládá dávkovat humor i stylové pasáže, zároveň působí jako něco, co se mohlo velmi snadno rozpadnout, přesto se to nakonec nepovedlo. Výsledkem je výrazná zábavná záležitost, která dokazuje, že kreativita v československé kinematografii rozhodně není nutně mrtvá…. ()

Algernons 

všechny recenze uživatele

Invalida likvidující zločince? Typický příběh o pomstě říznutý černou komedií ovšem není laciný pokus napodobit západ, ale plnohodnotné dílo Jonáše Karáska, který zde vytvořil unikátní podivanou s vlastním stylem. Přes povědmosti s jinými filmy, je to neuvěřitelně svý a říznutý slovenskem, což tomu dává neokoukaný nádech a život. Není to mišmaš vlivů, ale jedná se o ucelené dílo, které vás pobaví a k tomu naservíruje dobře vystavěný příběh. Postavy jsou vtipné, jedinečné a zapamatovatelné a to platí i pro jednotlivé scény. Je tu dobře vystavěný humor, příběh i akce. Jen škoda finále, které není celkově tak úderné, ať už jde o finální přestřelku nebo příběhové vyvrcholení. Ne že by to bylo špatné, jen to je "pouze" dobré, oproti skvělému zbytku! Přesto je to stále skvělý film, který stojí za vidění. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (25)

  • Pri scéne, kedy Gabo donesie Lacka do osady, môžete v pozadí počuť pasáže legendárneho Meliška. (Reacon)
  • Scenárista Tomáš Dušička čerpal námet z dvoch skutočných príbehov ohľadom mafiánskych praktík z 90. rokov. Po premiére reagoval nasledovne: „Pre mňa ako autora komédie bolo najväčšou poctou, že polovica vtipov sa stratila v smiechu divákov, pretože sa smiali ešte na predchádzajúcom vtipe.“ (Biopler)

Související novinky

13. ročník cen Slnko v sieti ovládl Invalida

13. ročník cen Slnko v sieti ovládl Invalida

26.04.2024

V pátek 26. dubna 2024 se v bratislavské budově Slovenského rozhlasu uskutečnil 13. ročník předávání slovenských národních filmových cen Slnko v sieti, na nichž byly oceněny výrazné počiny a tvůrčí… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

30.12.2023

Rok 2023 se uchýlil ke svému konci a přišel tedy čas, abychom vám stejně jako v předešlých letech opět představili výroční topky tří filmů a případně taky tří seriálů podle některých z… (více)

Reklama

Reklama