Režie:
Jonáš KarásekScénář:
Tomáš DušičkaKamera:
Tomáš JuríčekHrají:
Gregor Hološka, Zdeněk Godla, Ivo Gogál, Daniel Fischer, Sväťo Malachovský, Sáva Popovič, Helena Krajčiová, Martin Šalacha, Oľga Belešová, Jevgenij Libezňuk (více)Obsahy(2)
Divoké devadesátky. Šusťákové soupravy, pestrobarevná saka, velké kazeťáky, videopřehrávače, kýčovitá techno hudba, videopůjčovny na každém kroku, nové společenské poměry, záplava různých podvodníků, začínající organizovaný zločin. V této době a prostředí anonymního maloměsta se odehrává příběh Laca, na svou profesi hrdého údržbáře místního muzea, který se kvůli své výbušné povaze ocitá v nesprávném čase na nesprávném místě a po setkání s drsnými podvodníky skončí na vozíku. Když pak zjistí, že spravedlnost je nedosažitelnou utopií, rozhodne se vzít věci do vlastních údržbářských rukou. Začíná pomsta, jakou jste ještě neviděli. A poznáte přátelství, jaké by vás ani nenapadlo. (Cinemart)
(více)Videa (7)
Recenze (470)
"Já rozumím, že se vám přihodila nehoda, jejíž následky si ponesete pravděpodobně minimálně celý život." Invalid má parametry prvotřídního nadšeneckého filmu, za kterým stojí parta dvacetiletých kluků. Že teda ve skutečnosti za kamerou stál profesionální tým otřískaných čtyřicátníků a státní prachy je teda jiná věc, ale proč bych měl všechno řešit já? Karáskův film zpočátku moc důvěry nebudí - vtipy se trefí tak jeden z osmi, postavy jsou papírové, dialogy dvojnásob, hercům to z pusy taky úplně nejde a taková ta slizká hra na bezpečnou "politickou nekorektnost", kterou perfektně ilustruje Rom v nazi uniformě (hýk hýk) spíš straší tím, že tohle bude takové to upatlané hraní na legraci, která bude vycházet z toho, že se budou bez skrupulí ve filmu říkat věci "jak se opravdu mají." Po prvotním šoku se ale začne obrušovat mnoho dosud velmi ostrých hran a to zejména tím, že postavy jsou skutečně akorát karikaturními figurkami bez vývoje, tak celkem záhy na nich lze aplikovat všemožné running jokes, čemuž jdou na ruku někteří herci, kteří z nějakého důvodu jsou po chvíli překvapivě dobře usazený ve svých rolích (ústřední Hološka a jeho změny nálad!) a dokaží přirozeně prodat i tu poslední "pyču". Invalid navíc obsahuje hromadu vizuálních, kontextuálních vtipů, tedy věc, kterou si většina tuzemského komediálního mainstreamu nemůže stále ani nechat vysvětlit a snaží se odkazovat na devadesátkové (czex)sploatace tím, jak se snaží do děje vměstnat veškeré tíživé aspekty tamní společnosti, od rasových segregací, liknavosti státu, přes korupci, nacistickou minulost či fetišizaci historických symbolů. Pochopitelně, opět po vzrou nadšeneckých klučičích filmů, to zde totálně odnášejí ženské postavy, které sice mají fungovat jako katalyzátor děje, nicméně v tomto případě jsou spíše omluvou za něj a stejně jako to mají protagonisté filmu, tak i jeho tvůrci je sice mají rádi, ale zároveň jsou radši, když jsou někde pryč. ()
Na SK pomery to má kvalitnú technickú stránku a palec hore Godlovi za jeho slovenčinu. Nemal som ani na sekundu problém veriť, že je slovenský cigáň. Ale všetko ostatné išlo mimo mňa. SK humor mi je snáď ešte viac vzdialený ako ten český a už ten je pre mňa dno. Takže evidentne nie som cieľovka. Ale kto sa zabáva pri všetkých tých Horných, dolných a podobných slovenských sitcomoch, tak bude nadšený aj z tohto. 4/10. ()
HODNĚ zábavné a neomaleně nekompromisní, i když tomu k závěru těžknou nohy - energické a nápadité formě vyprávění by trochu pomohlo, kdyby byl film o patnáct minut kratší. Godla definitivně stvrzuje, že fakt umí hrát a devadesátková atmosféra, podtrhovaná až cyberpunkově přepáleným barevným svícením, je přesně tak vtipně cool, jak být má. ()
Keď som videl upútavku na Invalida, mal som taký pocit, že to bude len nejaká priblbá folk komédia na štýl Hranice či Hornej Dolnej. Ale napokon som bol z toho veľmi milo prekvapený a bolo to nad očakávania! Aj keď bol humor pomerne vulgárny a drsný, tak v tomto prípade to k príslušným postavám parádne zapasovalo. Aj po dejovej stránke to bolo až prekvapivo dobré a malo to skutočne epický scenár. 90te roky tu boli vystihnuté pomerne satiricky, ale zároveň to celkom reflektovalo realitu. Postavy skvelé, predovšetkým ústredná dvojica Lacko & Gabo - tí ma bavili takmer neustále. Jediné mínus boli pre mňa tie prihlúple akčné scény v závere počas prestrelky. Ale inak na parádu! Jonáš Karásek sa opäť vyznamenal. 4* ()
Volajte sláva a tri dni sa radujte. Po x rokoch zasa hodnotím slovenský film. Jonáš Karásek skúsil vzbudiť dojem, že Slovensko má svojho G. Ritchieho. Nemá, ale nepredbiehajme. Gregor Hološka je výstižnou verziou klasického Slováka. Alkáč, frustrovaný hučák, ktorý neustále na všetko pičuje, ale pritom si myslí, aký je skvelý manžel, otec a dríč. Zhoda ním vyvolaných okolností z neho urobí invalidu a rozjede „ritchieovskú“ konfrontáciu podivných postavičiek, z ktorých vyčnie Sáva Popovič ako drsný pupuš. Hološka, svojim buranským šarmom, túto komédiu takmer dotiahol na 3*, ktoré by zniesli nie len slovenskú optiku. Scenár sa tvári zbesilejšie, než v skutočnosti je. Hlášky tak isto robia širšie ramená než majú. Majk Spirit nevadil, Vec potešil, Rytmus zbytočne trapošil. Fajn vyzerajúca čierna komédia, ktorá bola však v konečnom dôsledku zbytočne dlhá. ()
Galerie (57)
Zajímavosti (25)
- Dej filmu sa odohráva koncom 90. rokov, no vo videopožičovni môžeme v pozadí vidieť VHS obaly filmov Harry Potter a Kameň mudrcov (2001) alebo Doba ľadová (2002). (m.a.t.o.)
- Natáčanie prebiehalo v exteriéroch Bratislavy a Trnavy, v interiéroch Slovenského národného múzea v Bratislave a Západoslovenského múzea v Trnave. V centre nakrúcania sa ocitla aj rómska osada Jegenyes prináležiaca obci Tomášikovo. Rozpočet filmu činil 1 079 947 eur. Film sa nakrúcal necelý mesiac, a to v priemere 15 až 16 hodín denne. (Biopler)
Reklama